De Chinees / Zweedse fabrikant van elektrische voertuigen Polestar breidt zijn high-performance line-up uit met een sportwagen. Als alles volgens plan verloopt, moet die auto rond het midden van het decennium uitgroeien tot een volwaardige Porsche 911 concurrent. Polestar denkt met dit model, de ‘6’, vooral in de Verenigde Staten te kunnen scoren.
De Polestar 6 is de productievertaling van de O2 conceptstudie. Het merk denkt de eerste exemplaren naar verwachting in 2026 aan de klant te kunnen leveren. Hoge verkoopverwachtingen heeft Polestar niet van de 884 pk sterke roadster; de ‘6’ is vooral als imagobouwer bedoeld. De sportwagen wordt het krachtigste en duurste model van de autofabrikant en zal in Nederland een kleine 270.000 euro gaan kosten.
Een elektrische sportwagen met een prijskaartje van 6 cijfers zal dus geen massaproduct zijn, maar de ‘6’ zal het merk Polestar wel in de schijnwerpers zetten. De roadster zal naast de ‘5’ (een luxe liftback à la de Tesla Model S) in Chongqing, China, gebouwd gaan worden. Tegen meerprijs zal de ‘6’ geleverd kunnen worden met een hardtop. Zowel de Polestar ‘5’ als de ‘6’ zullen worden gebaseerd op een nieuw lichtgewicht platform van gelijmd aluminium. De elektrische architectuur maakt opladen met 800 volt mogelijk. De Polestar 6 sprint in 3,2 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 250 km/u.
Momenteel zijn er geen volledig elektrische premium cabrio’s op de Amerikaanse markt, waar de benzine-aangedreven Chevrolet Corvette en Porsche 911 momenteel de show stelen. Tesla debuteerde in 2009 op de automarkt met een elektrische roadster. Naar verwachting komt daar volgend jaar een vervolg op, mogelijk met een afneembaar glazen dak.
Bijna elke autofabrikant levert elektrische auto’s, maar niemand maakt een elektrische cabrio. De Polestar 6 zal de aandacht trekken van de koper die geïnteresseerd is in een volledig elektrische 2-deurs, high-performance, ultraluxe sportwagen. De cabrio voegt zich bij een zich uitbreidende gamma met 2 nieuwe cross-overs en een 5-deurs GT model.
“Nu ons portfolio van volumeproducten zachtjesaan afgerond is, is het gepast voor het merk om na te denken over producten voor consumenten die nog geen Polestar hebben overwogen. Zij zijn mogelijk wel geïnteresseerd in een niche product. De Polestar 6 roadster is zo’n auto”, aldus een woordvoerder.