Audi: streep door prestigeproject Artemis

0

Nieuwe bezems vegen het schoonst. Dat laat ook Oliver Blume, sinds afgelopen juli de topman van de Volkswagen Groep, zien. Hij heeft namelijk de bezem gehaald door Artemis, het prestigeproject om volledig zelfstandig rijdende auto’s realiteit te laten worden.

Audi moet zich de beslissing van Blume (rechts op de foto) niet persoonlijk aantrekken. De hele softwarestrategie van de Volkswagen Groep gaat namelijk op de helling. Blume presenteert zijn gewijzigde aanpak op 15 december aan de Raad van Commissarissen van het Duitse autoconcern, maar details zijn nu al uitgelekt.

BlumeDiessDuesmann

Artemis had de warme steun van Herbert Diess (links op de foto), de vorige CEO van de Volkswagen Groep. Maar hij moest in juli vertrekken omdat hij te veel voor de muziek uit liep, waardoor de aansturing van software ontwikkelingsprojecten voor nieuwe auto’s hopeloos misliep. Daardoor hebben de marktintroductie van onder meer de nieuwe, volledig elektrische Porsche Macan en de technisch identieke Audi Q6 e-Tron vertraging opgelopen. Ook Volkswagen zelf wist met de Trinity, het eerste elektrische model van de nieuwe generatie de deadline (lancering in 2026) niet te halen. De Raad van Commissarissen had er geen vertrouwen in dat Diess de problemen de baas zou worden en manoeuvreerde de topman op een zijspoor. Zijn opvolger mag nu puin gaan ruimen.

Blume heeft besloten om de problemen op de enige juiste plek aan te pakken, namelijk bij de bron. Dit betekent dat de softwarestrategie op de schop gaat. Het betekent dat Cariad, het softwarebedrijf van de Volkswagen Groep, niet langer de taak heeft om één platform te ontwerpen dat door alle merken van het autoconcern gebruikt kan worden. Dat bleek te hoog gegrepen. Er ontstonden vooral meningsverschillen tussen Audi, die vanwege haar Artemis project de gang van zaken dacht te kunnen bepalen, en Porsche, die er nooit in geloofd heeft dat intern ontwikkelde software beter is dan wanneer dit wordt ingekocht bij een externe specialist.

De ambities van Volkswagen waren te hoog gegrepen en Blume gaat er nu voor zorgen dat niemand zich nog langer bezighoudt met het najagen van luchtkastelen. Dat is voor iedereen wel zo prettig, want tijdens de lancering van de door kinderziektes geplaagde ID.3 was al duidelijk geworden dat Volkswagen te veel hooi op zijn vork had genomen. Daardoor flopte dit model als opvolger van de iconische Kever en Golf. Ook Porsche lijdt door de door Cariad veroorzaakte softwareproblemen schade want die had dit jaar al willen starten met de verkoop van de nieuwe, elektrische Macan. Dat gaat nu 2024 worden. De Audi Q6 e-Tron zou sowieso pas later op de markt verschijnen, dus daar blijft het uitstel beperkt tot een jaar. Het zogeheten PPE platform waarop beide SUV modellen gebaseerd zouden worden, is echter ‘veilig’ en zal nu productierijp worden gemaakt.

Dat geldt dus niet voor het Artemis project. Dat verdwijnt in de prullenbak. Het betekent dat Audi anders dan gepland in 2026 geen nieuw elektrisch topmodel zal lanceren. Die auto had het neusje van de zalm moeten worden op het gebied van software en autonoom rijden. Audi wilde zo laten zien dat haar slogan “Voorsprong door Techniek’ nog niks aan inhoud verloren had, maar helaas. Artemis kan de prullenbak in. Porsche was wegens gebrek aan voortgang al eerder uit het project gestapt, maar voor Bentley dat als derde partner op de bagagedrager van Audi zou meerijden, is het een grote streep door de rekening. Voor dit merk zou de toevoeging van een nieuwe modelreeks veel belangrijker zijn geweest. Hoe Bentley dit gat in haar toekomstige gamma gaat opvullen, is niet bekend, maar van hogerhand is nu besloten dat Audi voor haar nieuwe A8 gebruik moet gaan maken van de basis ingrediënten van de nieuwe Porsche Panamera. Dit betekent dat er vaarwel gezegd wordt tegen rijden op niveau 4 en 5 omdat Porsche daar veel minder warme gevoelens bij heeft dan Audi.

Bij Volkswagen zal de deadline voor de lancering van de Trinity zoals gezegd niet gehaald worden. Dit model komt later en dat geeft de ontwerpers om de carrosserievorm te veranderen van een sedan in een SUV. De beslissing om voor de Trinity wel of geen nieuwe fabriek te bouwen, is uitgesteld tot februari 2023. Als gevolg van de vertraging zal voor de korte termijn het MEB onderstel van de ID modellen worden gemoderniseerd. De nieuwe Audi A8 was voor 2024 gepland, maar dat wordt op zijn vroegst 2026. Grote kans dat het vlaggenschip uit Ingolstadt voor die tijd nog een tweede facelift zal ondergaan.

 

Reageren is niet mogelijk.