Beschadigde batterij: ID.3 en ID.4 moet terug naar Volkswagen dealer

0

In het kader van wat eufemistisch een “vrijwillige servicecampagne” wordt genoemd gaat Volkswagen de batterijmodules van haar elektrische modellen ID.3 en ID.4 controleren. Doel is om eventuele defecte cellen te vervangen.

Volkswagen zegt dat het “de eigenaren van ongeveer 10.130 exemplaren van de ID.3 en ID.4 die in 2020 zijn geproduceerd naar de werkplaatsen vraagt te komen ​​voor een servicemaatregel”. De betreffende klanten gaan door hun dealer over de actie geïnformeerd worden en zullen worden uitgenodigd om hun auto te laten controleren. Eigenaren van een ID.3 of ID.4 die twijfelen of zij ook een oproep van Volkswagen kunnen verwachten, kunnen zelf contact zoeken met het bedrijf en direct een afspraak maken.

Volkswagen zegt dat de auto’s in kwestie zijn geïdentificeerd aan de hand van diagnostische gegevens die zijn verkregen tijdens bezoeken aan de werkplaats. Auto’s die al over de nieuwste software beschikken en over-the-air updates kunnen ondergaan, kunnen ook zelf met Volkswagen communiceren en melden welke batterijmodules problemen hebben. De werkplaats controleert met een elektronische servicetool de werking van de batterijcellen in de hoogspanningsbatterij om de “duurzame batterijkwaliteit” te waarborgen en indien nodig te verbeteren.

Als de controle een defect aan het licht brengt in een van de 24 cellen per module, zal de werkplaats de bijbehorende batterijmodules op het voertuig vervangen. De betrokken modules kunnen worden geïdentificeerd aan de hand van bepaalde parameters in de diagnostische gegevens, bijvoorbeeld als afzonderlijke cellen overmatige zelfontlading vertonen.

Het vervangen van de modules van de batterijen van de ID.3 en ID.4 is voor de klant gratis. Voor Volkswagen kan de terugroepactie evenwel een dure grap worden want in 2021 noemde de autofabrikant de prijs van het reserveonderdeel voor de ID.3 batterijmodule: 1.410 euro. Dit bedrag vermenigvuldigen met 10.000 auto’s levert dus een kostenpost van miljoenen euro’s op.

De klant zal daar dus niks van merken. Volgens Volkswagen is de benodigde arbeidstijd voor het plaatsen en verwijderen van de gehele batterij slechts 1,6 uur. Echter, inspectie en reparatie duurt in de praktijk toch ongeveer 1 tot 2 werkdagen omdat de auto voor de werkplaats ingepland moet worden. Volkswagen zegt klanten daarom vervangende mobiliteit te bieden. Als alternatief hebben de dealers ook een haal- en brengservice beschikbaar.

Voor de ID familie van Volkswagen komt het woord ’terugroepactie’ bekend voor. Eerder moesten al aanzienlijk meer (200.000) eigenaren zich bij de dealer melden vanwege softwareproblemen of updates. Overigens moest Volkswagen toen ook de batterij vervangen, maar het ging daarbij alleen om die van 12 volt voor het boordnet.

Reageren is niet mogelijk.