Mazda gooit het roer om

0

Mazda gaat in de komende 8 jaar 10,58 miljard dollar investeren in de aankoop van batterijen voor elektrische voertuigen. De Japanse autofabrikant gaat hiervoor samenwerken met batterijleverancier Envision AESC.

De beslissing is genomen onder druk van de gestaag strenger wordende emissienormen. Om die reden gooit Mazda het roer volledig om. De Japanse autofabrikant heeft nu een plan gepresenteerd om zichzelf klaar te stomen voor de toekomst. Daarbij ligt de focus uiteraard op elektrische aandrijving.

MazdaVisionStudyModel2

In de afgelopen jaren is de marktsituatie voor autofabrikanten drastisch veranderd, vooral in Europa, waar door de politiek sterk ingezet wordt op elektrificatie van vervoersmiddelen. Het tempo waarin de werkomgeving verandert heeft met name Japanse autofabrikanten verrast. Die menen enerzijds dat hybride aandrijfoplossingen zo gek nog niet zijn en als dat wel het geval is, dan vinden zij waterstoftechniek een beter alternatief. Maar Europa, met in diens kielzog de Verenigde Staten onder leiding van Joe Biden, vaart een andere koers: batterij-elektrische auto’s moeten het klimaat gaan redden. Dit betekent werk aan de winkel voor Mazda. Om op de veranderingen in te kunnen spelen, presenteert de Japanse autofabrikant nu een 3-fasenplan voor de periode tot en met 2030. Hieronder lees je alles over Mazda’s toekomst:

 

Periode tot en met 2024

In de eerste fase van het toekomstplan van Mazda zal er veel worden geïnvesteerd in nieuwe hybride aandrijftechnologieën. De CX-60, waarvan de verkoop afgelopen zomer van start is gegaan, is daar reeds een voorproefje van, en de eigen ‘2’ zal worden afgelost door een licht aangepaste versie van de Toyota Yaris Hybrid. Volgend jaar kunnen wij de CX-80 verwachten (een vergrootte versie van de CX-60 met 7 zitplaatsen) en de Noord Amerikaanse markt zal worden bediend met de technisch nauw verwante CX-70 en CX-90.

Daarnaast gaat de MX-30 geleverd worden met een actieradius vergrotende rotatiemotor. Deze variant, die als typeaanduiding ‘R-EV krijgt, debuteert in januari al op het autosalon van Brussel.

De MX-5 kan in de toekomst rekenen op een mild-hybride aandrijflijn. In de fase tot en met 2024 zal de verbrandingsmotor dus nog niet vaarwel worden gezegd. Om de levenscyclus van dit type krachtbron te verlengen, onderzoekt Mazda momenteel de toepassing van duurzame brandstofsoorten. Mazda spreekt in dit kader van een “Multi Solution” benadering waarbij de klant kan kiezen wat het beste bij hem of haar past. Deze strategie is vergelijkbaar met de ‘Power of Choice’ filosofie van BMW en die het beste zichtbaar is in diens nieuwe X1; een auto die zowel in benzine-, diesel-, stekkerhybride- als volledig elektrische vorm leverbaar is.

De komende 2 jaar zal Mazda zich ook richten op kostenbesparingen om zo budget vrij te maken voor de ontwikkeling van modellen die in de tweede helft van het decennium op de markt moeten komen.

 

2025-2027

In de tweede fase van het toekomstplan van Mazda kunnen wij groter nieuws verwachten. In 2025 zal het Japanse merk namelijk haar eerste elektrische auto van de volgende generatie onthullen. Die is bestemd voor mondiale consumptie (lees: China, Europa en de Verenigde Staten). De elektrische auto van de volgende generatie zal gebouwd gaan worden in een nieuwe fabriek in de Verenigde Staten. Het in de inleiding genoemde inkoopplan van batterijen à 10,58 miljard dollar is onder andere voor dit model bestemd.

Mazda zal de transitie naar een elektrisch gamma realiseren door middel van samenwerkingen op verschillende gebieden. Inmiddels zijn hiervoor de eerste overeenkomsten getekend. Doel daarvan is om samen met partners zeer efficiënte elektrische aandrijflijnen te ontwikkelen en te produceren. Investeringen in batterijproductie maakt ook onderdeel uit van de toekomstplannen. Mazda laat weten samen te gaan werken met liefst 7 bedrijven. Dat zijn Imasen Electric Industrial, Ondo, Chuo Kaseihin,  Hirotec, Fukuta Electric & Machinery, Hiroshima Aluminum Industry en ROHM. Met Ondo, Hiroshima Aluminum Industry en Hirotec heeft Mazda een joint-venture opgericht om efficiënte productietechnologie te ontwikkelen. Ook wil de autofabrikant met deze partijen een productie- en leveringskader voor elektrische aandrijfeenheden opzetten. Met Imasen Electric Industrial en ROHM is een overeenkomst getekend voor de ontwikkeling van omvormers, waaronder halfgeleiders van siliciumcarbide. Voor de ontwikkelen van elektromotoren werkt Mazda samen met Chuo Kaseihin en Fukuta Electric & Machinery. Tot slot heeft Mazda samen met Fukuta Electric & Machinery een joint-venture opgericht om kennis te vergaren over motortechnologie en deze samen te gaan ontwikkelen.

 

2028 – 2030

In de periode 2028 tot en met 2030 zal het aanbod aan elektrische modellen over de gehele breedte worden uitgebreid, oftewel naar alle segmenten waarin Mazda nu actief is. Waar het Japanse merk eerder nog een kwart van haar aanbod in 2030 uit volledig elektrische modellen wilde laten bestaan, is dit aandeel nu opgeschroefd tot 40 procent.

Uit de zin “alle segmenten waarin Mazda nu actief is” kan worden afgeleid dat de Japanners  bij de elektrificatie van het gamma de sportwagens niet zullen vergeten. In dit kader werd tijdens de presentatie van de toekomstplannen een 2-tal foto’s van een conceptstudie voor een elektrische coupé gepresenteerd. Dit tot ‘Vision Study Model’ gedoopte ontwerp heeft van voren en achteren enige gelijkenissen met de huidige MX-5, maar qua silhouet lijkt het model op de laatste editie van de RX-7. Of dit betekent dat de nieuwe sportwagen van ‘roadster’ verandert in een coupémodel met een vast dak is nog niet duidelijk, maar dat zou niet onlogisch zijn gezien het beperkte verkooppotentieel van open sportwagens. Het is denkbaar dat Mazda voor het productierijp maken van de elektrische sportwagen gaat samenwerken met Toyota. Deze 2 autofabrikanten zijn op andere terreinen nu al partners. Toyota is niet anders gewend dan voor de ontwikkeling, productie en verkoop van haar sportwagens samen te werken met branchegenoten (BMW, Subaru).

MazdaVisionStudyModel

 

Reageren is niet mogelijk.