Ferrari SP-8: speciale roadster op basis van de F8 Spider

0

Met de SP-8 heeft Ferrari zijn nieuwste model in de One-Off-serie onthuld. Hij maakt deel uit van het Special Projects programma van het merk en is ontworpen door het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni. De SP-8 is te zien tijdens de Finali Mondiali Ferrari 2023 op het Mugello Circuit. Daarna wordt hij van 16 november 2023 tot maart 2024 tentoongesteld in het Ferrari Museum in Maranello.

De SP-8 is een V8 model met zijn motor midden-achter. Hij is gebaseerd van de F8 Spider. Van dit model heeft hij de lay-out, het chassis en de motor overgenomen. De SP-8 one-off is het nieuwste lid binnen het meest exclusieve segment in het Ferrari gamma: unieke auto’s die zijn vervaardigd volgens de specificaties van individuele klanten, waardoor zij de ultieme vorm van personalisatie belichamen. Voor autofabrikanten als Ferrari zijn dit soort opdrachten zeer lucratief.

FerrariSP8b

De naam van de auto vormt een ode aan de dubbel geblazen 3,9 liter V8; één van de meest geprezen motoren ooit die bovendien 4 jaar achtereen de prestigieuze International Engine of the Year (IEOTY) award won. Omdat de klant die de opdracht gaf voor de ontwikkeling van de SP-8 uit Taiwan komt, is het getal 8 ook belangrijk. In de Chinese cultuur staat het namelijk als geluksgetal te boek en voorspelt het traditioneel geluk en persoonlijk succes. Alsof iemand die zich een bijzonder speciale Ferrari kan veroorloven nog dat soort visioenen nodig heeft. Het meest unieke kenmerk van de SP-8 is het feit dat hij geen dak heeft, waardoor hij in elk opzicht een volbloed 2-zits roadster is. Dat design onderstreept volgens Ferrari zijn sportieve karakter, de visuele impact en de open rijbeleving. Deze configuratie vereiste een verregaande verfijning van de aerodynamica door een combinatie van CFD-simulaties, windtunnelproeven en circuittests om een niveau van akoestisch comfort en winddynamiek te garanderen dat vergelijkbaar is met de auto die als basis diende, de F8 Spider.

Het belangrijkste stylingthema van de auto draait volgens Ferrari om de wijze waarop de volumes overgaan en in elkaar versmelten: de ongelakte voorkant van koolstofvezel loopt door tot aan de achterzijde, waardoor een 2-kleurig effect ontstaat dat een krachtig contrast creëert, zowel in kleur als materialen. Door het weglaten van de inklapbare hardtop konden de designers de volledige achterzijde radicaal restylen, waardoor die meer volume kreeg, met een strakke taillelijn. Het design van de auto is verdeeld in 2 delen die met elkaar zijn verbonden door een functioneel middengebied in matzwart, met daarin de luchtinlaten aan de zijkant met aparte kanalen voor de intercoolers en de motor. Het bovenste gedeelte van deze band bevat een ventilatieopening voor de motorruimte met elementen in langs richting die verwijzen naar vergelijkbare accenten die zo typerend zijn voor Ferrari’s uit het verleden.

FerrariSP8e

De voorzijde van de auto wordt gedomineerd door een imposante, gegoten aluminium grille over de volledige breedte, gemaakt uit één enkele, 3D-geprinte mal. Qua design volgt de grille hetzelfde thema, dit keer in een verticale lijn, waarbij de tussenruimte in naar buiten toe geleidelijk groter wordt om de luchtstroom beter naar de twee voorste radiatoren te kanaliseren. De combinatie van deze elementen werd geoptimaliseerd door de nauwe samenwerking tussen het Ferrari Styling Center en het aerodynamicateam, dat het ontwerp van de auto maandenlang heeft aangescherpt met behulp van CFD.

Andere delen van de SP-8 die opnieuw zijn ontworpen ten opzichte van de donorauto zijn onder meer de koplampen (die speciale designs en lenzen hebben), de achterlichten (die zijn afgeleid van de exemplaren van de Roma) met specifieke lenzen, de voorruit plus de uitlaatpijpen (die dezelfde lijn volgen als die onder de 296 GTB) en de speciaal ontworpen velgen in een specifieke kleur (mat Grigio Nart). Deze directionele 5-spaaks velgen zijn exclusief voor deze auto ontworpen en bieden een moderne kijk op de klassieke exemplaren die werden gebruikt op de Ferrari Sports Prototypes en op de legendarische F40. Een slim en herkenbaar onderdeel van hun algehele design zijn de zwaar aangezette delen en grote openingen die zijn ontworpen om ze lichter te maken.

FerrariSP8c

In de auto is een belangrijke wijziging aangebracht aan de middenconsole om de F1 versnellingsbakbediening te huisvesten die sinds het debuut van de SF90 Stradale het Ferrari gamma kenmerkt. Dit betekende dat het inmiddels iconische schakelpatroon voor deze specifieke toepassing moest worden aangepast. De interieurafwerking wordt gecompleteerd door stoelen met details in laser geëtst marineblauw Alcantara in combinatie met gradiënteffect-bekleding en bodemstoffering in specifieke keperstof met een iriserend effect.

De matte Argento Micalizzato kleur die speciaal voor de SP-8 is gecreëerd, past perfect bij het koolstofvezelgedeelte van de auto, dat een vergelijkbare specifieke kleur en afwerking heeft (glanzend iriserend Blu Sandstone). Zelfs de Blu Scuro Stellat-kleur die werd gebruikt om de 2 carrosseriedelen met elkaar te verbinden, is speciaal ontwikkeld.

FerrariSP8d

 

Special Projects 

Het Special Projects programma is gericht op het creëren van unieke Ferrari’s (zogenaamde ‘One-Offs’) die worden gekenmerkt door een exclusief ontwerp dat is afgestemd op de eisen van de klant, die zo eigenaar wordt van een uniek model. Elk project komt voort uit een idee van de klant en wordt ontwikkeld in samenwerking met een team van designers van Ferrari’s Styling Centre. Zodra de proporties en vormen van de auto zijn gedefinieerd, worden gedetailleerde ontwerp-blauwdrukken en designstructuur ontwikkeld voordat het productieproces voor de nieuwe One-Off begint. Het gehele traject duurt gemiddeld zo’n 2 jaar, waarbij de opdrachtgever nauw betrokken is bij de beoordeling van de design- en goedkeuringsfase. Het resultaat? Een unieke Ferrari met het Steigerende Raspaard logo, ontworpen volgens dezelfde unieke kwaliteitsvereisten die zo kenmerkend zijn voor alle auto’s uit Maranello.

Reageren is niet mogelijk.