Renault kondigt 8 nieuwe modellen aan

0

Renault heeft als onderdeel van haar Renaulution strategie het ‘International Game Plan 2027’ gepresenteerd. In dit kader investeert het Franse autobedrijf 3 miljard euro in de ontwikkeling van 8 nieuwe modellen voor niet-Europese markten, waaronder 5 types voor het C- en D-segment. Renault wil zich hiermee in 2027 stevig gepositioneerd hebben in markten die de meeste waarde creëren.

Het doel van Renault is om buiten Europa een derde van de verkochte modellen elektrisch of hybride te laten zijn. Het product offensief vindt plaats op basis van 2 voertuigplatforms. Het gaat daarbij onder andere om een nieuwe modulaire (oftewel veelzijdige) architectuur van de Renault Groep dat geschikt is voor verschillende aandrijfsoorten (multi-energy). Dit platform is primair voor Latijns-Amerika, Noord-Afrika, Turkije en India ontwikkeld. De andere voertuigarchitectuur heeft als afkorting CMA (Compact Modular Architecture) is is bestemd voor modellen in het D- en E-segment. Dit platform is in samenwerking met Geely ontwikkeld in Zuid-Korea. De CMA architectuur kennen wij van modellen als de Lynk & Co 01 en de Volvo XC40.

RenaultNiagaraConcept

Renault streeft tegen 2027 naar een verdubbeling van de netto-inkomsten per verkochte auto buiten Europa ten opzichte van 2019.
De Niagara conceptstudie (zie foto boven) is een voorbode van de volgende generatie modellen van het Franse merk die in de komende 3 jaar elders in de wereld op de markt komt. “Al deze 8 modellen dragen het DNA van Renault en zijn aangepast aan de behoeften van klanten buiten Europa”, zo valt in het persbericht te lezen. De Kardian (foto onder) bijt daarbij de spits af.

RenaultKardian3

Buiten Europa verkoopt Renault heel andere modellen dan bij ons. Zo worden met van dochter Dacia geleende ontwerpen al jaren “economisch opkomende markten” bewerkt. In onder meer Zuid-Amerika verkoopt Renault modellen als de vorige generatie Sandero en de huidige Duster. Andersom ‘leent’ Dacia van haar moederbedrijf de kleine Kwid (die primair werd ontwikkeld voor India) om dit ontwerp bij ons te verkopen als Spring. Voor de Oekraïne oorlog was in Rusland de Renault Kaptur (met een K) te koop. Dat model was onderhuids een vorige generatie Duster. Ook de in dit land verkochte Arkana had die basis. Dacia maakt voor haar Jogger en Sandero in Europa gebruik van een goedkopere variant van het CMF-B platform van Renault. In het verleden had de Roemeense dochter de beschikking over een eenvoudiger platform, maar dat is niet geschikt voor geëlektrificeerde aandrijflijnen.

RenaultKardian4

De Kardian is het model waarmee Renault zoals gezegd het startschot van zijn offensief voor groeimarkten geeft. De auto is zo op het oog direct afgeleid van ‘onze’ Dacia Sandero. De voor- en achterzijde van de Kardian zijn echter totaal anders. Het is de vraag of hij in Zuid-Amerika de Renault Sandero vervangt of als duurder model daar boven komt te staan. Ook het interieur van de Kardian is heel anders dan de cockpit van onze Sandero. Zo is er sprake van een digitaal instrumentarium.

RenaultKardian5

De Renault Kardian gaat geleverd worden met onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, sfeerverlichting, 6 airbags en 13 actieve en passieve veiligheidssystemen. Achter het stuur zit een klein keuzehendeltje om de automaat met dubbele koppeling mee aan te bedienen. Die transmissie wordt in de Kardian in Zuid-Amerika gekoppeld aan een 125 pk / 220 Nm sterke 1,0 liter 3 cilinder turbo benzinemotor. Dit nieuwe Renault model zal aanvankelijk alleen in Brazilië worden gebouwd. In een later stadium zal hij ook in Marokko het levenslicht zien.

RenaultNiagaraConcept2

De tweede nieuwkomer van Renault verkeert nog in de conceptfase: de Niagara. Dit model is een compacte pick-up met 4 portieren en een laadbak. Vermoedelijk gaat het om de opvolger van de Oroch die sinds 2015 in Zuid-Amerika verkocht wordt en die gebaseerd is op de vorige generatie Duster.

RenaultNiagaraConcept3

 

 

Reageren is niet mogelijk.