Van de regen in de drup: test Alfa Romeo Tonale Plug-in Q4

0

Alfa Romeo introduceerde eerder dit jaar de Tonale. Volgens de Italianen moet dit model zorgen voor een metamorfose van het automerk. Laten we hoop dat dit enkel domme PR praat is en geen realiteit gaat worden. De recensies van de Tonale zijn namelijk tot nu toe niet bijster positief. Het ontbreekt bij de compacte SUV vooral aan diepgewortelde sportiviteit; ooit een kernwaarde van Alfa Romeo en nog steeds aanwezig bij de Giulia en Stelvio. De hybride versie van de Tonale is daarentegen weinig meer dan een variatie op het Fiat 500X / Jeep Compass thema. Dat komt mede doordat dit trio dezelfde 130 pk motor onder de kap heeft. Daar maak je onder Alfa Romeo fans geen vrienden mee.

Maar nu krijgt de Tonale een tweede kans. De compacte SUV wordt namelijk nu ook leverbaar in een stekker hybride uitvoering. Daarvoor belooft Alfa Romeo extra pit. Dat is geen grootspraak, want het systeemvermogen van deze uitvoering bedraagt liefst 280 pk. Gecombineerd met sportief klinkende Q4 vierwielaandrijving moet dat de Tonale veel begerenswaardiger maken. Tegelijkertijd is de plug-in versie een goede stap in de richting van volledige elektrificatie, want de SUV kan in deze vorm met volle accu 69 à 80 kilometer emissievrij afleggen. Indien van dat potentieel gebruik wordt gemaakt, dan is het benzineverbruik slechts 1,14 liter per 100 km (volgens de WLTP norm), hetgeen zich vertaalt in een CO2-uitstoot van niet meer dan 26 gram/km. Alfa Romeo omschrijft de nieuwe uitvoering van de Tonale daarom als “efficient sportyness”. Maar waar ligt het accent op? Op efficiëntie? Of op sportiviteit? Deze test moet een antwoord geven op die vraag.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test6

Qua techniek deelt de Tonale Plug-in Hybrid Q4 veel meer met de Jeep Compass 4Xe, die in dezelfde fabriek in het Italiaanse Melfi gebouwd wordt. Concreet gaat het om een combinatie van een 1,3 liter grote, geblazen MultiAir 4 cilinder met een vermogen van 180 pk en op de achteras een elektromotor met een piekvermogen van 122 pk en een koppel van 250 Nm. De laatste krachtbron haalt net zoals het exemplaar op de vooras (45 pk sterk; doet ook dienst als starter-alternator om de laadtoestand van de batterij op peil te houden) zijn stroom uit een lithium/ion batterij met een capaciteit van 15,5 kWh. In elektrische modus bedraagt de topsnelheid van de Tonale Plug-in Hybrid 135 km/u. Is de batterij leeg, dan kan die in 2,5 uur opgeladen worden met een vermogen van 7,4 kWh. Inpluggen in een standaard 220 Volt stopcontact betekent 5,5 uur laadtijd. Met een volle tank benzine en volledig opgeladen kan de Tonale Plug-in Hybrid Q4 meer dan 600 km ver komen.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test

De batterij van de Tonale Plug-in Hybrid Q4 heeft een grotere capaciteit dan die van de niet-oplaadbare uitvoering. Dat betekent extra gewicht. Een auto wordt daar normaliter niet sportiever van (integendeel), maar de zwaardere batterij zorgt ook voor een lager zwaartepunt en voor een betere gewichtsverdeling over de voor- en achteras. En die effecten zullen liefhebbers van sportieve auto’s wel als muziek in de oren klinken. Toch is het verstandig dat zij hun hoofd niet op hol laten brengen, want de Tonale Plug-in Hybrid Q4 weegt niet minder dan 1.835 kg (waarvan 125 kg toe te schrijven is aan de batterij; de hele stekker hybride aandrijflijn maakt deze uitvoering 235 kilo zwaarder dan de niet-oplaadbare versie). Specifieke onderstelkenmerken van de Tonale Plug-in Hybrid zijn grote, vaste remklauwen met 4 zuigers vóór en een Torque Vectoring functie, die de koppelverdeling over de 2 wielen van een as regelt.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test9

In zijn typeaanduiding heeft deze Tonale de letter/cijfer combinatie ‘Q4’ staan. Dat is Alfa lingo voor vierwielaandrijving. Daarbij is er geen fysieke verbinding tussen de voor- en achterwielen, maar wordt er met een ‘by wire’ systeem met elkaar gecommuniceerd. De voorwielen worden via een 6-traps automaat aangedreven door het benzineblok, terwijl de elektromotor de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening neemt. Samen kunnen zij er voor zorgen dat de Tonale in deze vorm in 6,2 seconden naar 100 km/u kan sprinten. De topsnelheid  is dan 206 km/u. Bij het vertragen wordt remenergie gerecupereerd die vervolgens wordt opgeslagen in de batterij.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test2

Meer nog dan bij de gewone hybride versie van de Tonale heeft de DNA knop in de Plug-in uitvoering invloed op het rijkarakter. In de ‘A’ stand, kort voor ‘Advanced Efficiency’, moet je van de Alfa Romeo qua prestaties niet al te veel verwachten. Die stand is dan ook bedoeld voor gebruik in de stad en om zoveel mogelijk puur elektrisch te rijden. In de N modus (‘Natural’) reageert de Tonale een stuk kwieker, al bederft de versnellingsbak de pret wat door snel op te schakelen om zo in de lagere toerental regionen te belanden. Verder reageert de Tonale in deze stand nogal aarzelend op gaspedaalcommando’s. Dat leidt vroeg of laat tot ergernis. Gelukkig is er de Dynamic (‘D’) modus nog. Pas dan is het mogelijk om het volle potentieel van de Tonale Plug-in Hybrid te benutten. Er is dan sprake van een sportievere afstelling van de gaspedaalrespons, de versnellingsbaksturing en het stabiliteitscontrole systeem. Het komt er op neer dat de Tonale veel alerter op bewegingen van de rechtervoet reageert.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test8

Eind goed, al goed? nee, want in deze stand blijft de motor te lang in de hogere toerental regionen hangen. Dat ondergraaft het op papier efficiënte karakter van de stekker hybride uitvoering. Bovendien is het motorgeluid weinig opwindend zodat dit al vrij snel op jouw zenuwen gaat werken. Het is weliswaar mogelijk om de 4 cilinder met behulp van de schakelpeddels een toontje lager laten zingen, maar daarmee haal je de meerwaarde van de 6-traps automatische transmissie onderuit.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test3

Evenmin goed uitontwikkeld is het weggedrag van de Tonale Plug-in Hybrid. Mijn testauto was uitgerust met instelbare dempers (een optie op de Editione Speciale debuutuitvoering), die in de ‘D’ modus een stevigere stand aannemen. Dat resulteert al snel in een (te) ‘droge’ ophanging met (te) korte veerbewegingen. Je merkt trouwens sowieso dat Alfa Romeo de vering bij de stekker hybride versie flink stugger heeft gemaakt om het extra gewicht aan te kunnen, maar dat doet dus afbreuk aan de soepelheid en het filtervermogen. Dan maar terug in de ‘N’ stand zetten? Dan wordt de ophanging inderdaad zachter, maar word je ook weer opgezadeld met de te graag reagerende automaat. Grr. Het bochtgedrag van de Tonale is op zich mooi neutraal en de Italiaan helt dan niet al te veel over. Je hoeft niet bang te zijn voor over- of onderstuur: de Alfa Romeo rolt door de bocht met een gemak dat je gezet op zijn gewicht niet zou verwachten, waardoor je met hoge snelheid de bocht kunt uit accelereren. Heerlijk, maar de besturing biedt te weinig feedback. Ook is de bekrachtiging te licht. Dat kan leiden tot een wat zwalkend weggedrag. Gelukkig werkt de installatie wel erg direct, maar het zal duidelijk zijn dat er van een goede balans geen sprake is.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test4

Verwonderlijk is dat niet, want ook donormodel Jeep Compass 4xe is geen hoogtepunt qua rijeigenschappen. Wel staan de prestaties van de Tonale op een hoger plan aangezien het systeemvermogen 40 à 90 pk hoger is. Andere concurrenten van de 4,53 meter lange Tonale zijn de BMW X1 xDrive25e (4,50 meter), de Hyundai Tucson PHEV (idem) en de Peugeot 3008 HYbrid4. De meeste stekker hybride modellen in dit SUV segment hebben echter alleen vierwielaandrijving. De omvangrijke elektromotor op de achteras van de Tonale Plug-in Hybrid heeft net als de grote, in de vloer geïntegreerde, T-vormige batterij (afkomstig van de Chinese fabrikant CATL) gevolgen voor het formaat van de kofferbak. Dat slinkt van 500 liter in de niet oplaadbare, gewone hybride versie tot 385 liter. Een niet te verwaarlozen verlies van 115 liter dus.

AlfaRomeoTonalePlugInHybrid4Test5

In de praktijk is de Tonale Plug-In Hybrid Q4 echter heel minder zuinig dan wat Alfa Romeo in de folder beloofd. Tijdens mijn testrit over kleine bergweggetjes in Piemonte lag het brandstofverbruik uit op 7 a 9,5 liter per 100 km, terwijl de batterij na 50 kilometer leeg was

 

 

60%
60%
Awesome

Conclusie

Met zijn 280 pk is de Tonale Plug-in Hybrid bijzonder vlot en dankzij zijn vierwielaandrijving kan dat vermogen goed op het asfalt overgebracht worden. Maar de stuurbekrachtiging is te licht is en de installatie biedt te weinig gevoel. Alleen in de Dynamic modus is de automatische transmissie goed bij de les, maar in die stand laat het veercomfort te wensen over. Per saldo staan ook bij deze stekker hybride uitvoering van de Tonale niet alle puntjes op de i. Jammer, want de soortgelijke varianten van de BMW X1 of Volvo XC40 zijn wel goed in balans. 

De Tonale is wel dynamisch, maar echt sportief kan je hem niet noemen. Tegelijkertijd is hij ook niet echt comfortabel. Vlees noch vis dus. Autokenners die voor het neusje van de zalm in het segment gaan, dienen elders te shoppen. 

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    4.9

Reageren is niet mogelijk.