Een rijbereik om ‘U’ tegen te zeggen: test Hyundai Ioniq 6

0

De eerste keer dat je de nieuwe Hyundai Ioniq 6 met zijn uitgerekte, vloeiende lijnen en Porsche 911-achtige achterkant ziet, vraag je je af: wat dachten de ontwerpers toen zij bezig waren?

Als Hyundai anno 2022 een conservatieve, saaie fabrikant zou zijn, zou de Ioniq 6 er niet zo uitzien: het zou een sedanversie zijn geworden van de ultra-succesvolle Ioniq. Of ze hadden gewoon aan de daklijn van die auto kunnen prutsen en een Hyundai Ioniq 5 Coupé kunnen maken. Aan de andere kant: als Hyundai anno 2022 een conservatie, saaie fabrikant was geweest, dan zou ook de Ioniq 5 er niet zo uitzien. Door de actuele stylingcodes en designnormen voor auto’s te negeren, produceerde het Koreaanse bedrijf een hypermoderne elektrische personenwagen die het imago van het merk fundamenteel heeft verbeterd. En niet alleen dat, want ook het marktaandeel kreeg een boost.

Hyundai6test3

Het zou dus waarschijnlijk niemand hebben verbaasd als Hyundai zou hebben gekozen voor een veilige follow-up die de hoekige Lancia Delta-achtige styling van de Ioniq 5 en slechts details voorzichtig zou hebben herwerkt. Maar in plaats daarvan begonnen de ontwerpers van het Koreaanse automerk opnieuw met een leeg vel papier. Niets werd van de Ioniq 5 overgenomen. Nou ja, de ‘parametrische pixel’ led licht graphics wél.

Hyundai6test12

Dus wat dachten de ontwerpers van Hyundai toen zij bezig waren? Het antwoord is: 0,1x. Dat was de slogan die Hyundai styling chef Simon Loasby op T-shirts liet drukken voor het team dat het exterieurontwerp voor de Ioniq 6 ontwikkelde. Het verwijst naar de luchtweerstandscoëfficiënt die het team had gesteld om te voldoen aan de opdracht van de auto om aerodynamisch maximaal efficiënt te zijn. En dat met 4 zitplaatsen en 4 deuren. Niet zomaar een elektrische sedan, maar een echte “geëlektrificeerde streamliner”. Maar de ontwerpers faalden. De Ioniq 6 heeft een Cw-waarde van 0,21. Dat is ver boven het enorm ambitieuze doel van het designteam. Maar Loasby zegt dat “als 0,21 een mislukking is, dan vind ik het niet erg om te falen”. Met dit resultaat is de Ioniq 6 nog steeds met afstand de gladste Hyundai ooit. En dat wordt weerspiegeld in de reden voor die drang naar aero-efficiëntie: een rijbereik om ‘U’ tegen te zeggen. De Ioniq 6 heeft een zeer gunstige energie-efficiëntie (stroomverbruik vanaf 14,3 kWh per 100 km) wat hem een ​​maximaal officieel rijbereik van 614 kilometer bezorgt. Dat is een aanzienlijk meer dan de equivalente Ioniq 5 biedt (die een Cw-waarde van 0,29 heeft), ondanks het gebruik van hetzelfde E-GMP platform, dezelfde aandrijflijn en een batterij van 77,4 kWh. En hoewel de prijzen en de uitrustingsniveaus in Nederland nog niet zijn vastgesteld, wordt gesuggereerd dat die vergelijkbaar zullen zijn met de equivalente Ioniq 5, oftewel zullen beginnen bij circa 51 mille. Wat nog belangrijker is, is dat dit rijbereik de auto een voorsprong verschaft op de Long Range versies van wat Hyundai noemt als de 2 belangrijkste concurrenten voor de Ioniq 6: de elektrische liftback respectievelijk sedan Polestar 2 (542 km) en Tesla Model 3 (602 km). Dus ook als jij de omschrijving van “geëlektrificeerde streamliner” niet supersexy vindt klinken: het is de sleutel tot het aanstaande verkoopsucces van de Ioniq 6.

Hyundai6test13

De line-up zal overeenkomen met die van de Ioniq 5, met een keuze uit een 229 pk sterke motor achter of 325 pk voor de AWD aandrijflijn, en 18 inch of 20 inch wielen. In Nederland begint het gamma bij de Ioniq 6 met een standaard batterij van 58 kWh. Die heeft een nóg lager stroomverbruik (13,9 kWh per 100 km), maar komt vanwege zijn kleinere accupakket minder ver: 429 kilometer. Het rijbereik van de 77kWh Long Range varianten bedraagt dus maximaal 614 kilometer, al dient men dan af te zien van de 20 inch velgen én van vierwielaandrijving (oftewel 325 pk). Vink je beide zaken wel aan op het orderformulier, maar niet de voor de maximale actieradius benodigde digitale buitenspiegels, dan daalt het rijbereik naar 519 kilometer.

Hyundai6test14

Mijn testauto was een Ioniq 6 met Koreaanse specificaties in AWD Long Range uitvoering op 20 inch wielen, met een officieel rijbereik van 519 kilometer dankzij een stroomverbruik van 16,9 kWh per 100 km. Ik heb op mijn testroute ongeveer 18 kWh gehaald, wat suggereert dat zelfs in AWD-vorm 480 echte kilometers mogelijk zijn. Net als bij andere E-GMP auto’s (zoals de Kia EV6), maakt de 800 Volt elektrische architectuur van het platform opladen mogelijk met snelheden tot 350 kW, wat betekent dat in slechts 18 minuten tijd de ‘vulling’ van het accupakket van 10 procent naar 80 procent kan worden gebracht.

Hyundai6test15

Afgezien van de efficiëntievoordelen, zal de Ioniq 6 ook klanten kunnen trekken met zijn styling. In een marktsegment die worstelt met ‘dertien in een dozijn modellen’ (vooral van Chinese makelij), is deze Hyundai echt een andere propositie. Van de achterkant is er meer dan een vluchtige gelijkenis met een Porsche 911 uit het digitale tijdperk; een vergelijking die zeker wordt aangemoedigd met de verticale groeven op de opvallende achterspoiler. De carrosserievorm verhult ook zijn afmetingen: hij is ongeveer 200 mm langer dan de Ioniq 5, maar de daklijn is 152 mm lager en de wielbasis is iets korter, dus je wordt verrast door de hoeveelheid interieurruimte als je instapt.

Hyundai6test6

Vermoedelijk omdat het opnieuw ontwerpen van het interieur geen invloed zou hebben op de luchtweerstandscoëfficiënt, is er hier veel meer familiegelijkenis met de Ioniq 5, maar aangezien die auto een stijlvolle, strakke en luxe cabine heeft, zal je mij niet horen klagen. Het 2-tal 12 inch digitale schermen voor het infotainment systeem en de rij-informatie zijn helder en duidelijk, en de software werkt goed. Nieuw voor de Ioniq 6 is een sfeerverlichtingssysteem dat 4.096 kleurencombinaties biedt en de mogelijkheid heeft om de bijbehorende lampen zodanig in te stellen dat zij van kleur veranderen naarmate je harder rijdt.

Hyundai6test11

Er is ook het nieuwe e-ASD systeem; een “ruimteschipachtig” geluid dat van toonhoogte verandert terwijl je accelereert. De meesten zullen dat natuurlijk op ‘uit’ zetten. Mijn testauto had de optionele digitale buitenspiegels (blijkbaar noodzakelijk om 1,5 kilometer toe te voegen aan de actieradius) met schermen die het zicht naar achteren weergeven op 2 prominente ‘vleugel tips’ die uitklappen vanaf het uiteinde van het dashboard. Hoewel ze nog steeds niet zo intuïtief zijn als echte spiegels, zijn deze displays beter geplaatst dan in bijvoorbeeld de modellen van Lexus.

Hyundai6test7

De keerzijde van de gladde carrosserie van de Ioniq 6 is te vinden vanaf de B-stijl. In de ruimte voor de achterpassagiers dus die geconfronteerd worden met de lage daklijn die hun hoofdruimte negatief beïnvloedt. Hyundai heeft de achterbank iets lager gezet, zodat de passagiers iets lager zitten. Dat betekent theoretisch wat minder beenruimte, maar er is in de Ioniq 6 nog steeds royaal voldoende plek om de benen over elkaar heen te slaan. In de Polestar 2 of de Tesla Model 3 zal dat niet lukken.

Hyundai6test8

De bagageruimte heeft een behoorlijk volume (Hyundai moet nog een capaciteitscijfer geven), hoewel de toegang wordt gehinderd door het feit dat de Ioniq 6 een echte sedan is. Een liftback constructie zou gemakkelijker toegang hebben gegeven, maar alleen al het lezen van die woorden zou waarschijnlijk genoeg impact hebben op het Cw-cijfer om de ontwerpers van Hyundai te doen huiveren. Af en toe je even ongemak voelen als jij jouw koffers in de kofferbak schuift, is dus het offer dan gebracht moet worden voor een rijbereik van maximaal 614 kilometer.

Hyundai6test9

De ‘kofferbak laadtest’ herinnert ons autoconsument er aan dat, hoewel het rijbereik voor velen nog steeds erg belangrijk is, een auto meer is dan hoe ver hij kan komen op een enkele lading. Ook de rijeigenschappen zijn belangrijk. Van de Ioniq 5 (die zoals gezegd hetzelfde type onderstel heeft) is bekend dat die duidelijk minder strak en sportief rijdt dan de Polestar 2 en de Tesla Model 3. Hyundai weet dit blijkbaar ook en heeft de Ioniq 6 daarom een strakkere afstelling gegeven. Met succes, want zijn weggedrag is significant minder zweverig en ook heeft hij minder sterk de neiging om in bochten over te hellen. Hierbij moet wel het voorbehoud worden gemaakt dat de Ioniq 6 met Koreaanse specs werd getest, maar toch durft Autointernationaal.nl de conclusie aan dat hij duidelijk meer rijplezier biedt dan zijn familiegenoot en de bestuurder beter betrekt bij het rijden.

Hyundai6test10

De vering is steviger, waardoor de rijeigenschappen van de Ioniq 6 als een tikkeltje scherper kunnen worden gekwalificeerd, met als effect dat het weggedrag lichtvoetiger is, maar met behoud van kalmte als je over een ruw wegdek rijdt. De besturing biedt vertrouwenwekkend veel gevoel en reageert goed op jouw aanwijzingen, en de auto is opvallend makkelijk te plaatsen, zeker gezien zijn forse omvang en lange wielbasis. Naast instelbare remenergie regeneratie en 4 rij modi, heeft de Ioniq 6 een EV ’tune-up’ modus waarmee men de stuurinspanning, de vermogensafgifte en de gevoeligheid van het gaspedaal naar wens kan instellen.

Hyundai6test5

De AWD versie biedt veel vermogen en, zoals de officiële tijd van 0-100 km/u van 5,0 sec suggereert, is dat extra prestatiepotentieel gemakkelijk te benutten. De aandrijflijn zorgt voor een soepele afdracht van zijn trekkracht, waardoor jijgemakkelijk toegang hebt tot de grote koppelreserves. Als je door de gestroomlijnde carrosserie ten onrechte een elektrische sportwagen had verwacht, kan je misschien teleurgesteld zijn, maar de Ioniq 6 weet zich goed staande te houden in de buurt van de meest dynamisch rijdende elektrische auto’s in zijn klasse. Zijn weggedrag is niet zo sportief als dat van sommige door een benzinemotor aangedreven berlines (waar de Hyundai met zijn grote rijbereik heel wat kopers vandaan zou kunnen plukken) en de Model 3 is misschien nog steeds een beetje scherper in zijn reflexen, maar dat neemt niet weg dat de Ioniq 6 een plezierige auto is om kilometers mee te maken.

Hyundai6test4

 

90%
90%
Awesome

Hyundai verwacht niet dat de Ioniq 6 net zo populair zal worden als de Ioniq 5. Dit omdat gezinnen die het extra bereik niet nodig hebben, waarschijnlijk meer aangetrokken worden door de extra ruimte van de SUV. Maar als Hyundai beide modellen inderdaad voor vergelijkbare prijzen gaat aanbieden, dan kan de autofabrikant aangenaam verrast worden door de belangstelling voor de Ioniq 6. Hij heeft namelijk alle eigenschappen die je bij een elektrische sedan zou wensen: hij is (op de kleine kofferbak opening na) praktisch, prettig om mee te rijden, goed uitgerust en (naar verwachting) scherp geprijsd ten opzichte van zijn rivalen. Het ontwerpteam van Hyundai heeft misschien hun doel van '0,1x Cd' niet gehaald. Dat bestempelt dit model formeel tot een mislukking. Maar de Ioniq 6 is wel een zeer glorieuze mislukking.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (52)
    6

Reageren is niet mogelijk.