Kia gaat ook elektrische auto’s buiten Korea bouwen

0

De staat Georgia blijft de thuisbasis voor de productie van Kia’s in de Verenigde Staten. Tot nu toe worden er auto’s geproduceerd in West Point, maar vanaf 2025 komt er een nieuwe fabriek voor elektrische voertuigen en hun batterijen in Savannah bij.

De nieuwe fabriek heet Hyundai Motor Group Metaplant America (HMGMA) en zal naar verwachting de komende jaren meer dan 8.100 banen opleveren. Hiermee wil de Hyundai Motor Groep bouwen aan een stabiele supply chain voor batterijen en andere componenten voor elektrische auto’s die op de Amerikaanse markt verkocht gaan worden.

Sinds 2006 heeft dochteronderneming Kia een productiefaciliteit in West Point, die goed is voor bijna 40 procent van alle auto’s die het Koreaanse merk in de Verenigde Staten verkoopt (met name de SUV modellen Telluride, Sorento en Sportage plus de K5 sedan). Volgens het bedrijf is het een van de grootste afzonderlijke investeringen in de geschiedenis van de staat Georgia. Vanaf 2025 start de productie van elektrische auto’s in de nieuwe fabriek in Savannah.

“Kia was het eerste bedrijf dat een assemblagefabriek opende in Georgia, en ons plan om elektrische auto’s te produceren in de Verenigde Staten bouwt voort op het succes en de groei die we samen hebben bereikt. Het onderstreept onze toewijding om een ​​leverancier van duurzame mobiliteitsoplossingen te worden”, aldus Sean Yoon, president en CEO van Kia North America en Kia America.

 

Europa 

Kia gaat vanaf 2025 elektrische auto’s produceren in Europa. Het gaat daarbij om een compacte middenklasser waarvan de afmetingen overeenkomen met de Ceed. Dat nieuwe model zal in Europa worden geassembleerd en wordt vermoedelijk de opvolger van de XCeed, die medio 2025 in zijn huidige vorm met pensioen gaat en vanwege zijn relatief hoge bouw zeer geschikt is om een accupakket in zijn wagenbodem te ontvangen.

Momenteel produceert Kia in Slowakije, in haar fabriek in Zilina, de Ceed, ProCeed en XCeed. Maar het Koreaanse merk wil in Europa ook haar toekomstige elektrische compacte middenklasser gaan bouwen. Kia’s eerste ‘made in Europe’ elektrische auto maakt deel uit van het offensief van de fabrikant op de markt voor emissievrije personenwagens. Dat zal op termijn wereldwijd 14 elektrische modellen omvatten en in Europa het elektrische aanbod in de vorm van de e-Soul, Niro EV en EV6 aanvullen.

In haar herziene strategie wil Kia tegen 2030 wereldwijd 1,2 miljoen elektrische auto’s per jaar produceren, en daarnaast nog eens 2,8 miljoen voertuigen met een verbrandingsmotor. In de wetenschap dat de Koreanen in 2030 van plan zijn om 800.000 plug-in hybride personenwagens te verkopen, zou dit betekenen dat straks 1 op de 2 geproduceerde auto’s geëlektrificeerd en oplaadbaar is.

Om dat doel te bereiken zal Kia in de tweede helft van 2023 de grote elektrische MPV annex SUV lanceren, de EV9. In 2024 volgt een kleine elektrische cross-over en in 2025 krijgt India een lokaal te produceren compacte cross-over. Europa kan datzelfde jaar dus rekenen op een emissievrije compacte middenklasser. Deze vermoedelijke opvolger van de XCeed krijgt in 2027 gezelschap van een wat langer fastback model.

Reageren is niet mogelijk.