Renault wil aparte divisie voor elektrische auto’s, desnoods zonder Nissan

0

Renault wil geen tijd verliezen met het creëren van een aparte divisie voor haar elektrische auto’s. Alliantiepartners Nissan en Mitsubishi zijn welkom dit voorbeeld te volgen en om te gaan participeren in het nieuwe bedrijfsonderdeel, maar als zij dat niet willen dan gaat de Franse autofabrikant in haar eentje de koers verleggen.

Luca de Meo, de CEO van Renault, is in het kader van zijn Renaulution reorganisatieplan vastbesloten om de bedrijfsactiviteiten voor elektrische modellen af te splitsen van de reguliere werkzaamheden voor auto’s met een verbrandingsmotor. De nieuwe divisie “zal desnoods zonder de Japanse partners van Renault, te weten Nissan en Mitsubishi, worden opgezet. De Meo formuleert het zo: “Zij weten dat wij het moeten en zullen doen. Wij hebben voor dit nieuwe project de deur voor hen opengezet. Maar uiteindelijk is het hun beslissing of zij op de boot willen springen. De trein zal, of zij dat nou wel of niet doen, het station verlaten”.

De onderhandelingen van Renault met de Franse vakbonden over het opzetten voor een aparte bedrijfsdivisie voor elektrische auto’s zijn inmiddels begonnen. Nissan en Mitsubishi zullen in het najaar op de hoogte worden gebracht van de details van het plan. Zij mogen dan beslissen om volledig, gedeeltelijk of helemaal niet deel te nemen. De Meo (foto) denkt niet dat de uitkomst van die afweging voor scheve gezichten zal zorgen bij de alliantie omdat de verhoudingen tussen de 3 partners van de alliantie volgens hem momenteel “zeer goed” zijn. Verder sluit de CEO niet uit dat de nieuwe divisie andere partners zal uitnodigen om ook op de boot te springen dan wel in de trein te stappen.

Wat Nissan en Mitsubishi gaan doen, staat vooralsnog in de sterren geschreven. Zij hebben een andere afweging te maken dan Renault, dat sterk afhankelijk is voor de Europese markt en waar de transitie naar elektrisch rijden door ‘Brussel’ de consument door de strot wordt geduwd. Elders gaat de overheid minder ver en daar hebben Nissan en Mitsubishi rekening mee te houden. Een en ander maakt duidelijk dat de Japanners op een lager tempo de transitie naar elektrisch rijden willen voltooien dan Renault. En als partners niet meer op dezelfde ‘golflengte’ zitten, wil nog wel eens een scheiding volgen …

Mocht het tot een breuk komen, dan levert dat louter verliezers op want Renault enerzijds en Nissan – Mitsubishi anderzijds zijn te klein om het internationaal tegen grootheden als het Volkswagen concern, Stellantis en Hyundai Motor Groep op te nemen. Het zou ook jammer zijn want na de arrestatie in november 2018 van voormalig alliantietopman Carlos Ghosn (met op de achtergrond intriges, bedrog en achterbaks gedrag) hebben alle partners hun best gedaan om alle plooien glad te strijken. Bij Renault vertrekt de elektrische trein nog dit jaar. Nissan en Mitsubishi zijn dus welkom om aan te haken, maar De Meo blijft, ondanks zijn reputatie een team player te zijn, echt niet alleen op het perron wachten …

Reageren is niet mogelijk.