In de jaren rond de eeuwwisseling werkte Volkswagen aan een kleine SUV op basis van de Fox. Het plan om een dergelijke model op de markt te brengen, werd echter geannuleerd. Enige tijd later zou het ontwerpvoorstel worden overgenomen door dochter Skoda. Maar intussen was het idee al opgepikt door Kia voor de Soul.
Het gebeurt van tijd tot tijd dat een ontwerper van auto’s afbeeldingen van een geschrapt project uit zijn archiefdozen haalt om zo de buitenwereld kennis te laten nemen met wat tot dan toe alleen bekend was in design kringen.
Luiz Alberto Veiga (foto) was van 1976 tot 2016 ontwerper voor Volkswagen in Brazilië en leidde meerdere jaren de stylingstudio van de autofabrikant in dit Zuid-Amerikaanse land. Hij begeleidde met name het ontwerp van een kleine SUV. Die zou, anders dan hij zich had voorgesteld, niet het daglicht zien bij Volkswagen, maar zijn pennenvrucht zou wel elders kinderen krijgen. Niet alleen binnen de Duitse autofamilie, maar ook bij Kia.
De stadsauto Volkswagen Fox had geen onverdeeld succesvolle carrière in Europa. In Nederland waren de verkopen niet slecht, maar door koerswisselperikelen verdiende de Duitsers er geen stuiver aan. Bovendien keek men op de belangrijke thuismarkt toch een beetje neer op dit Braziliaanse product en was de pers aldaar er als de kippen bij indien een afwerkingsmisser werd geconstateerd. Maar in Zuid-Amerika was het imago van de Fox heel anders. Veiga en zijn team hebben vanwege de populariteit van het model bij de Braziliaanse consument daarom verschillende extra carrosserievarianten overwogen om zijn succes verder uit te melken.
Halverwege het eerste decennium van deze eeuw, toen de zogeheten ‘urban SUV’ nog in de kinderschoenen stond, besloot de Braziliaanse designstudio van Volkswagen dit pad in te slaan. Op basis van de Fox werd in dit kader een auto ontworpen die esthetisch gezien niet veel meer te maken had met het originele model. Deze kubieke en compacte cross-over had de uitstraling van een verhoogde MPV. Het ‘vierkante’ silhouet en de bodembescherming gaven hem een robuuste uitstraling, de voorkant volgde de stilistische evolutie van Europese Volkswagens en de achterkant viel op door zijn rechtop staande achterklep met verzonken raam en zijn verticale lichten die relatief hoog waren geplaatst.
Maar toen het ontwerpvoorstel werd gepresenteerd aan de grote Duitse bazen van de Volkswagen designstudio in Potsdam in 2007, kreeg dit project geen groen licht. Volgens Luiz Alberto Veiga lagen het gebrek aan steun van de commerciële afdeling van Volkswagen Brazilië en het gebrek aan intuïtie van het moederbedrijf aan de basis van deze weigering. Maar zoals zo vaak het geval is met veelbelovende ontwerpen werd dit geannuleerde project niet vergeten. En het is moeilijk om geen relatie te zien tussen deze Volkswagen Fox SUV en de Skoda Yeti die in 2009 op de markt werd gebracht.
Toen het ontwerpvoorstel van Veiga in 2007 in Potsdam werd gepresenteerd, was het design al vele maanden oud. Anders gezegd: de Fox SUV stond al eerder in het decennium op papier. En toeval of niet, eind 2006 verliet Peter Schreyer, die 26 jaar een van de designexperts van de Volkswagen Groep was geweest en destijds de hiërarchische overste van Veiga was, zijn post om de nieuwe stilistische identiteit van Kia vorm te geven. En wat gebeurde er in 2008? Toen lanceerde de Zuid-Koreaanse fabrikant de eerste generatie Soul.
Afgezien van de voorkant, komt dit model visueel extreem dicht bij de stopgezette Braziliaanse SUV. Volgens Luiz Alberto Veiga lijdt het geen twijfel dat Schreyer, die bij Kia carte blanche had, zijn werk heeft overgenomen (lees: gestolen) om er vervolgens goede sier mee te maken bij zijn nieuwe werkgever.
Van het silhouet tot de uitsnijding van de ruiten: de ziel van het Volkswagen conceptvoorstel is terug te vinden in de Kia Soul. De gelijkenis van de eerste generatie van dit model met de creatie van Veiga is aan de achterkant nog opvallender.
Volkswagen zou uiteindelijk een ander type ‘urban SUV’ op de markt brengen, maar nam daar wel de tijd voor. De verhoogde stadsauto Cross Up! van 2013 was een timide eerste uitstapje, vóór de komst van de T-Cross in 2019.
Op concernniveau lijkt de Volkswagen Groep het Fox SUV project op het bordje van Skoda gelegd te hebben. Die ontwikkelde vervolgens op basis van de ideeën van Veiga de Yeti.