De Hyundai Motor Groep heeft haar nieuwe softwarestrategie onthuld. De overtuiging daarbij is dat digitale technologie de mobiliteit van morgen zal bepalen en vormgeven. Om deze nieuwe softwaremobiliteitsstrategie te verwezenlijken, zal de Hyundai Motor Groep tot aan de decenniumwisseling omgerekend 13,2 miljard euro gaan investeren.
Met kunstmatige intelligentie, updates ‘via de lucht, de mogelijkheden die nieuwe elektrische platforms bieden en verbeterde connectiviteit dankzij 5G zal de mobiliteit van morgen veel meer van software afhangen dan nu het geval is. Zelfs de rol van hardware zou hierdoor wel eens verminderd kunnen worden. Dit vooruitzicht biedt voor de Hyundai Motor Groep (waartoe ook de merken Genesis en Kia behoren) nieuwe kansen. In Zuid-Korea wil men leider worden op het gebied van mobiliteit dankzij een volledige herziening van hun ecosysteem met voortdurende evoluties van de softwaretechnologie.
Hyundai meldt dat het in 2025 mogelijk zal zijn om bij alle auto’s van het bedrijf via zogeheten OTA-updates (Over The Air) aanpassingen in de software door te voeren. Hiervoor zullen eigen voertuigbesturingssysteem (ccOS) worden ontwikkeld waarbij het beheer in handen van een Global Software Center komt dat in staat is de gegevens die door de verschillende “connected mobility objects” worden verzameld, te sorteren, te verwerken en te exploiteren. Hyundai richt zich hierbij niet alleen op auto’s (Software Designed Vehicles; SDV), maar ook op andere vormen van mobiliteit, zoals Advanced Air Mobility (AAM), Purpose Built Vehicles (PBV), robots en robottaxi’s.
De SDV moeten de verschillende softwareparameters gaat integreren, waarbij zij gebruik kunnen maken van onder andere OTA-updates en gecentraliseerd mobiliteitsbeheer. Om dit mogelijk te maken zal Hyundai een platform voor elektrische auto’s van de volgende generatie ontwikkelen dat de ontwerp- en ontwikkelingstijd van de diverse daarop te baseren modellen aanzienlijk zal verkorten, maar ook de massaproductie, planning en fabricage processen zal optimaliseren.
Om dit te bereiken meent de Hyundai Motor Groep gedeelde platforms nodig te hebben voor zowel hardware (onderstel, elektrische aandrijflijn, batterij) als software. Vanaf 2025 zullen de eerste nieuwe modellen op basis van de nieuwe elektrische platforms eM en eS gelanceerd worden. Die maken gebruik van het geïntegreerde modulaire architectuursysteem IMA. Daarmee zullen de auto’s van het concern veel meer data genereren dan nu gebeurt, waardoor het bedrijf beter kan inspelen op mobiliteitswensen van haar klanten. Een ander voordeel voor automobilisten is dat de modellen van de Hyundai Motor Groep altijd over de mogelijkheid beschikken om via OTA geüpdatet te worden. De klant hoeft dus niet meer naar de dealer om softwarematige aanpassingen te laten verrichten.
Het eM platform is bedoeld voor modellen in alle gangbare segmenten en zal naar verwachting een 50 procent grotere actieradius bieden dan het huidige elektrische gamma van het Hyundai concern (de Ioniq modelserie, de Kia EV6 plus de toekomstige EV9 en de Genesis GV60). De architectuur zal ondersteuning kunnen bieden voor autonoom rijden op niveau 3 of hoger, alsook voor OTA-updates om de functionaliteit en efficiëntie van het voertuig tijdens diens levensduur voortdurend te verbeteren. Het eS-platform zal de vorm aannemen van een skateboard dat gebruikt gaat worden voor Special Purpose Vehicles (SPV’s). Het zal een grote flexibiliteit bieden om zich aan te passen aan de zeer uiteenlopende en specifieke behoeften van bedrijven die actief zijn op het gebied van koeriersdiensten, logistiek en autodelen.
Hyundai zet naar eigen zeggen een grote stap voorwaarts qua geconnecteerde voertuigen met zijn zelf ontwikkelde ccOS voertuigbesturingssysteem. De techniek zal zaken kunnen beheren als aandrijving, opladen, veiligheid en bestuurdersassistentie. Maar ook het comfortniveau en het infotainment zullen in de gaten worden gehouden. Het ccOS systeem gebruikt kunstmatige intelligentie om haar werking te verfijnen en aan te passen, en vertrouwt op Nvidia Drive, een halfgeleider voor krachtige informatieverwerking. Hierdoor zal het eenvoudig zijn om de technologie voor autonoom rijden naar niveau 4 en 5 te tillen.
De Hyundai Motor Groep wil, net als andere autofabrikanten, zichzelf opnieuw uitvinden en omvormen van eendimensionale producent van voertuigen tot als aanbieder van mobiliteitsoplossingen en -diensten. Dat zal tot uiting komen in verschillende ‘reis middelen’ zoals de eerder genoemde AAM’s, PBV’s, robottaxi’s, enzovoort. De Hyundai Motor Groep wil mobiliteit gerelateerde diensten integreren in haar aanbod zodat elke klant kan profiteren van een intelligent en adaptief ecosysteem dat wordt beheerd door het Global Software Center. Daarbij gaat het om zaken als het rijden, het opladen, de toegang tot de softwareomgeving voor werk en infotainment, het geven van adviezen, het kunnen plannen en het kunnen betalen voor nevendiensten van fastfood formules en internetwinkels.
OTA-updates zijn voor de Hyundai Motor Groep niet nieuw. In 2021 introduceerde het bedrijf deze mogelijkheid al, maar vanaf volgend jaar worden alle nieuwe auto’s van het concern de hiervoor benodigde techniek. OTA-updates moeten ervoor zorgen dat een model minder snel gedateerd raakt. De techniek maakt het mogelijk om ook na de levering van het voertuig aan de klant nieuwe opties aan de uitrusting toe te voegen.