Regelmatige bezoekers van Autointernationaal.nl zullen inmiddels hebben meegekregen dat Jaguar Land Rover zichzelf heeft omgedoopt tot JLR en voortaan 4 merknamen gaat hanteren: Jaguar, Defender, Discovery en Range Rover.
De koerswijziging betekent dat de modelfamilies Defender en Discovery net zoals Range Rover elk zullen uitgroeien tot een volwaardig merk. Jaguar krijgt een aangepaste positionering waardoor de concurrentiestrijd niet langer met Audi, BMW en Mercedes zal plaatsvinden, maar met autofabrikanten die een slag exclusiever zijn: Aston Martin, Bentley en Porsche. Het eerste model van ‘het nieuwe Jaguar’ wordt in de loop van 2024 gepresenteerd en wordt een elektrische 4-deurs coupé à la de Porsche Taycan met een rijbereik van 700 km en een prijskaartje van circa 125.000 euro.
‘JLR’ klinkt misschien minder voornaam dan ‘Jaguar Land Rover’, maar met de naamswijziging wordt meer ruimte gecreëerd voor Range Rover, Defender en Discovery. Dat een combinatie van 3 letters in het premium segment best sexy kan klinken, bewijst BMW. Bovendien verschilt ‘JLR’ maar 2 letters van ‘TVR’ dus ook in dit opzicht voelt de naamswijziging niet ongemakkelijk.
Niet alle dealers zullen alle merken gaan vertegenwoordigen. Voor wat betreft de Nederlandse markt werd eerder al bekend dat Jaguar teruggaat naar een handvol dealers (à la Jaguar, Defender, Discovery en Range Rover). Of de andere dealers de merken Defender, Discovery en Range Rover blijven vertegenwoordigen, is nog onbekend. JLR gaat de komende jaren 17 miljard euro investeren in de elektrificatie van haar gamma.
Defender 130 P500
Goed, na deze ietwat lange inleiding aandacht voor het échte nieuws uit dit artikel: JLR breidt het gamma van de langste Defender, de 130 uitvoering, uit met extra versies. Zo kan het 5,1 meter grote model (reservewiel achterop meegerekend) nu ook met een machtige V8 worden besteld en is een nieuwe ruige uitvoering die luistert naar de naam Outbound. De Defender uitvoeringen 90 en 110 konden al enige tijd met de V8 motor worden besteld. De ‘130’ versie was reeds te koop als D300 en P400; beiden met 3,0 liter grote 6 cilinder lijn motor. Het V8 alternatief is het bekende 5,0 liter grote blok met supercharger. Die levert in de langste Defender 500 pk en 610 Nm. Daarmee is hij opvallend genoeg iets minder potent dan in de uitvoeringen 90 en 110 waarin de V8 het tot 525 pk en 625 Nm schopt. De Defender 130 V8, die in Nederland 240.114 euro gaat kosten, sprint in 5,7 seconden naar een snelheid van 100 km/u.
JLR………….. | JLR………….. | MercedesBenz… |
Defender | RangeRover | G-klasse |
P500 | P530 | 500 |
– | HSE | – |
240.114 euro | 219.479 euro | 234.921 euro |
De V8 versie van de Defender 130, die officieel de typeaanduiding ‘P500’ draagt, is te koop in de donkere kleuren Carpathian Grey en Santorini Black. Andere kenmerken zijn 4 uitlaateindstukken, een glazen panorama dak dat open kan, Matrix koplampen, 22 inch donkergrijze lichtmetalen velgen en een handvol V8 badges. Het interieur is voorzien van een 14-voudig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met zowel een verwarmings- als ventilatiefunctie, lederen bekleding, een stuurwiel dat kan worden verwarmd, over 4 zones gescheiden temperatuurregeling en een uitgebreid audiosysteem van Meridan.
Defender 130 D300 / P400 Outbound
Er is meer Defender 130 nieuws. De langste uitvoering kan namelijk ook worden besteld als Outbound. Volgens JLR is deze versie ideaal voor ruige verkenningstochten. Dat komt door zijn enorme bagageruimte van 1.329 à 2.516 liter. Om deze stouwcapaciteit mogelijk te maken, is de Defender 130 Outbound er alleen als 5-zitter en dus niet in 8-zits configuratie leverbaar. Uiterlijke kenmerken van de Defender 130 Outbound zijn Shadow Atlas Matt-kleurige details in de bumpers plus grille, antracietkleurige roosters in de voorschermen en speciale 20 inch lichtmetalen velgen. De Outbound wordt leverbaar in de kleuren Fuji White, Santorini Black, Carpathian Grey en Eiger Grey. Hete meubilair is standaard bekleed met Windsor leer, maar de avontuurlijk ingestelde klant kan ook opteren voor Resist stoffering dat extra tegen een stootje kan. De Outbound versie beschikt verder over speciale rubberen matten en extra opbergvakken plus bevestigingspunten in de bagageruimte.
JLR………….. | JLR………….. | Ineos……….. |
Defender | RangeRover | Grenadier |
D300 | D250 | 3.0d |
Outbound | SE | Fieldmaster |
160.295 euro | 173.468 euro | 170.064 euro |
De Defender 130 Outbound heeft elektronisch geregelde luchtvering met Terrain Response 2. Verder beschikt hij over 43 centimeter lange veerwegen en kan hij door waterlichamen met een diepte van maximaal 90 centimeter rijden. De Defender 130 Outbound is reeds te koop als 300 pk sterke D300 voor 160.295 euro. Later komt hij ook op de markt als P400. Die aandrijfvariant gaat een kleine 900 euro minder kosten.
Defender 110 Country
Meeliftend met het nieuws over de Defender 130 meldt JLR dat de ‘110’ uitvoering nu ook met Country Exterior pack besteld kan worden (in combinatie met de S, SE en HSE uitrustingsniveaus). Kenmerken van het pakket zijn klassiek uitziende 20 inch wielen en een speciale kleurcombinatie mogelijk voor het exterieur (de klant heeft de keuze uit 3 opties).