Dit is het profiel van de toekomstige ultra-high-end SUV van Porsche.
Het Porsche gamma zal de komende jaren aanzienlijk evolueren. Het modellenaanbod zal met hoge snelheid worden geëlektrificeerd om de doelstelling (tegen het einde van het decennium 80 procent van de verkoop met emissievrije voertuigen realiseren) daadwerkelijk gehaald kan worden.
De Duitse fabrikant zal volgend jaar de elektrische Macan in het assortiment opnemen. In 2025 is de elektrische Cayman/Boxster aan de beurt. Een emissievrije Cayenne komt in 2026.
Onder de geplande elektrische nieuwigheden werkt Porsche aan een nieuwe SUV met een voor het merk ongekend hoge positionering. Het merk uit Zuffenhausen heeft afgelopen week het bestaan van dit project bevestigd tijdens zijn jaarlijkse persconferentie: de machine heet intern K1 en we kunnen het silhouet al zien op bovenstaande schets. Het profiel oogt dynamischer en gedurfder dan dat van de huidige SUV modellen van Porsche, waaronder de Cayenne Coupé.
De K1 zal gebaseerd worden op het SSP platform dat door Porsche en Audi wordt ontwikkeld voor hun toekomstige high-end elektrische modellen. Hij zal niet vóór het jaar 2027 arriveren en zou in topuitvoering (‘Turbo S’) meer dan 1.000 pk moeten ontwikkelen. Alleen dat kan Porsche de Tesla Model X Plaid van repliek dienen.