Ford Keulen: niet 1.000 maar 3.200 banen op de tocht

0

Ford wil in haar productie vestiging in Keulen nog eens 3.200 banen schrappen. Het banenverlies bij de Amerikaanse autofabrikant vindt de komende 2 à 2,5 jaar plaats.

Dat is wat het management van plan is, zegt plaatsvervangend hoofd van de ondernemingsraad bij de Ford fabriek, Katharina von Haken. De 3.200 banen die op de tocht staan, zou het maximale aantal zijn en horen bij het “worst case scenario”. Momenteel heeft Ford nog 14.000 werknemers in de Duitse kathedraalstad. Voor de werknemers is de situatie “schokkend”, aldus Von Haken. “De collega’s zijn bang en totaal onzeker over hoe het nu met hen zal gaan”.

Ford verkeert in een staat van ontreddering. Het Amerikaanse autobedrijf, dat zich sinds mensenheugenis richt op modellen met een verbrandingsmotor, koos voor wat betreft haar Europese personenwagen activiteiten, te laat voor een elektrische koers. Het enige emissievrije model, de Mustang Mach E, wordt vanuit Noord Amerika geïmporteerd en is de groot plus te duur voor Zuid- en Oost-Europese landen.

Ford zweert de fabriek in Keulen, die voor een miljardenbedrag zal worden omgebouwd voor de productie van nieuwe elektrische modellen op Volkswagen basis, niet te zullen sluiten. In de fabriek in Saarlouis loopt de productie daarentegen bijna ten einde. Daar loopt nu nog de Focus van de band, maar voor dat model is geen opvolger gepland. De enige elektrische auto uit eigen koker is een batterijversie van de Puma. Die zal echter in Roemenië gebouwd gaan worden.

De Duitse activiteiten van Ford hebben al een herstructurering ondergaan. 3 jaar geleden had het Amerikaanse bedrijf nog bijna 18.000 werknemers in de stad aan de Rijn. Ook politici reageren bezorgd. De voorzitter van de SPD fractie, Christian Joisten, sprak van een “schok voor ons allemaal in Keulen” en waarschuwde voor een “aanstaande des-industrialisatie van ons land en onze regio”. Er is een nieuwe strategie nodig om massale werkloosheid te voorkomen.

De ondernemingsraad van Ford bracht maandag in 2 vergaderingen verslag uit aan de werknemers over de plannen van het bedrijf en verwees naar de interne managementrichtlijnen voor Europa, die afgelopen vrijdag in een commissievergadering werden besproken. Het topmanagement heeft nog niet publiekelijk gereageerd. Men zegt “meer tijd nodig te hebben”. Von Haken geeft als toelichting: “de directie heeft tot half februari nodig om details van het reorganisatieplan aan het personeel te kunnen presenteren”. Werknemers zijn daar verbijsterd over: “Het is onbegrijpelijk dat het management niet in staat is om klare wijn te schenken en het personeel in onzekerheid laat”.

Doordat het topmanagement het laat afweten, moest de ondernemingsraad het slechte nieuws brengen. Van de functies die mogelijk zullen verdwijnen, zijn er maximaal 700 administratief van aard en maximaal 2.500 arbeidsplaatsen op het gebied van productontwikkeling. Met name de krimp van de laatste afdeling wordt als een aderlating gezien. Zal Ford de Europese autoconsument nog wel serieus nemen nu er 2.500 banen op het gebied van productontwikkeling verdwijnen? Een paar jaar geleden vond er ook al een grote herstructurering bij Ford in Duitsland plaats. Maar die ingreep blijkt nu dus niet voldoende te zijn.

In plaats van de de directie van Ford Duitsland, is het nu de ondernemingsraad die een toelichting geeft op de plannen. Die wijst naar de economische situatie in Europa. Verder heeft het hoofdkantoor van Ford de wens om de bedrijfsactiviteiten meer dan nu het geval is te centraliseren in de Verenigde Staten. De Amerikaanse autobouwer belooft weliswaar vanaf 2030 een ​​volledig elektrisch voertuigportfolio in Europa te zullen hebben, maar hoe groot zal dat gamma zijn? En welke modellen daarvan worden primair voor onze marktregio ontworpen?

Voor wie bekend is met de branche komt het plan van de Amerikanen niet als een verrassing. Ford is in Europa al decennia aan het krimpen zonder dan dit per saldo een gezondere, meer winstgevende business oplevert, zegt branche-expert Ferdinand Dudenhöffer. “Ze zijn te klein om de harde concurrentie van de grote spelers in de branche in Europa (Volkswagen, Stellantis, Toyota, Hyundai) aan te kunnen”. Bij bestelwagens ligt dat anders: het Amerikaanse concern verdient goed geld met de in Turkije gebouwde Transit.

“Voor wat betreft de personenwagens wordt Ford daarentegen gestaag een kleinere speler. Dat komt ook doordat de Europese consument automerken als Ford minder hoog heeft zitten dan 30 jaar geleden. De Amerikanen lijken niet te weten hoe zij dit imagoprobleem moeten oplossen. Het enige antwoord dat zij hebben is: inkrimping van de bedrijfsactiviteiten. Maar dat verergert het probleem van een gebrek aan massa en onvoldoende winstgevendheid”. Alleen een fusie met een gigant in de auto-industrie kan een einde maken aan deze ellende. “Het is moeilijk voor te stellen dat Ford in zijn eentje haar Europese activiteiten weer op de rails kan krijgen”.

Dudenhöffer schat dat de Amerikanen Keulen alleen als secundaire locatie zien. Voor de toekomst van de autofabrikant in de kathedraalstad ziet de professor een zwart scenario. Met het oog op de inmiddels bekend geworden plannen om banen te schrappen, zegt Dudenhöffer: “Dit is niet de laatste reorganisatie, maar het begin van het einde”. Chrysler deed haar Europese activiteiten 45 jaar geleden van de hand. General Motors volgde afgerond 5 jaar geleden. De vraag is nu wanneer Ford het licht in haar Europese personenwagen fabrieken uit doet.

Reageren is niet mogelijk.