Officieel: nieuwe start voor Ssangyong

0

Afgelopen zomer heeft Autointernationaal.nl diverse keren bericht over de financiële strubbelingen bij SsangYong. De Koreaanse autofabrikant lijdt al jarenlang verlies. Tijdens de coronapandemie raakte SsangYong van de regen in de drup. Het voormalige moederbedrijf, het Indiase Mahindra, was niet langer bereid om de tekorten aan te vullen. Er moest uitstel van betaling worden aangevraagd én SsangYong diende op zoek te gaan naar een ander moederbedrijf.

Die werd onlangs na een lange zoektocht en een mislukt avontuur met busfabrikant Edison Motors in de vorm van een consortium uit eigen land gevonden. Met de financiële injectie van dit bedrijf (de KG Groep; een staalgigant annex chemieconcern) konden er schulden worden afgelost. Daardoor is nu de ‘uitstel van betaling’ status door de rechtbank opgeheven.

Het betekent dat SsangYong weer toekomst heeft. Het complete management werd herzien en in september nam er een nieuwe CEO plaats achter het stuur: Jeong Yong-won. Die laat weten dat een groot deel van de toekomstplannen van SsangYong gericht zijn op elektrificatie. De eerste stappen daartoe werden eerder dit jaar al gezet met de introductie van een volledig elektrische e-Motion uitvoering van de Korando te lanceren. Ook toverde SsangYong een gloednieuwe elektrische SUV uit haar hoed: de Torres EV (zie foto). Er is zelfs al een tweede fabriek in de maak.

Eerder dit jaar werd duidelijk dat SsangYong haar jaarverlies teruggebracht heeft tot 23 miljoen euro. De SUV specialist wil nu haar herstelproces verder versnellen door de verkopen op te voeren zodat er snel weer winst gemaakt kan worden. In september werd ook een nieuwe bestuursvoorzitter benoemd. De eerder genoemde Torres zal in de bestaande fabriek in de Koreaanse stad Pyungtaek van de band rollen. Die site heeft een capaciteit van 240 duizend voertuigen per jaar. Daar is inmiddels een tweede fabriek in aanbouw die volledig bestemd is voor de productie van volledig elektrische auto’s.

Reageren is niet mogelijk.