De schorpioen steekt nu elektrisch: Abarth 500e

0

We moesten er even op wachten, maar eindelijk is in Italië de Abarth 500e boven de doopvont gehouden. De hete dreumes claimt dat er geen andere elektrische auto is die zoveel rijplezier biedt.

Met de 500e begint Abarth aan een nieuw hoofdstuk in haar tuning boek. Na decennialang benzinemodellen sneller te hebben gemaakt is het nu de beurt aan een elektrische auto. Daarvoor grijpt Abarth terug naar een bekende basis: de Fiat 500. Die is al geruime tijd te koop in een volledig elektrische uitvoering en daarvan presenteert het Italiaanse merk met het schorpioenlogo nu een eigen variant.

Abarth500eInDetail3

Het uiterlijk van deze 500e laat er geen twijfel over bestaan dat dit een Abarth is. Dat komt niet alleen door de optionele fluoriserende lak, maar ook door het opgeblazen bumperwerk waarmee de Italiaan optisch dichter boven het asfalt hangt. Het voorste exemplaar doet het bovendien zonder koelluchtopeningen want die zijn voor deze elektrische auto niet nodig en hinderen bovendien een ideale stroomlijn.

Abarth500eInDetail9

Andere uiterlijke kenmerken van de Abarth 500e zijn geprononceerde zijschorten, specifieke 18 inch velgen, een stevige achterspoiler (al is niet duidelijk of die aerodynamisch verantwoord is) en een diffusor. De koplampen hebben een specifieke Abarth led signatuur gekregen en de zijspiegels een behuizing in Titanium Grey.

Abarth500eInDetail7

Binnenin profiteert de Abarth 500e van het feit dat de Fiat 500e een compleet andere auto is dan de gewone 500 met verbrandingsmotor. Dit betekent dat de klant een modern interieur krijgt met fraaie displays (in plaats van de karakteristieke turbodrukmeter). De cabine werd door Abarth extra in de verf gezet door smakelijk ogende Alcantara sportstoelen en een dikker sportstuur.

Abarth500eInDetail2

Zijn looks bieden dus een goede basis om van deze 500e een hit te maken, maar geldt dat ook voor de prestaties van de Abarth? Helaas zijn die wat minder indrukwekkend dan gehoopt. In de wandelgangen circuleerde de afgelopen maanden het gerucht dat de Abarth 500e circa 180 pk sterk zou worden, maar de Italianen houden het bij 154 pk (en 235 Nm). Daarmee is de elektromotor 36 pk en 15 Nm sterker dan die van de Fiat 500e. Zoals gezegd geen indrukwekkend verschil, maar wel voldoende om de Abarth 500e in 7,0 seconden de 100 km/u aan te laten tikken.

Abarth500eInDetail13

Abarth erkent dat de 500e daarmee bijna een halve seconde langzamer is dan de 695 met benzinemotor (die 6,7 tellen nodig heeft voor de sprintklus). Maar daar staat tegenover dat de elektrische opvolger 50 procent sneller (1 seconden om precies te zijn) van 40 naar 60 km/u accelereert. Ook zijn er met de nieuwe 500e op het circuit hogere snelheidsgemiddelden mogelijk, zo claimt Abarth, want hij heeft een grotere spoorbreedte (+6 cm) en een betere gewichtsverdeling. Maar het blijft een veeg teken dat Abarth nergens rept over circuitprestaties en de 500e alleen omschrijft als “de meest opwindende auto voor in de stad en de voorsteden”.

Abarth500eInDetail8

De accu van de Abarth 500e is 42 kWh groot (37,3 kWh netto) en kan snel worden opgeladen met 85 kW. Dit betekent volgens de Italianen dat je in 5 minuten zo’n 50 kilometer aan elektriciteit kan bijladen. Wat dit betreft zijn er geen verschillen met de Fiat, al is het aannemelijk dat de schorpioen versie vanwege zijn krachtigere elektromotor (en hogere gewicht?) minder ver komt op een volle acculading (voor de Fiat ligt de limiet bij 320 km).

Abarth500eInDetail4

Onderscheidend, maar dan in positieve zin, zijn de diverse rij modi van de Abarth 500e. Zo kan de bestuurder kiezen voor ‘Turismo’ (een soort milieu modus waarin het vermogen wordt teruggeschroefd tot 134 pk en het koppel tot 220 Nm, met als gevolg een groter rijbereik), voor ‘Scorpion Street’ (het maximale vermogen en koppel is dan wel beschikbaar en is er sprake van maximaal regeneratief remmen) en ‘Scorpion Track’ (waarin de one-pedal drive functie wordt uitgeschakeld want die is niet zo handig op het circuit).

Abarth500eInDetail11

Abarth levert de 500e optioneel met een zogeheten Sound Generator die via externe luidsprekers met een digitale twist het sportieve geluid van zijn benzinebroertje simuleert. In deze accessoire kan je de ‘elektrische opvolger’ zien van de Record Monza uitlaat waarmee tegen meerprijs de klassieke Abarth 595 en 695 kunnen worden uitgerust.

Abarth500eInDetail12

De prijs van de Abarth 500e is nog niet bekend, maar de Italianen melden al wel dat deze nieuweling zowel als 3-deurs en als Cabrio besteld kan worden. Het is niet duidelijk of er ook Trepiuno koetswerkversie met extra zijdeurtje komt. De pers werd tijdens de presentatie op het hart gedrukt dat de elektrische versie minstens even leuk is als de 595 en de 695.

Abarth500eInDetail14

Abarth meldt in dit kader dat de trouwste klanten werden betrokken bij de ontwikkeling van de 500e. Zij krijgen voorrang als zij een exemplaar willen bestellen. De Abarth 500e debuteert als Scorpionissima: een in het Acid Green of Poison Blue gespoten lanceereditie die zowel over 18 inch velgen als een uitgebreide comfort- en veiligheidsuitrusting beschikt.

Abarth500eInDetail6

De oplage daarvan is 1.949 exemplaren (naar het geboortejaar van het merk). Uitrustingskenmerken zijn sportstoelen, een navigatiesysteem met touchscreen, Alcantara bekleding van het dashboard, verwarmbare voorstoelen, een vast glazen dak en getinte achterruiten.

Abarth500eInDetail5

Abarth zal de komende jaren overigens gewoon de 595 en 695 met turbobenzinemotor blijven aanbieden. Die zullen in het gamma blijven zolang daar vraag naar is en zolang de regelgeving inzake CO2-uitstoot dat toelaat. Olivier Francois, de merk chef van Fiat, laat doorschemeren dat wij op termijn een krachtigere versie van de Abarth 500e kunnen verwachten. Die zou dan wél minimaal 180 pk sterk worden …

Abarth500eInDetail10

 

Reageren is niet mogelijk.