DeLorean maakt comeback

0

Na een afwezigheid van 40 jaar maakt de DeLorean een comeback. Tijdens de Monterey Car Week onthulde het herboren merk, zoals zoveel andere auto-startups tegenwoordig, een elektrische luxe sedan. Die heet Alpha5 … en dat is ongeveer alles wat we er op dit moment van weten.

Het bedrijf heeft nog niets gezegd over specificaties, prijs of zelfs op welk onderstel de elektrische sedan gebaseerd is. Autointernationaal.nl betwijfelt of het bedrijf van plan is om een ​​eigen  platform te ontwikkelen. Het is waarschijnlijker dat het batterijpakket en het skateboard afkomstig zullen zijn van een bestaande autofabrikant. Voorlopig lijkt het erop dat DeLorean vooral meelift op de naamsbekendheid van een film uit de jaren 80.

DeLoreanAlpha5b

Voor diegenen die bovenstaande opmerking te cynisch vinden: de Alpha5 ziet er heus goed uit. De machine heeft een glad, grille loos profiel zoals zoveel andere elektrische auto’s en conceptstudies daartoe. Persoonlijk vind ik niet dat de Alpha5 een grijze mus is of om andere redenen een inwisselbaar product zou zijn. Dat kan grotendeels te wijten zijn aan de vleugeldeuren of aan de unieke kleur.

Het scherpe lijnenspel heeft waarschijnlijk veel te maken met het feit dat de Alpha5 is ontworpen door ItalDesign, het legendarische designhuis en carrosseriebedrijf. Het is dezelfde studio die de originele DeLorean DMC-12 vormgaf. Men ging voor de Alpha5 echter niet terug naar dezelfde bron.

DeLoreanAlpha5d

“Veel mensen denken dat het comeback model gebaseerd moet zijn op de DMC-12, maar dat is niet zo”, legt Andrea Porta, Business Development Manager bij ItalDesign, uit. “We zijn begonnen met de DMC-24 uit 1982”, verwijzend naar een reeks schetsen die ItalDesign had gemaakt als een mogelijke tweede auto voor het merk als DeLorean niet ten onder was gegaan. ItalDesign creëerde zelfs een hele reeks ‘wat als’ modellen die een idee geven van hoe het repertoire van DeLorean er na de DMC-12 uit zou hebben gezien als het bedrijf de opstartfase had overleefd. Er is er één voor elk gemist decennium: een gouden sportwagen voor de jaren 90, een blauwe gezinswagen in MPV stijl en een paarsachtige cross-over voor de jaren 2010. Deze creaties waren 1/4 schaalmodellen en werden tot respectievelijk Alpha2, Alpha 3 en Alpha4 gedoopt.

De Alpha5 heeft, net als de DMC-12, vleugeldeuren. Hier zijn ze enorm en beslaan ze bijna de hele wielbasis om toegang te geven tot zowel de voor- als de achterste kuipstoelen. Een geïntegreerde voorspoiler laat lucht onder en over de neus passeren. De carrosserie heeft veel rondingen, maar de oppervlakken lopen allemaal op een natuurlijke manier in elkaar over, in tegenstelling tot de geforceerde lijnen van veel moderne auto’s. Het ziet er veel meer productierijp uit dan de meeste concepten, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan het feit dat ItalDesign in-house koetswerk bouwfaciliteiten heeft waarmee een monocoque en interieur helemaal opnieuw kan worden gecreëerd. Het is echter onduidelijk of DeLorean zelf zal kunnen opschalen voor massaproductie.

DeLoreanAlpha5e

De leidinggevenden die tijdens het evenement spraken, hadden niet veel te zeggen, behalve hoe opgewonden ze waren om de auto levensecht te zien in plaats van via een Powerpoint presentatie. Op de vraag hoe zij wilden dat de auto zou worden, antwoordden ze door te zeggen dat ze lang en hard hebben nagedacht over de 3 pijlers onder het merk DeLorean. Dat blijken “design”, “iconic” en “rebellion” te zijn.

Het lijkt een grote gok om de hele auto met zoveel nadruk op te hangen aan de naamsbekendheid van Back to the Future, hoe populair de film ooit ook was. Zal de nieuwe DeLorean de specificaties hebben om het tegen de gevestigde orde (Tesla, Porsche, en inmiddels misschien ook Polestar) op te kunnen nemen? Alleen de tijd (of een tijdmachine) zal het leren.

DeLoreanAlpha5c

Reageren is niet mogelijk.