Fiat is het populairste automerk van Stellantis

0

Autoconcern Stellantis kent maar liefst 14 (!) merken: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram en Vauxhall. Daarvan verkoopt Fiat de meeste auto’s. Het is dus niet Peugeot dat bij het huwelijk de bovenliggende partij was (en dus de meeste zetels in de Raad van Bestuur van Stellantis bezet) noch de merken met de grootste thuismarkt (het Amerikaanse Chrysler, Dodge en Ram). Fiat is in Europa een slag kleiner dan Peugeot (en Opel / Vauxhall ), maar heeft als enige merk van Stellantis als troef over 2 thuismarkten te beschikken: naast Italië / Europa ook Brazilië  Zuid-Amerika. Die strategisch sterke positie leverde in 2022 ruim 1,2 miljoen klanten op. Dit aantal is inclusief de verkopen van Abarth, maar toch.

Peugeot verkocht 1.056.182 auto’s en blijft dus behoorlijk achter. Het leeuwenmerk heeft in Europa zo’n 6,5 procent marktaandeel terwijl Fiat genoegen moet nemen met 3,7 procent, maar in Brazilië heeft de Italiaanse fabrikant 22 procent van de markt in handen. Alleen al in dit Zuid-Amerikaanse land werden vorig jaar afgerond 430.000 auto’s verkocht. Met name de Strada (een compacte pick-up) en de Toro (een middenklasse pick-up) gingen in 2022 aldaar als warme pizza’s over de toonbank. In heel Zuid-Amerika had Fiat 14,1 procent marktaandeel.

Fiat is daarnaast erg populair in Turkije waar het merk mede dankzij de lokaal gebouwde Tipo een marktaandeel van bijna 19 procent heeft. En natuurlijk in Italië, waar de 500 en de Panda er voor zorgen dat Fiat bijna de helft van het segment voor A- en B-segment auto’s in handen heeft. Toch kwam het totale marktaandeel uit op slechts 12,8 procent. Dat is weliswaar voldoende om zich de grootste autoverkoper te noemen, maar het is nog maar een schijntje van het percentage dat Fiat scoorde toen er van serieuze concurrentie vanuit het buitenland nog geen sprake was en zowel Alfa Romeo als Lancia auto’s bouwden die voor de gemiddelde Italiaan niet waren weggelegd. Het marktaandeel was toen vergelijkbaar met de nep-democratische verkiezingen over de SP wie zich de nieuwe lijstrekker mag noemen (Lilian van de door nepotisme gekenmerkte familie Marijnissen).

In andere Europese landen was de 500e in 2022 erg in trek. Die populariteit (er werden bijna 120.000 exemplaren aan de man gebracht) zorgde er voor dat dit model de bestverkopende elektrische auto was van Stellantis. De Fiat 500e deed het daarmee beter dan de Opel Corsa-e en de Peugeot e-208. In totaal verkocht Stellantis vorig jaar 288.000 elektrische auto’s.

Fiat levert in Zuid-Amerika nog veel meer modellen die bij ons onbekend zijn, zoals de Mobi, de Argo, de Cronos, de Pulse, de Fastback. Brazilië is de grootste afzetmarkt voor het merk. In Nederland werden vorig jaar 5.683 nieuwe Fiats geregistreerd waarvan bijna 80 procent een 500/500e was. Bij ons was in Peugeot in 2022 het populairste Stellantis merk met 12.643 nieuwe auto’s die op kenteken werden gezet. Ook op Europees niveau moest Fiat vorig jaar zoals gezegd Peugeot voor zich dulden: de verkooptellers eindigden op 467.017 respectievelijk 556.591 registraties.

Het lijkt er op dat Fiat ook dit jaar het grootste merk binnen Stellantis zal zijn. Aan het eind van het eerste semester stond de wereldwijde verkoopteller namelijk al op ruim 645.000 auto’s. Dat is 10 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Geen ander merk van Stellantis wist in deze periode meer auto’s aan de man te brengen. Opnieuw heeft Fiat de status van grootste dochter vooral aan de Zuid-Amerikaanse markt te danken. Buiten Europa werden in de eerste jaarhelft namelijk ruim de helft van de ruim 645.000 auto’s verkocht. Europa nam 271.800 exemplaren van Fiat (en Abarth) af.

 

Reageren is niet mogelijk.