Als jij met 600 pk niet uit de voeten kan, dan hoef jij niet langer naar een tuner te gaan om jouw RS6 Avant of RS7 Sportback meer pit te geven. Audi presenteert namelijk vandaag een Performance uitvoering van beide modellen. Die onderscheidt zich niet alleen door meer vermogen, maar ook door een hightech differentieel, andere wielen en meer kleurkeuze.
In het kader van de upgrade is de dubbel geblazen 4,0 liter V8 motor van de RS6 Avant en de RS7 Sportback dankzij de montage van grotere turbo’s en een hogere turbodruk namelijk 30 pk en 50 Nm krachtiger geworden. Daarmee komt het vermogen op 630 pk en het koppel op 850 Nm. Beide Performance modellen sprinten in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u, hetgeen 0,2 tel sneller is dan de gewone RS6 Avant en RS7 Sportback. De topsnelheid is begrensd op 280 km/u.
Vermogen en koppel gaan via een 8-traps automaat (die nog iets rapper schakelt dan de reguliere transmissie) en het Quattro systeem naar alle vier de wielen en worden verdeeld door een slim differentieel. Die reageert op slippende banden en zorgt er voor dat er genoeg koppel naar de juiste as wordt gestuurd. Als gevolg hiervan kan men met meer precisie bochten nemen en ervaart men minder onderstuur. Onder normale omstandigheden stuurt het nieuwe differentieel 60 procent van het vermogen en koppel naar de achterwielen. Tot 70 procent kan naar de exemplaren vóór worden gestuurd. Voor de achterwielen ligt de limiet bij 85 procent. Audi maakte daarnaast de stuurinrichting een tandje directer.
De Performance versies bedanken voor het tweede koekje bij de thee of koffie en zijn daarmee 8 kilo afgeslankt. Nou ja, eigenlijk komt dat doordat er een lichter middelste differentieel wordt gemonteerd. Daardoor komt het drooggewicht van de RS6 Avant op 2.090 kilo en dat van de RS7 Sportback op 2.065 kilo.
Een deel van het gewichtsverlies werd ook gerealiseerd door minder isolatiemateriaal in de motorruimte, aan de achterkant en in cabine van het Audi duo te gebruiken. Bijkomend voordeel daarvan is dat men het motorgeluid beter kan horen.
Uiteraard heeft Audi ook de buitenkant onder handen genomen. Zo kan de klant kiezen uit 2 nieuwe kleuren (Ascari Blue in mat of metallic en Dew Silver; er zijn in totaal 16 kleuren om uit te kiezen). Tegen meerprijs zijn er nieuwe 22 inch velgen beschikbaar (in de kleuren metallic zwart, mat grijs, mat zwart of ‘neodymium gold’) die per wiel 5 kilo lichter zijn dan de standaard 10-spaaks aluminium 21 inch exemplaren. Ongeacht de gekozen velgen vouwt Audi er Continental Sport Contact 7 banden omheen.
Audi……….. | Audi……….. | Mercedes……. | Porsche…….. |
RS6 Avant | RS8 | E-klasse Estate | Panamera ST |
Quattro | Quattro | AMG 4Matic+ | GTS |
Performance | – | 63 S | – |
€213.942 | €214.254 | €195.057 | €216.700 |
Audi……….. | BMW………… | Maserati……. | Mercedes……. |
RS7 SB | 8-serie GC | Quattroporte | AMG GT4 |
Quattro | M | 3.8 V8 | 63 S |
Performance | – | Trofeo | E Performance |
€216.808 | €217.006 | €228.750 | €239.441 |
De RS6 Performance wisselt voor 213.942 euro van eigenaar, wat ruim 15 mille meer is dan de gewone RS6 Avant moet opbrengen. De nieuwe RS 7 is met 216.808 euro iets minder duurder. Audi is bezig haar RS modellijn uit te breiden met Performance uitvoeringen. Eerder presenteerde het merk met de 4 ringen al een dergelijke variant van de RS3, RS4 en RS5.
Audi biedt op de Audi RS6 Avant Performance en RS7 Sportback Performance het RS Dynamic Package Plus aan. Dit pakket zorgt er voor dat de begrenzer bij beide modellen pas bij 305 km/u ingrijpt.
Ook krijgt de klant dan carbon keramische remmen. Die zorgen er voor dat er 34 kilo van het gewicht wordt afgesnoept. De remklauwen zijn dan in de kleuren rood, blauw of grijs uitgevoerd.