Verbeterd, maar niet de beste: test Peugeot e-2008 GT

0

Als een van de pioniers van elektrische auto’s voor de massamarkt heeft Peugeot al aanzienlijke vooruitgang geboekt bij het in de hoofden van consumenten opbouwen van een associatie tussen elektrische aandrijving en haar betaalbare, stijlvolle modellenreeks. Een sleutelauto bij het tot stand brengen van die verbinding is lange tijd de e-2008 geweest: een compacte SUV die nu is geüpgraded met gerichte veranderingen op gebieden die klanten zullen waarderen.

Dat begint met het opgewaardeerde accupakket, dat is uitgebreid van 50 kWh naar 54 kWh. Die extra capaciteit en een verbeterde efficiency in het technische binnenwerk van de batterij zorgen voor een zeer belangrijke toename van het bereik, dat nu op 400 kilometer (volgens de WLTP) cyclus ligt; een verbetering van ongeveer 62 kilometer. Naast de extra actieradius is de aan de voorzijde gemonteerde e-motor met 154 pk ook iets krachtiger dan voorheen, waardoor de kleine compacte SUV in 9,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert.

Peugeot2008eTest7

Op de weg voelen de prestaties bijna voldoende aan in de normale rijmodus, hoewel het kiezen van standje ‘Sport’ de hoeveelheid pit die toegankelijk is via een alerter op commando’s reagerend gaspedaal, helpt verhogen. De basis is echter goed, met een lineaire progressie van de werking van zowel het gaspedaal als de remmen, en een redelijk natuurlijk gevoel bij het wisselen tussen regeneratief en wrijvingsremmen. Net als voorheen is er een enkele ‘B’ modus voor het regeneratieve remmen die goed werkt, hoewel het niet echt rijden met één pedaal oplevert. Maar goed, niet elke autorijder zal daar wakker van liggen.

Peugeot2008eTest4

Peugeot heeft aandacht besteed aan het rijcomfort en zelfs op de grotere 18 inch wielen van de GT uitvoering die als mijn testauto fungeerde, biedt de e-2008 een goed comfortniveau. Er is echter een overweldigend gevoel van overgewicht, want hoewel de Peugeot alles goed onder controle weet te houden, voel je de e-2008 zelfs bij relatief lage snelheden in zijn ophanging leunen. Echt uitdagende golvingen bij hogere snelheden hebben de neiging om de limieten van deze auto te onthullen, die nog steeds inherent worden bepaald door het feit dat hij is gebaseerd op een hatchback uit het B-segment.

Peugeot2008eTest8

Rechtuitrijdend op de snelweg is het verfijningsniveau van de e-2008 goed, zo niet geweldig, maar dit is altijd wel een sterk punt van elektrische auto’s, aangezien er geen dreunende verbrandingsmotor aan boord is. Keerzijde van de medaille is dat er dus ook geel geluidsbron is om het laagfrequente wind- of rolgeluid te overstemmen. Maar waar klanten waarschijnlijk meer om geven, is hoe volwassen deze auto aanvoelt van achter het kleine stuur.

Peugeot2008eTest2

Zoals alle moderne Peugeot modellen, heeft het interieur de e-2008 een mix van kleuren en materialen die de compacte SUV een echt luxueuze en verfijnde uitstraling geven. Premium dus. Vergeleken met zoiets als een Opel Mokka-e, zit hij vol met complexe vormen die op een superieure manier zijn afgewerkt met hoogwaardige materialen, ondanks dat de 2 auto’s van de Stellantis Groep veel van dezelfde onderliggende technologie delen: Daarover gesproken, Peugeot heeft de belangrijkste touchscreen-interface een broodnodige upgrade gegeven, waarbij alle modellen een 10 inch systeem hebben met bijgewerkte software. Het is niet het meest intuïtieve om te gebruiken, maar als jij jezelf wat tijd gunt om er aan te werken, is dit infotainment systeem niet het afschrikmiddel dat sommige rivaliserende installaties wel kunnen zijn. Draadloos Apple CarPlay en Android Auto verhogen ook de bruikbaarheid, geholpen door de handige combinatie van draadloos opladen en tal van USB-punten.

Peugeot2008eTest9

Toch valt er wel wat aan te merken op het interieur, aangezien het dashboard volgens de zogeheten i-Cockpit filosofie is ontworpen; een design dat in de meeste Peugeot modelen te vinden is. De opzet zal voor sommigen werken, maar voor anderen niet. Het geüpgradede digitale bestuurdersdisplay op alle uitvoeringen (afgezien van de basisversie) wel, want zelfs als het stuur jouw gezichtsveld belemmert, kan het opnieuw worden geconfigureerd om te voorkomen dat vitale informatie wordt geblokkeerd.

Peugeot2008eTest3

De binnenruimte wordt beperkt door het compromis van Peugeot om de 2008 zowel met elektrische als verbrandingsmotoren aan te bieden. De ruimte op de achterbank in deze e-2008 is enigszins aan de krappe kant en de bagageruimte van 434 liter van de auto, met een relatief hoge vloer en tildrempel, is alleen oké rekening indien er gekeken wordt naar de buitenafmetingen van deze SUV.

Peugeot2008eTest5

Vergeleken met vergelijkbaar geprijsde rivalen van MG of BYD is er minder bagageruimte, maar die concurrenten opereren echt in de hogere klasse; het is hun prijspariteit die er voor zorgt dat autoconsumenten hun in overweging zullen nemen naast de kleinere Peugeot.

Peugeot2008eTest10

Dus in plaats van toonaangevend te zijn op het gebied van prijs en specificaties, zet Peugeot haar positionering voort als een meer onderscheidende en stijlvolle keuze. Met de esthetische veranderingen van de e-2008, waaronder die opvallende led daglichten met 3 klauwen, hoopt Peugeot klanten aan te trekken. Want deze Fransman is, net als voor de facelift, een van de opvallendste aabiedingen in zijn klasse.

Peugeot2008eTest11

De prijzen van de vernieuwde e-2008 gaan bij afgerond 40.000 euro beginnen, maar voor de hier geteste GT versie zal rond de 46 mille betaald moeten worden, al zal de importeur haar best doen om het tarief zodanig te beperken dat ook deze uitvoering in aanmerking komt voor SEPP aanschafsubsidie. Peugeot overvraagt de klant met deze prijsstelling niet, zeker niet als je bedenkt dat de variabele kosten erg mee kunnen vallen als er sprake is van een eigen laadaansluiting en/of zonnepanelen. Maar vergeet nooit dat, als de e-2008 bij jouw budget en behoeften past, er aan de horizon van dit zeer competitieve marktsegment continu nieuwe modellen verschijnen die het allemaal net wat beter beloven te doen.

Peugeot2008eTest6

70%
70%
Awesome

De Peugeot e-2008 voelt aan als een auto uit een hogere klasse, maar helaas betekent dat niet evenredig meer ruimte: het formaat van de kofferbak is niet om over naar huis te schrijven. Ook het vinden van een prettige zitpositie valt niet mee. Maar niemand zal ontkennen dat het uiterlijk van de 2008 lekker is opgefrist.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    7.5

Reageren is niet mogelijk.