Claimorganisatie ruikt geld en eist 50 miljoen van Daihatsu

0

Een op geld beluste Nederlandse claimorganisatie ruikt bloed en wil ruim 50 miljoen euro aan schadevergoeding claimen bij autofabrikant Daihatsu. Aanleiding is het recent naar buiten gekomen nieuws dat het Japanse merk sinds 1989 heeft gesjoemeld met de resultaten van crashtests.

“Door deze negatieve berichtgeving is de verwachting dat de occasionprijs van een Daihatsu met minimaal 25 procent daalt”, zegt de stichting die zichzelf ‘Daihatsuclaim’ noemt. Eigenaren moeten schadeloos worden gesteld voor de waardevermindering van hun auto, zo vindt de claimclub. Wat een gelul. De betreffende Daihatsu occasions zijn inmiddels zó oud dat zij bij wijze van spreken weinig meer opbrengen dan de schrootwaarde. Nu 25 procent gaan claimen van ‘niks’ is nog steeds ‘niks’.

Volgens de stichting rijden er in Nederland nog ruim 49.000 auto’s van het merk Daihatsu rond. De betreffende exemplaren zijn in Nederland alleen nog tweedehands te koop en inmiddels stokoud. Daihatsu verkoopt sinds 2013 geen nieuwe auto’s meer in Europa. Indertijd waren de diverse modellen van het Japanse merk al niet duur en nu mogen ze helemaal voor een habbekrats weg. Dit betekent dat eigenaren een eventuele waardedaling niet of nauwelijks in hun portemonnee zullen voelen. Als daar al sprake van zou zijn, dan gaat het hooguit om 10 procent inruilverlies. Dat is verwaarloosbaar.

De enige reden waarom Daihatsuclaim nu hoog van de toren blaast met haar claim is dat zijzelf geld ruikt. Zij denkt een slaatje te kunnen slaan uit deze affaire. De Consumentenbond lijkt ook weinig op te hebben met het initiatief van Daihatsuclaim. Deze club meldt nog geen klachten van Nederlandse automobilisten te hebben ontvangen over het schandaal bij het automerk. Vermoedelijk is er voor wat betreft de resterende Daihatsu rijders in Nederland dus sprake van een storm in een glas water. De kans dat er geld gescoord kan worden bij het Japanse automerk acht Autointernationaal.nl daarom nihil.

De stichting roept mensen met een Daihatsu op zich aan te melden, maar dat is waarschijnlijk verspilde moeite. En pas helemaal op als er van een bedrag aan inschrijfgeld of iets dergelijks gevraagd wordt. De kans is groot dat Daihatsu rijders er nooit meer wat van terug zien.

Reageren is niet mogelijk.