Er zijn in september 10 procent meer leaseauto’s op kenteken gezet dan vorig jaar, namelijk 13.231 exemplaren. Het was de tweede maand op rij dat de registraties toenamen. Toch blijft het totaal aantal registraties dit jaar achter (5 procent) bij die van 2021 in dezelfde periode. De teller staat nu op afgerond 109.000 exemplaren. Daarvan hadden er 22 procent (23.000 stuks) een volledig elektrische aandrijflijn. Peugeot gaat in dat deelsegment aan kop.
Indien ook de modellen met een verbrandingsmotor worden meegerekend, dan is het marktleiderschap in het leasesegment juist in handen van Kia. Dit merk wist in september 1.562 exemplaren op kenteken te zetten (0,8 procent minder dan in dezelfde maand van 2021). Daarna volgen Volkswagen (1.332; -4,9 procent), Peugeot (1.105; +22,4 procent), Ford (991; -5,2 procent), Skoda (880; +5,8 procent), Renault (870; +151,4 procent), Hyundai (762; +93,4 procent), Toyota (727; -12,5 procent) en BMW (593; geen verschil). Renault en Hyundai zagen het aantal registraties dus verdubbelen. Dat komt doordat het laatste merk goede zaken doet met de prijzen winnende Ioniq 5. Renault heeft in de vorm van de Mégane E-Tech Electric ook een leaselieveling in handen.
Over modellen gesproken: daar gaat wederom de Peugeot 208 aan kop. Deze leaseauto werd 658 keer op kenteken gezet (155,0 procent meer dan in september 2021). Daarna volgen de Kia Picanto (431; +14,9 procent), de Ford Puma (413; +817,8 procent), de Toyota Aygo X (363; nieuw), de Volkswagen Polo (337; -22,2 procent), de Hyundai i10 (315; +112,8 procent), de Kia Niro (303; -53,8 procent), de Kia Ceed (294; +81,5 procent), de Opel Corsa (289; +19,4 procent) en de Skoda Octavia (283; +141,9 procent). De Ford Puma kende dus een registratiespurt. Dit model wordt volgend jaar ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. Dan zal de Puma nog meer marktaandeel in het leasesegment kunnen veroveren.