Valmet blijft bouwen voor Mercedes

0

De contractproductie van de Mercedes GLC in Valmet is beëindigd. De volgende klus voor de Finnen wordt de Mercedes-AMG GT 4-deurs.

Valmet Automotive is al jaren contractfabrikant voor grote autofabrikanten. Tot een paar weken geleden produceerde Valmet de GLC voor Mercedes in haar Uusikaupunki fabriek in Finland. De nieuwe editie gaat Mercedes in eigen beheer bouwen. Dat gebeurt in China en Duitsland. Als vervolgopdracht heeft Valmet nu een contract gekregen voor de bouw van de Mercedes-AMG GT in 5-deurs fastback vorm. 

De productiefaciliteiten worden momenteel voorbereid op de assemblage van een nieuwe editie van de 5-deurs sportwagen van Mercedes-AMG. Dit omvat het ombouwen van de spuiterij en het opzetten van een nieuwe lopende band voor de GT 4-door. De productie, waarvoor 200 medewerkers nodig zijn, moet in de tweede helft van 2023 van start gaan, direct nadat Mercedes zelf stopt met de fabricage van de 5-deurs fastback. 

Productie in Finland was noodzakelijk geworden omdat de bouw van de Mercedes-AMG in Sindelfingen in het derde kwartaal van 2023 stopt. De Duitse autofabrikant heeft echter nog veel orders op zak voor de 5-deurs sportwagen. Die kunnen niet allemaal meer in Sindelfingen worden opgevolgd. Ook dringen trouwe klanten aan op een langere productietijd voor de GT 4-door. Vandaar dat Valmet Automotive moet bijspringen. De contractpartners geven geen informatie over het aantal exemplaren dat in Finland zal worden geproduceerd.

Het huidige motorenprogramma lijdt niet onder de geplande verhuizing van de productielijn. In Finland gaat Valmet alle motorversies maken, inclusief de plug-in hybride Performance uitmonstering. Overigens blijven de auto’s gewoon Mercedes-AMG heten en zijn ze via de dealers van het merk met de ster leverbaar. Het enige verschil is dat er een letter in het chassisnummer wijzigt, waaruit blijkt dat de auto een Fins paspoort  heeft.

Valmet zal vanaf 2023 ook de productie van de elektrische zonne-energie auto Sion van Sono Motors gaat verzorgen. Ook de Nederlandse start-up Lightyear wil zijn elektrische debuutmodel vanaf 2023 in kleine series door de Finnen laten produceren. Daarnaast produceert Valmet ook hoogspanning accu’s voor de auto-industrie. In het verleden bouwde Valmet in Finland tal van Saab modellen, de Opel Calibra, de Porsche Boxster, de Porsche Cayman, de Fisker Karma, de Lada Samara en de Mercedes A-klasse (laatste 2 generaties).

Reageren is niet mogelijk.