Porsche stopt met de Macan

0

Porsche haalt de Macan in de Europese Unie vroeger dan gepland van de markt. De sportwagenfabrikant reageert hiermee op een cybersecurityverordening die vanaf 1 juli 2024 van toepassing zal zijn. Op dit moment komt de Macan met verbrandingsmotor al niet meer in aanmerking voor kentekenregistratie.

Een woordvoerder van Porsche bevestigt dat de verkoop komend voorjaar zal worden stopgezet. De sportwagenfabrikant wil er zo voor zorgen dat er na de deadline geen voertuigen meer worden afgeleverd en geregistreerd. Porsche doet relaxt over het besluit om de Macan in Europa van de markt te halen. “Slechts ongeveer een derde van de Macan verkopen komt van klanten uit de Europese Unie”, aldus de woordvoerder. De Amerikaanse en Chinese markten nemen het resterende twee derde deel voor hun rekening.

 

Het MLB-platform van Macan voldoet niet aan de EU-eisen

Op de achtergrond bij de beslissing spelen de nieuwe VN/ECE-regels voor cybersecurity. Dit is de “Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties”, d.w.z. de economische commissie binnen de Verenigde Naties die verantwoordelijk is voor Europa. In de zomer van 2020 heeft de commissie een nieuwe reeks regels aangenomen die autofabrikanten duidelijke en internationaal geharmoniseerde vereisten biedt met betrekking tot IT-beveiliging en software-updates voor hun producten. De regels zijn van kracht sinds juli 2022 voor nieuwe modellen die op de markt worden gebracht en vanaf juli 2024 voor alle nieuwe voertuigen die vanaf dit moment worden geproduceerd.

De regels bestrijken 4 gebieden: Het gehele wagenpark moet cyberaanvallen kunnen detecteren en zich ertegen kunnen verdedigen. Er moeten veilige software-updates worden aangeboden en er moet een wettelijke basis voor draadloze updates worden vastgesteld. De voertuig-IT moet tijdens de ontwikkeling zo uitgebreid worden beveiligd dat de risico’s in de waardeketen worden verminderd. De regelgeving vereist het beheersen van cyberrisico’s voor voertuigen. Het huidige MLB-platform (Modulair Lengteplaatsing Bouwkast) voldoet niet aan deze eisen en zal waarschijnlijk niet meer worden geüpdatet.

Ook de Audi Q5 is op het MLB platform gebaseerd, maar heeft volgens een woordvoerder van deze fabrikant geen last van de nieuwe cybersecurity regels. “Een tijdje geleden heeft Audi een afdeling-overstijgend projectteam opgericht met als taak te zorgen voor een soepele en tijdige voorbereiding en implementatie van alle noodzakelijke maatregelen voor de conversie naar VN/ECE”, aldus de woordvoerder toen hem daar naar werd gevraagd. “Eén doel was onder meer het opzetten van een ‘cyber security management systeem’ en een ‘software update management systeem’ conform de eisen uit de regelgeving. Het projectteam met experts uit de technische ontwikkeling, kwaliteitsborging, productie , verkoop- en IT-afdelingen hebben de implementatie van de richtlijn voorbereid met de certificeringseisen en de relevante reikwijdte van de typegoedkeuring”.

Dat Porsche hier geen tijd en geld in heeft geïnvesteerd, komt doordat de nieuwe elektrische Macan eigenlijk al 2 jaar geleden productie klaar had moeten zijn. De huidige editie met verbrandingsmotor zou dan nog een tijdje parallel in het gamma zijn gehouden. Maar de vertraging bij het productierijp maken van de elektrische Macan (en dan vooral diens PPE architectuur; Premium Platform Electric) hebben deze planning in de prullenbak doen belanden. Gelukkig voor Porsche kan de productie van de huidige editie van de SUV voor markten buiten de EU wel gewoon doorgaan. Dienovereenkomstig zal de Macan met benzinemotor nog maximaal 2 jaar in Leipzig worden geproduceerd.

De verwachting is dat de nieuwe, volledig elektrische, Macan dan toch echt in 2024 door Porsche zal worden gelanceerd. Ook de Up van moederbedrijf Volkswagen wordt geraakt door de nieuwe EU-regelgeving. De productie van dit instapmodel is inmiddels stopgezet, ondanks dat de vraag nog steeds hoog was.

Reageren is niet mogelijk.