Het befaamde, jaarlijkse GTI treffen aan de Oostenrijkse Wörthersee is met zo’n 100.000 bezoekers het mekka voor wie houdt van sportieve Volkswagens. Of eerder: was. De lokale gemeente, Maria Wörth, geeft niet langer toestemming om het evenement te organiseren.
De gemeente vindt dat er teveel overlast is voor de inwoners van Reifnitz aan de Wörthersee en stelt dat dit soort evenementen niet strookt met de inspanningen die zij levert op het gebied van klimaat en milieu om de leefomgeving groener te maken. Wat verder meespeelt, is dat de gemeente duurzame woningen ontwikkelt in Reifnitz. Mogelijk is Maria Wörth bang dat zij die niet aan de straatstenen kwijt kan als mensen weten dat er om de hoek ieder jaar een aantal dagen een verzameling auto’s CO2 staat uit te braken en vogels aan het verjagen is.
Na 3 afgelaste edities van het evenement (de laatste vond in 2019 plaats) vanwege de coronapandemie, is het nu dus definitief over en uit voor het GTI treffen dat in 1982 klein begon, maar daarna wereldwijd uitgroeide tot een begrip. Het werd zo’n populair feestje dat er uiteindelijk een maximum aantal van 5.000 auto’s werd toegestaan in het stadje, maar daarmee kon niet worden voorkomen dat er meestal ruim 100.000 mensen op af kwamen.
Dat de gemeente het mooi geweest vindt is jammer, want men kon daar niet alleen pareltjes uit de GTI geschiedenis van Volkswagen of gekke tuning creaties projecten spotten (zoals een Golf met de 650 pk sterke 6,0 liter W12 motor van de Phaeton). Volkswagen stelde aldaar in de afgelopen 2 decennia ook regelmatig concept cars voor, waaronder in 2018 de Golf GTI TCR.
Aan de Wörthersee staat men open voor een andersoortig evenement, maar de vraag is of je dat wel moet willen. Een verzameling verlaagde en uitgebouwde exemplaren van auto’s als de Volkswagen ID.3 en Skoda Enyaq iV kan natuurlijk nooit tippen aan de sfeer van bier, benzine en (zonnebrand)olie. Beter is dit boek definitief te sluiten en de mooie herinneringen te koesteren.