Ferrari wil het dit jaar nóg beter doen

0

In de Formule 1 mag de motor van Ferrari sputteren, in de showrooms draait de verkoop van ‘de raspaarden uit Maranello’ op volle toeren. De Italiaanse sportwagenspecialist rapporteerde een tweede recordjaar op rij. Dat is geen reden om nu achterover te gaan leunen, want CEO Benedetto Vigna is van plan om dat kunstje dit jaar nog eens over te doen.

Voor Ferrari was 2022 dus nóg beter dan 2021 en dat was al een recordjaar. De Italiaanse maker van peperdure sportwagens leverde 13.221 auto’s af; een toename van bijna 20 procent. De omzet ging met 19 procent omhoog om voor het eerst in de geschiedenis van Ferrari de kaap van 5 miljard euro te ronden. Daarmee werd een bedrijfsresultaat van 1,23 miljard euro gerealiseerd. Onder de streep bleef er een netto winst van 939 miljoen euro over, hetgeen 13 procent meer was dan een jaar eerder.

“2022 eindigde met uitstekende financiële resultaten die onze verwachtingen inlosten en overtroffen”, aldus CEO Benedetto Vigna bij de bekendmaking van de jaarcijfers. De recordresultaten zijn onder meer toe te schrijven aan het succes van de nieuwe Portofino M (het instapmodel van Ferrari, als je die omschrijving überhaupt kunt gebruiken bij een prijskaartje van afgerond 259.000 euro). Ook de stekker hybride Stradale SF90, waarvoor men minstens 452.876 euro moet neertellen) is een hit. De 3 plug-in modellen (naast de SF90 ook de 296 GTS en de 296 GTB) waren vorig jaar goed al voor 22 procent van de verkoop.

Bovengenoemde instapprijzen van de Portofino M en de SF90 geven echter een vertekend beeld want klanten blijken in werkelijkheid (fors) meer geld op tafel te leggen. Ferrari haalde volgens Benedetto Vigna daardoor ook meer omzet binnen uit de verkoop van opties zoals speciale remklauwen, exclusieve lakkleuren en interieuropties die elke auto uit Maranello nog net een tikje exclusiever maken. Het personaliseren van de bestelde bolide pompt ook de operationele winstmarge op: die klokte vorig jaar af op 24,1 procent. Anders gezegd: van elke euro omzet die Ferrari maakt, is bijna een kwart winst. Daarmee bevestigt Ferrari zijn status als grootste winstmachine in de autobranche.

Als het aan de CEO ligt, wordt 2023 nog beter: Vigna mikt op een omzet- en winststijging van minstens 11 procent en op een winstmarge van circa 26 procent. Met dank aan de nieuwe supersportwagen Daytona SP3 (ondanks zijn prijskaartje van minstens 2 miljoen euro waren alle 599 exemplaren in een mum van tijd uitverkocht) en de Purosangue, Ferrari’s allereerste SUV die deze zomer op de markt komt.

Ferrari krijgt alvast applaus van analisten en beleggers. Morgan Stanley omschrijft het aandeel Ferrari als “een veilige plek in een onzeker 2023”, Credit Suisse noemt de “prognose voor 2023 nog beter dan onze optimistische verwachtingen“. Op Wall Street klom het aandeel (met de veelzeggende ticker ‘RACE’) bij opening bijna 5 procent hoger, wat de beurswaarde van Ferrari op een slordige 47 miljard dollar brengt.

Ferrari is trouwens niet het enige exclusieve automerk dat in 2022recordresultaten boekte: Rolls-Royce verkocht 6.021 vierwielers (+8 procent), Bentley 15.174 exemplaren (+4 procent) en Lamborghini 9.233 stuks (+10 procent). Geen van drieën verkocht ooit méér auto’s in 1 jaar tijd. Ook Porsche vlamde: de Duitsers verkochten wereldwijd 309.884 exemplaren (+3 procent), maar kon geen nieuw afzetrecord neerzetten als gevolg van een haperende toeleveringsketen. Daardoor blijft voor dit merk 2019 (pre corona) het absolute recordjaar.

Oxfam Novib: Het lijkt wel alsof het voor sommigen geen crisis is, met als gevolg dat de ongelijkheid in de wereld toeneemt.

Reageren is niet mogelijk.