Handmatige productie Mercedes-AMG One gaat van start

0

Eindelijk is in het Engelse Coventry de productie van de Mercedes-AMG One van start gegaan. De plug-in hybride hyper sportwagen zal in een oplage van 275 stuks gebouwd gaan worden. Elk exemplaar wordt met de hand gebouwd door zo’n 50 specialisten.

“De Mercedes-AMG One is het meest ambitieuze project dat we ooit hebben ondernomen; van ontwikkeling tot productie. Het markeert een nieuw hoogtepunt in onze succesvolle strategische ontwikkeling naar een geëlektrificeerde Future of Driving Performance. De productie van deze exclusieve kleine serie is een werkelijk unieke uitdaging. Voor het eerst brengt een hyper sportwagen de huidige hybride technologie uit de Formule 1 bijna één-op-één van het racecircuit naar de weg en combineert hij overweldigende prestaties met een voorbeeldige efficiëntie. Deze wereldprimeur wordt nu werkelijkheid dankzij het geweldige teamwork tussen Mercedes-AMG in Affalterbach, de Formule 1-experts bij Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth en onze productiepartner Multimatic. We zijn er als team erg trots op dat wij nu met de productie van de eerste klantenauto’s zijn begonnen”, aldus Philipp Schiemer, voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

22C0286 007

De productie wordt in 16 assemblage- en teststations met de hand voltooid. Veel werkstappen doen volgens Mercedes-AMG denken aan de productie van hoogwaardige luxehorloges: sommige subsystemen worden eerst voor gemonteerd en op hun werking getest, vervolgens weer gedemonteerd en pas dan definitief in het voertuig ingebouwd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de monocoque van koolstofvezel met een gelijmd dak en alle demonteerbare carrosseriedelen, die eveneens van het lichte en stabiele, maar ook kostbare materiaal zijn gemaakt.

De volledige buitenschil wordt als eerste volledig geassembleerd. Alle pasvormen worden nauwkeurig gecontroleerd en zo nodig op maat gemaakt. Alleen op die manier kan een perfect gelijkmatig gewrichtspatroon worden verkregen. Daarbij moeten de specialisten rekening houden met de uiteindelijke laklaag, die zijn eigen materiaaldikte toevoegt. Aangezien de wanddikte van het carbon op bepaalde plaatsen slechts 1,2 millimeter bedraagt, is dit een zeer moeilijke en gespecialiseerde taak. Zodra alles perfect in elkaar past, worden de onderdelen, inclusief deuren en motorkappen, weer gedemonteerd en vervolgens voertuig per voertuig met de hand gelakt: alleen op die manier is de perfecte kleurovereenstemming van het gehele voertuig gegarandeerd.

MercedesAMGone3

In de volgende montagestap worden de aandrijflijn en de body-in-white in elkaar gezet: De 574 pk sterke 1,6 liter V6 turbomotor, de hoogspanningsbatterij en de in totaal 4 elektromotoren zijn allemaal vooraf warm getest op testbanken in Brixwort. Precies hetzelfde proces wordt toegepast bij de Formule 1 Power Units van Mercedes. Mercedes-AMG High Performance Powertrains levert de overeenkomstige eenheden: de eTurbo hybride verbrandingsmotor, de hoogspanningsbatterij van de plug-inhybride, de vooras met de 2 elektrische machines en de elektronica inclusief de omvormer voor elk van de 4 elektromotoren. In de workflow is 75 procent van de onderdelen al geassembleerd voordat de hoogspanningscomponenten worden geïnstalleerd.

In totaal werken meer dan 50 specialisten aan elke afzonderlijke Mercedes-AMG One. Na elk station vinden diepgaande kwaliteitscontroles plaats op basis van gedefinieerde kenmerken, resulterend in een uitgebreide documentatie van het productieproces. Het nauwgezette productieproces wordt aangevuld met de nieuwste Industry 4.0-productiemethoden, die Mercedes-AMG ook in de vestiging Affalterbach gebruikt voor de productie van haar motoren. Zo worden componenten in op elkaar afgestemde sets in materiaaldragers voorgesorteerd en zijn ze op precies het juiste moment op de juiste plaats beschikbaar.

MercedesAMGone

De laatste productiefase wordt gemarkeerd door een roll-out op een nabijgelegen testterrein, waar elke Mercedes-AMG One de laatste acceptatietest ondergaat door een fabriekstestrijder. Zodra deze zijn goedkeuring heeft gegeven, wordt het voertuig van de nodige transport bescherming voorzien en in een gesloten vrachtwagen naar de Mercedes-AMG-centrale in Affalterbach vervoerd. Daar vindt zowel de technische voertuigbriefing door de Mercedes-AMG One-experts als de overhandiging van het voertuig plaats.

Reageren is niet mogelijk.