Autoverkopen Europa: Dacia groter dan Renault

0

De verkoop van personenauto’s in Europa is afgelopen maand flink toegenomen. Dat is volgens de Europese branchevereniging ACEA met name toe te schrijven aan het lage afzetniveau vorig jaar. Toen was er sprake van ongewoon bescheiden autoverkopen. In totaal werden in januari 911.064 auto’s verkocht, hetgeen 10,7 procent meer is dan een jaar eerder.

De sterkste groei maakten de autoverkopen in Spanje door, met een afzetstijging van 51,4 procent. Dat land wordt gevolgd door Italië, Groot-Brittannië met een stijging van respectievelijk 19,0 en 14,7 procent. Daarna volgt Frankrijk met 8,8 procent. In Duitsland namen de autoverkopen in januari juist af, namelijk met 2,6 procent. Oorzaak is het vervallen van een subsidieregeling voor de aanschaf van stekker hybride modellen. Benzineauto’s blijven met een marktaandeel van 38,8 procent nog het populairst in Europa.

Het aantal nieuw verkochte volledig elektrische auto’s steeg met 13,9 procent tot 93.551 exemplaren. De meeste landen droegen bij aan groei, op Noorwegen (-81,4 procent), IJsland (-40,4 procent), Duitsland (-13,2 procent), Zweden (-18,5 procent) en Italië (-8,7 procent) na. In deze landen werden op jaarbasis juist minder elektrische personenauto’s verkocht. Al met al kwam het marktaandeel van volledig elektrische auto’s uit op 10,3 procent.

Zelf-oplaadbare hybride personenwagens (zonder stekker) zijn nog altijd populairder en werden in januari 21,8 procent meer verkocht dan een jaar eerder. Vooral in Spanje (plus 59,3 procent), Italië (plus 24,7 procent), Duitsland (+19,0 procent) en Frankrijk (+12,5 procent) werden meer van dit soort auto’s verkocht. Dit resulteerde in een marktaandeel van 26,8 procent.

Aan de andere kant daalde de verkoop van plug-in hybride voertuigen (PHEV) in Europa met 9,2 procent, aangezien het aantal registraties meer dan halveerde in Duitsland (-53,2 procent), dat tot vorig jaar qua volume de grootste markt was voor dergelijke auto’s. Hierdoor kromp het marktaandeel voor dit soort fopmodellen naar 7,1 procent.

Het aantal registraties van nieuwe benzineauto’s in Europa steeg in januari met 12,3 procent, wat bijdroeg aan de groei van het marktaandeel tot 38,8 procent. Alle grote markten van de regio droegen bij aan deze groei. De belangrijkste waren: Spanje (+59,4 procent), Italië (+15,5 procent), Frankrijk (+11,9 procent) en Duitsland (+3,5 procent). Daarentegen bleef de Europese markt voor dieselauto’s worstelen met als gevolg een afzetdaling van 2,4 procent vorige maand; ondanks een opmerkelijke toename van het aantal Italiaanse (+21,4 procent) en Spaanse (+19,0 procent) registraties. Dit resulteerde in een daling van het marktaandeel naar 14,0 procent.

In Nederland werden bijna 33.000 auto’s verkocht in januari, hetgeen 6,5 procent meer is dan vorig jaar. Het leeuwendeel hiervan bestond uit benzineauto’s (ruim 15.000 stuks), gevolgd door zelf-oplaadbare hybride auto’s (iets minder dan 7.800 exemplaren).

Merk jan-23 jan-22 2023 2022 change
Volkswagen 11 10,5 11 10,5 +
Toyota 7,7 7,6 7,7 7,6 +
Skoda 5,6 5,4 5,6 5,4 +
Audi 5,3 5,3 5,3 5,3 o
Dacia 5,3 4,1 5,3 4,1 ++
Renault 5,1 5,1 5,1 5,1 o
Peugeot 5,1 6,3 5,1 6,3
Kia 5,1 5,7 5,1 5,7
BMW 5 5,7 5 5,7
Hyundai 4,3 4,6 4,3 4,6
Ford 4,1 4,7 4,1 4,7
Mercedes 3,8 4,5 3,8 4,5
Fiat 3,5 3,4 3,5 3,4 +
Opel/Vauxhall 3,2 4 3,2 4
Citroën 3 3,3 3 3,3
Seat 2,3 2,9 2,3 2,9
Volvo 2,3 2,4 2,3 2,4
Nissan 2,1 1,9 2,1 1,9 +
Mazda 1,6 1,3 1,6 1,3 ++
Suzuki 1,4 1,3 1,4 1,3 +
Tesla 1,2 0,1 1,2 0,1 ++
Mini 1,1 1,8 1,1 1,8
Jeep 1,1 1,1 1,1 1,1 o
Porsche 0,9 1 0,9 1
Cupra 0,9 0,7 0,9 0,7 ++
Land Rover 0,9 0,8 0,9 0,8 +
Honda 0,5 0,7 0,5 0,7
DS 0,4 0,4 0,4 0,4 o
Lancia 0,4 0,4 0,4 0,4 o
Alfa Romeo 0,4 0,2 0,4 0,2 ++
Lexus 0,4 0,4 0,4 0,4 o
Mitsubishi 0,3 0,5 0,3 0,5
Jaguar 0,2 0,2 0,2 0,2 o
Smart 0,1 0,2 0,1 0,2
Maserati 0,1 0 0,1 0 ++
VW Exclusive 0,1 0,1 0,1 0,1 o

Op concern- en merkniveau zien we dat de Volkswagen Groep afgelopen maand haar marktaandeel verder heeft kunnen vergroten dankzij een betere beschikbaarheid van de voor de bouw van auto’s benodigde componenten. Met name het hoofdmerk, Skoda en Cupra profiteerden hiervan. Stellantis heeft de voorraadsituatie nog niet op orde, met als gevolg een daling van de verkopen. Het marktaandeel liep met name bij Opel en Peugeot terug. De derde podiumplaats was voor de Renault Groep dat haar marktaandeel flink wist op te voeren. Die winst is echter geheel te danken aan Dacia dat in januari populairder was dan het moedermerk.

Doordat de Duitse automarkt in januari kromp, moesten BMW en Mercedes op Europees niveau marktaandeel inleveren. Dat geldt ook voor hun dochtermerken Mini en Smart. In het premium segment valt vooral het herstel van Jaguar Land Rover op. Oorzaak was de betere beschikbaarheid van de voor de bouw van auto’s benodigde componenten. Tesla is nu ook in het overzicht opgenomen. Het marktaandeel is vooralsnog bescheiden, al was de verkoopgroei in vergelijking met januari 2022 beslist spectaculair.

Het Toyota concern zette een mooi stabiel resultaat neer, maar de kleinere Japanse automerken Honda en Mitsubishi hadden het moeilijk. Voor Honda zou dit een tijdelijk probleem moeten zijn gezien de uitstekende recensies van de nieuwe Civic, maar Mitsubishi blijft een muurbloempje als zij niks beters kan verzinnen dan het verwisselen van het logo van de Renault Captur voor het eigen diamant embleem zodat deze SUV verkocht kan worden als nieuwe ASX. Dat het ook anders kan, bewijst de groei van het marktaandeel bij Nissan, Mazda en Suzuki.

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.