Jim Rowan, de CEO van Volvo, haalt in een LinkedIn post hard uit naar Duitsland en andere landen die het verkoopverbod in 2035 voor auto’s met een verbrandingsmotor ter discussie willen stellen.
Na goedkeuring van het verbod door het Europees Parlement, moesten alleen de lidstaten begin maart nog goedkeuring geven. Dit is in de meeste gevallen een formaliteit, maar vlak voor de stemming zetten onder andere Duitsland en Italië de hakken in het zand. Zij plaatsten plotseling vraagtekens bij de doelstelling. De betreffende landen zeggen te willen wachten op de komst van e-fuels, hoewel zij erkennen dat die vooralsnog peperduur en niet erg efficiënt zijn.
“Het is nu niet het moment om terug te krabbelen en wetenschappelijk onderbouwde klimaatdoelstellingen voor onze industrie te blokkeren. Het is nu niet het moment om binnenlandse politieke belangen boven de gezondheid en het welzijn van onze planeet en die van Europese burgers, niet in de laatste plaats die van toekomstige generaties, te stellen. Het is nu tijd voor een sterk, doortastend en progressief beleid en leiderschap”, aldus Rowan.
Volvo is in Europa een voorloper op het gebied van emissievrij rijden. De Zweedse autofabrikant, eigendom van het Chinese Geely, zal vanaf 2030 geen auto’s met een verbrandingsmotor meer verkopen in onze marktregio. Ook streeft Volvo voor 2040 naar een klimaatneutraal productieproces. “Wij zijn ons bewust van onze verplichting om de planeet te helpen beschermen. Wij roepen de regeringen van de lidstaten van de Europese Unie op om te laten zien dat zij dat ook zijn”, zo sluit Rowan zijn betoog af.
Het verkoopverbod leek in kannen en kruiken. Het voorstel werd half februari door het Europees Parlement aangenomen, maar begin deze maand werd de eindstemming uitgesteld. Onder meer Duitsland ligt dwars. “Een zeer zorgwekkende en teleurstellende ontwikkeling”, aldus de Volvo-topman.