Met enige regelmaat wordt er een nieuw automerk gepresenteerd. Vaak gaat het om een bedrijf dat een supersportwagen heeft ontwikkeld, al zijn ook het aantal pogingen om Tesla te imiteren inmiddels niet meer op één hand te tellen. Maar medio 2035 zou het aantal introducties van nieuwe automerken wel eens flink kunnen toenemen. We kunnen dan gerust spreken van een hausse.
De reden? Vanaf dat jaar is de Europese Unie van plan om de verkoop van auto’s met een verbrandingsmotor te verbieden. Hoewel een en ander nog niet in kannen en kruiken is, lijkt het er op dat er alleen voor fabrikanten die jaarlijks minder dan 1.000 auto’s produceren een uitzondering gemaakt gaat worden. Daarbij moet gedacht worden aan merken als Bugatti, Donkervoort, Koenigsegg en Pagani. Grotere spelers, zoals Bentley en Ferrari, zouden dus achter het net vissen.
Of toch niet? De verleiding is voor hen wel heel groot om uiterlijk 2035 een nieuw automerk te lanceren dat nóg exclusiever is dan zij zelf zijn en dus als businesscase heeft om niet meer dan 1.000 auto’s te produceren. In het geval van Bentley zou dat dan ‘Mulliner’ kunnen zijn en Ferrari zou ‘Enzo’ kunnen gaan voeren. Reken in beide gevallen op 12 cilinder motoren. Gelet op de snelheid waarmee gelimiteerde modellen bij hen uitverkocht zijn, zal er zeker een markt zijn voor een apart, super exclusief merk. En op die manier kunnen Bentley en Ferrari (maar natuurlijk ook Aston Martin met Lagonda en Lamborghini met Miura etc.) auto’s met een verbrandingsmotor blijven leveren.
Er moet echter wel een kanttekening worden geplaatst. Vanuit het huidige perspectief (2023) is de verleiding weliswaar groot om een apart merk te lanceren zodat gebruik kan worden gemaakt van het “duizend auto’s geitenpaadje”. Maar is de situatie in 2035 nog net zo aanlokkelijk? Wie om zich heen kijkt, ziet dat dieselauto’s in no-time in diskrediet zijn geraakt. Het tij kan dus snel keren. Er is dus een kans dat benzinemodellen over 12 jaar ook in een kwade reuk staan (de achterban van Greenpeace zal van mening zijn dat dit nu al het geval is).
Hoe leuk zal het in 2035 zijn om als multimiljonair rond te rijden in een super exclusieve auto met een verbrandingsmotor? Geniet jij over 12 jaar niet veel meer aanzien als jij rondrijdt in bijvoorbeeld een Rolls-Royce Spectre? Of zal er voor 2035 een ‘Elon Musk van de waterstof auto’ zijn opgestaan die ook duidelijk zal maken dat auto’s met een verbrandingsmotor met een achterhoedegevecht bezig zijn? Hoeveel tankstations zullen er in 2035 nog over zijn? Zal er tegen die tijd een kaalslag onder pomphouders op gang zijn gekomen waardoor het zoeken wordt naar een plek om jouw 12 cilinder model vol te gooien? En wat zal dan nog de status van een klassiek tankstation zijn? Vergelijkbaar met het rookhok anno 2023?
Welke kant het ook op gaat, fabrikanten als Bentley en Ferrari doen er goed aan om de ontwikkelingen rondom het imago van auto’s met een verbrandingsmotor in de gaten te houden. Blijven die begerenswaardig? Wordt het rijden in dergelijke modellen net zoiets als het dragen van bond (‘fout’, maar je trekt er wel de aandacht mee)?
Hoewel er voor de voor de auto met een verbrandingsmotor de komende 12 jaar rekening moet worden gehouden met de nodige beren op de weg, is er een reële kans dat in 2035 de benzine nog niet verdwenen zijn uit het bloed van menig multimiljonair. Menig aanbieder van exclusieve modellen zal besluiten om voor die doelgroep een nieuw “1.000 auto’s per jaar merk” te lanceren.