Ondernemingsraad Audi wil een nieuw kleintje

0

De ondernemingsraad van Audi ziet de vele veranderingen die momenteel in de top van de Volkswagen Groep aan de gang zijn sinds er een nieuwe CEO achter het stuur zit als een kans. De werknemersvertegenwoordigers dringen aan op de ontwikkeling van een kleine elektrische auto om de capaciteit van de fabriek in Ingolstadt beter te benutten.

De nieuwe kleine elektrische auto moet onder de A3 in het gamma komen. “Audi mag de lagere middenklasse niet verwaarlozen, vooral omdat instapauto’s zoals de A1 en de Q2 over een paar jaar niet meer verkrijgbaar zullen zijn”, aldus ondernemingsraad chef Peter Mosch in de vrijdag editie van de Augsburger Allgemeine. De Raad van Bestuur van het bedrijf in Ingolstadt trekt zich vooralsnog niets aan het pleidooi, maar “misschien zijn er nu betere kansen voor zo’n kleinere elektrische Audi omdat de Volkswagen Groep door elkaar wordt geschud”, aldus Mosch.

MoschAudi

Een kleine elektrische auto is belangrijk voor Audi en de benutting van de fabrieken. De Q6 e-Tron rolt eind 2023 van de lopende band in Ingolstadt en het jaar daarop volgt de A6 e-Tron. “Dit zijn belangrijke, grootschalige modellen voor de fabriek die helpen bij het veiligstellen van banen”, aldus Mosch (foto). Maar daarna heeft Ingolstadt wel een extra model nodig.

Het goedkoopste elektrische model is momenteel de Q4 e-Tron. Daarvoor moet minimaal 52 mille worden betaald. In de plannen staan, naast bovengenoemde modellen, ook een A8 e-Tron. Recentelijk kreeg de e-Tron een update en werd deze elektrische cross-over omgedoopt tot Q8 e-Tron. Al met al richt Audi zich momenteel te veel op de topklasse, zo luidt de kritiek van Mosch.

De prijs van nieuwe auto’s wordt voor veel Europeanen een bron van zorg. Maar fabrikanten zijn niet bereid om de marges die tijdens de Covid periode en als gevolg van de onderdelentekorten zijn geëxplodeerd te reduceren. De huidige situatie waarin door minder auto’s te produceren er meer winst kan worden behaald, smaakt naar meer. Niet alleen Audi en Mercedes zijn die mening toegedaan, maar zelfs Stellantis. Door de dikke winstmarges durven sommige fabrikanten het nu aan om bepaalde segmenten op te geven om zich te kunnen concentreren op de topklasse.

Audi

Alle fabrikanten zouden waarschijnlijk in hetzelfde schuitje willen zitten als een bedrijf als Rolex, dat zijn orderboeken tot de nok toe gevuld ziet ondanks het feit dat het eliteproducten in haar assortiment heeft. Lange levertijden, een grote aantrekkingskracht van het merk en XXL winsten: het voorbeeld van Rolex bestaat reeds deels in de auto-industrie in de vorm van Ferrari. Maar Audi is geen producent van exclusieve sportwagens met Latijnse flair. Het nastreven van prijselitarisme kan voor autofabrikanten die minder begerenswaardige auto’s in het assortiment hebben volgens sommige analisten een gevaarlijke weg zijn, met name omdat zij voor de komende maanden en jaren een ineenstorting van de vraag in Europa voorspellen.

Echter, ondanks deze constatering wordt Audi gedwongen de trend van de Duitse concurrentie (Mercedes, BMW) te volgen: Q6 e-tron, A6 e-tron, toekomstige elektrische RS6, update van de e-Tron in de vorm van de Q8 e-tron, voorbereiding van de toekomstige elektrische A8: het merk met de ringen heeft het druk, maar lijkt geen haast te hebben om elektrische volumemodellen op de markt te brengen.

Mosch is vol lof over Oliver Blume, de nieuwe CEO van de Volkswagen Groep. De strategie van Blume om alleen auto’s op de markt te brengen als de software deugt, vindt hij logischer en beter dan die van zijn voorganger Herbert Diess. “Meneer Diess was een geweldige prater”, zei Mosch. “Helaas kon hij een paar van zijn beloftes niet voor elkaar krijgen. Daardoor maakte de Volkswagen Groep enkele ernstige fouten”. Dit is het bedrijf al fataal geworden in China, waar het niet langer marktleider is.

De uitvoering van afspraken verandert onder Blume. Diens strategie voor wat betreft de software kan weliswaar vertraging bij de introductie van nieuwe modellen opleveren, maar “we kunnen er voor zorgen dat auto’s die nu gepland staan ​​ook daadwerkelijk op de weg komen”. Blume is ook nuchter en heeft een positievere relatie met vertegenwoordigers van de ondernemingsraad dan Diess, aldus Mosch. “Wij maken daar als medezeggenschap deel van uit”.

Dit neemt niet weg dat Mosch voor wat betreft de ontwikkeling en komst van een elektrische A3 (veel) geduld zal moeten hebben: met het uitstel van het SSP platform binnen de Volkswagen Groep (eerst wordt de bestaande MEB architectuur verder ontwikkeld) en als gevolg van interne reorganisaties zullen we voor het einde van het decennium geen elektrische A3 zien.

 

Reageren is niet mogelijk.