Franse autofabrikanten hebben de reputatie behoorlijk eigenwijs en eigenzinnig te zijn. Vanuit dit perspectief is het misschien geen al te grote verrassing dat Peugeot nu met de onconventionele 408 komt. De nieuweling wordt omschreven als een ‘C-segment fastback’. Daarmee wordt bedoeld dat het geen gewone (5-deurs) hatchback is, maar een model met een overhang achter van sedanproporties. Nu heeft de 308 SW dat ook, maar die beschikt beslist niet over een snelheid uitstralende, schuine achterzijde. Wat die stationwagen ook niet heeft, is een verhoogde, SUV-achtige houding, compleet met beschermende carrosseriebekleding. De esthetiek zal niet iedereen aanspreken, maar je moet toegeven dat de 408 opvallend is om naar te kijken.
Waarom heet deze Peugeot niet 4008? Dat zou gezien zijn verhoogde carrosserie niet onlogisch zijn. Maar volgens Peugeot zou een modelnaam met 2 nullen te veel associaties met een SUV (2007, 3008, 5008) oproepen en als de 408 iets NIET wil zijn, dan is het een dergelijk type auto. Vandaar 408. In feite is hij net zo’n auto als de Citroën C5 X: een auto die het uiterlijk van een coupé wil combineren met veel praktische bruikbaarheid en een vleugje stoerheid. Ze delen niet alleen een vergelijkbaar fastback profiel, maar ze maken ook gebruik van dezelfde EMP2 V3 architectuur. Daardoor bieden zij een bijna identieke line-up van aandrijflijnen, inclusief de hier geteste plug-in hybride uitvoering. Op termijn komen er ook volledig elektrische varianten.
Dat gezegd hebbende, lijdt het geen twijfel dat de stylisten van Peugeot er beter in geslaagd zijn om een middenklasser te ontwerpen die visueel niet al te zwaar op de maag ligt. En dat ondanks gedurfd vormgegeven carrosseriedelen, zoals de gebeeldhouwde wielkasten achter en de opvallende led verlichtingssignaturen. Die helpen de 408 op minstens net zo veel op te vallen als de C5 X, ondanks dat hij iets korter is. In vergelijking met de Citroën oogt de Peugeot ook strakker en gespierder. Nette details zijn onder meer het retro-geïnspireerde lettertype voor de badges en het opvallende asymmetrische ontwerp dat wordt gebruikt voor de optionele 20 inch lichtmetalen velgen.
Nog eigenzinniger zijn de ‘kattenoren’ bovenaan de C stijl, waarvan wordt gezegd dat zij de luchtstroom verbeteren en het extra metaal verbergen dat nodig is om, ondanks de gewenste coupé-esthetiek, voldoende hoofdruimte te bieden aan achter passagiers.
Stap aan boord van de 408 en je ziet een cabine die vergelijkbaar is met die van de 308. Dat is logisch, want met dat model deelt de 408 veel techniek, materialen en componenten. Het betekent dat er sprake is van een luxueuze, stijlvolle ruimte met een centraal scherm dat naar de bestuurder is gericht. Het is extra bewijs van Peugeot’s streven om een premiumspeler te zijn. Dat komt ook tot uiting in de vele zachte materialen.
In de voor Peugeot kenmerkende, hoekige dashboardarchitectuur zit het nieuwste infotainment systeem van de fabrikant dat reeds bekend is van de 308. Er zijn concurrenten die over een meer responsieve touchscreen bediening beschikken, maar de installatie is veel beter dan voorheen: overzichtelijk en gebruiksvriendelijk. Het ziet er niet alleen gelikt uit, maar reageert bovendien redelijk vlot op jouw instructies.
Onder het 10 inch aanraakscherm bevindt zich een paneel met aanpasbare, aanraakgevoelige sneltoetsen, zodat al jouw favoriete functies toegankelijk zijn met één enkele vingerprik. Dat is wel zo handig tijdens het rijden. Aldaar wil je dus een snelkoppeling naar de klimaatregeling, want die moet helaas worden aangepast via het touchscreen met zijn verschillende menu’s en niet via fysieke knoppen.
De gebruikelijke i-Cockpit opstelling van Peugeot is aanwezig, met een klein stuurwiel voor een hoog geplaatst instrumentenpaneel. Het is even wennen, want veel mensen zullen het stuur veel lager moeten zetten dan ze gewend zijn om de digitale wijzerplaten goed te kunnen zien. Wat dit betreft beschikt de 408 over een 12,4 inch ontwerp met 2 schermen die op elkaar zijn gemonteerd om een 3D effect te geven.
Het ziet er geweldig uit en biedt veel informatie, waaronder een hippe animatie die de energiestroom van de hybride aandrijflijn laat zien. Maar zoals altijd blijft de i-Cockpit een twistpunt, waarvan veel mensen zullen vinden dat de bovenkant van het kleine stuur hun zicht op het instrumentenpaneel belemmert, wat jammer is, omdat het 3D-effectscherm er best cool uitziet.
De langere wielbasis van de 408 in vergelijking met de gewone 308 (de as afstand is 2,79 meter oftewel identiek aan die van de C5 X) lost een van mijn belangrijkste kritiekpunten op de hatchback op: de voor volwassenen te geringe beenruimte achterin.
De langgerekte achterkant zorgt ook voor een nuttige toename van het kofferbakvolume. Er is een capaciteit van 471 liter beschikbaar in de plug-in hybride uitvoeringen en 536 liter in de benzinederivaten. De kofferbak is bereikbaar via een wijd openende achterklep en een in 60:40 verhouding neerklapbare achterbank.
Ik kon de 408 in Spanje testen in 225 pk sterke plug-in hybride GT trim; het hoogste luxeniveau. In deze vorm combineert de 408 een 1,6 liter benzine 4 cilinder met een elektromotor en een accupakket van 12,4 kWh, wat een emissievrije actieradius van maximaal 65 km oplevert.
Helaas, zoals ik eerder al ontdekte bij andere modellen uit de Peugeot SA stal (308, Citroën C5 X, DS 4, Opel Astra), heeft deze aandrijflijn enkele problemen. Ten eerste voelt de 1.706 kilo zware 408 nooit echt snel aan. Merkwaardig genoeg is zijn acceleratietijd (0-100 km/u) slechts 0,1 seconde sneller dan die van de goedkopere plug-in hybride variant met 180 pk. Ten tweede lijkt de automatische versnellingsbak met 8 versnellingen lusteloos, met trage reacties op gaspedaalcommando’s en lompe reacties wanneer de schakelpeddels achter het stuur worden gebruikt. De 408 is ook niet altijd de handigste bij het omgaan met overgangen tussen zijn krachtbronnen.
Gelukkig is de benzinemotor van de hybride aandrijflijn soepel en verfijnd, ondanks dat hij bij hogere toerentallen wat gespannen kan klinken. Maar de 408 houdt je in ieder geval goed geïsoleerd van de meeste geluiden van deze machine. Er is een zweem van windgeruis en rolgeluiden tijdens het rijden op de snelweg, maar over het algemeen is dit een stille en verfijnde auto. Die omschrijving is ook van toepassing indien er in elektrische modus in de stad wordt gereden. De 80 pk sterke elektromotor levert net genoeg drang om de verkeersstroom bij te kunnen houden.
De 408 is ook comfortabel geveerd, met een demping die onvolkomenheden in het wegdek behendig wegwerkt. Peugeot zegt dat haar nieuwste creatie niet de ambitie heeft om nadrukkelijk sportief te zijn, maar bedoeld is voor mensen die van autorijden houden. Dit wordt duidelijk wanneer je bochtige wegen bereikt. De 408 laat dan zien bekwaam te zijn in dergelijke omgevingen en redelijk plezierige rijeigenschappen te hebben, zonder ooit echt opwindend te zijn. Dat komt ook door de traag op gaspedaal- en schakelcommando’s reagerende aandrijflijn. Als je de bocht uitkomt, wil je actie en niet geconfronteerd worden met ingedutte techniek. Jammer, want de 408 Hybrid verbergt het gewicht van zijn batterij goed en verandert met een redelijk enthousiasme van richting.
Het kleine stuurwiel helpt bij commando’s tot snelle koerswisselingen, waar de 408 goed op reageert. De langere wielbasis betekent dat hij misschien niet zo wendbaar is als een 308, maar dit wordt gecompenseerd door een groter gevoel van stabiliteit bij hoge snelheden. Rolneigingen van de carrosserie worden goed onder controle gehouden, en hoewel er niet al te veel voor nodig is om de voorkant in een onderstuur situatie te duwen, kan je 20 inch wielen met bredere banden specificeren. Die geven wat meer grip ten koste van een beetje veercomfort.
De testauto kost 52.360 euro. Voor een C segment middenklasser is dat, ondanks de aparte carrosserievorm van de 408, veel geld, maar ik denk dat de goedkopere 180 pk versie een betere keuze is: scheelt 1.500 euro en in de praktijk amper langzamer. Men kan nog meer geld besparen door de Allure uitvoering te kiezen, die nog steeds royaal is uitgerust, maar waarmee de aanschafprijs wordt verlaagd tot 46.160 euro.
Conclusie
De Peugeot 408 is een nicheproduct, maar tegelijkertijd een aantrekkelijk alternatief voor traditionele gezin hatchbacks, waarbij de onschuldige ingrediënten van de kleinere 308 opnieuw worden gemixt in een meer praktisch en stijlvol pakket. De layout van de i-Cockpit zal echter nog steeds niet voor iedereen geschikt zijn en ik vermoed dat de 408 een betere allrounder zal zijn in combinatie met een andere aandrijflijn dan de geteste, 225 pk sterke, plug-in hybride waarvan zowel de prestaties als de samenwerking tussen benzinekrachtbron en elektromotor teleurstellen. In de geteste vorm is dit geen auto waarin je graag gaat rijden als je behoefte hebt aan een oppepper (mijn intuïtie is dat de 1.392 kilo wegende, 130 pk sterke 1,2 liter turbobenzine versie dan een boeiendere partner zal zijn).
Over het algemeen biedt de 408 zeker iets anders dan de 308 en dat zonder een duidelijk compromis te eisen. Tenminste, als je van zijn styling houdt en bereid bent om 41 à 46 mille uit te geven aan een C segment middenklasser. Voor de meeste mensen zal de 408 een comfortabele, probleemloze en stijlvolle metgezel zijn. Hij is ook opmerkelijk ruim, goed uitgerust en goed gebouwd, en eerlijk gezegd moeten we dankbaar zijn dat hij geen wil SUV zijn. Of hij zijn geld meer waard is dan de vergelijkbare C5 X is voer voor discussie, maar het valt niet te ontkennen dat als totaalpakket de cijfers van deze Peugeot kloppen. Zelfs als de aanduiding '408' op de achterklep toch wat onlogisch is voor een hoog model.
-
8