Ford onderuit op Wallstreet

0

Op de autotentoonstelling van Detroit heeft Ford weliswaar de show gestolen met de nieuwe Mustang, in de dagelijkse praktijk gaat het de autofabrikant minder voor de wind.

Als gevolg van de problemen waar het bedrijf momenteel mee kampt (hogere inkoopkosten, tekorten aan onderdelen), kreeg Ford een klap van 12 procent op de Amerikaanse aandelenbeurs Wallstreet. De autofabrikant was daarmee een opvallende daler. De autobouwer waarschuwt beleggers in een persbericht dat zij in het derde kwartaal extra kosten moet maken vanwege de geschetste problemen.

FordMustangDetroitAutoshow

Ford verwacht tegen het einde van het derde kwartaal tussen de 40.000 en 45.000 auto’s in voorraad te zullen hebben die onderdelen missen. Het gaat hierbij om auto’s waarnaar “een grote vraag” is en waarvan de marges hoog zijn, zoals bepaalde SUV modellen. Dat maakt de situatie extra vervelend. Omdat de afbouw van de 40.000 à 45.000 auto’s dus langer duurt, zal volgens Ford een deel van de omzet en de bedrijfswinst verschuiven van het derde naar het vierde kwartaal. Ford verwacht dat de voertuigen uiterlijk 31 december volledig af zullen zijn en naar de dealers kunnen vertrekken.

Maar daarmee zijn niet alle problemen opgelost. Want na onderhandelingen met toeleveranciers vallen de inkoopkosten 1 miljard dollar hoger uit dan verwacht. Door de hoge vraag naar specifieke onderdelen en het genoemde aanbodtekort, is het voor Ford momenteel lastiger om haar schaalgrootte te benutten voor kwantumkorting dan in het verleden. Toch houden sommige analisten rekening met een ‘eind goed, al goed’ scenario: als het Ford lukt om de hogere inkoopkosten door te berekenen aan de consument, dan zal zich dat vertalen in een hogere winstmarge.

FordMustangDetroitAutoshow3

Voor het derde kwartaal voorziet Ford nu een bedrijfswinst tussen de 1,4 en 1,7 miljard dollar. Voor het volledige boekjaar bevestigt het haar eerdere prognose dat er 11,5 à 12,5 miljard dollar aan de strijkstok zal blijven hangen. Op woensdag 25 oktober komt Ford met het rapport voor het derde kwartaal. De mededeling van de autofabrikant laat evenwel zien dat de problemen in de aanvoerketens nog niet voorbij zijn.

“Zelfs als de lagere prognose voor het derde kwartaal geen impact heeft op de vooruitzichten voor het hele jaar, zorgt de verrassing van 1 miljard dollar aan extra kosten waarschijnlijk voor neerwaartse druk op het aandeel”, zo voorspelde Citi-analist Itay Michaeli al voor het openen van de beurs. “Datzelfde geldt voor het nieuws dat er meer geleund wordt op een sterk vierde kwartaal. Daarnaast zullen beleggers vragen gaan stellen over die extra kosten”. Zijn collega bij Morgan Stanley vult aan: “Wij hoorden van zowel autofabrikanten als toeleveranciers dat de problemen in de aanvoerketens verminderen”, maar dit betekent blijkbaar niet dat alle bottlenecks nu al zijn opgelost”.

FordMustangDetroitAutoshow2

Het is voor analisten dus moeilijk om te bepalen of de winstwaarschuwing van Ford bedrijfsspecifiek is, of dat die voor de hele branche geldt. Concurrent General Motors had beleggers wel goed nieuws te melden, namelijk dat het de komende 5 jaar 175.000 elektrische personenwagens gaat leveren aan autoverhuurder Hertz Global. De autobouwer zal vanaf begin volgend jaar modellen als de Chevrolet Bolt EV en de Bolt EUV leveren aan de leasedivisie. De verwachting is dat General Motors haar productie van elektrische auto’s in de komende jaren stevig gaat opschalen. De onderneming wil in 2025 in Noord Amerika op een output niveau van 1 miljoen exemplaren zitten. Een deel daarvan is bestemd voor de Europese markt.

Reageren is niet mogelijk.