Leapmotor laat elektrische T03 produceren in Poolse Stellantis fabriek

0

Leapmotor gaat haar elektrische auto’s laten produceren in de Stellantis fabriek in Polen. Ingewijden bevestigen hiermee eerdere berichtgeving in de Newsflash van Autointernationaal.nl .

De productie van de Leapmotor T03 begint uiterlijk in juni. De financieel directeur van Stellantis, Natalie Knight, noemt Leapmotor “het 15de merk van Stellantis, gericht op consumenten die kostenbewust zijn, maar de beste technologie in hun auto willen”. Met de T03 (zie fotoserie) richt Leapmotor zich specifiek op het laagste prijssegment van de automarkt. Dit model moet ongeveer 20.000 euro gaan kosten.

LeapmotorT03c

Leapmotor en Stellantis vormen sinds vorig jaar een joint venture. De laatstgenoemde fabrikant heeft daarin een meerderheidsbelang van 51 procent en verwierf het exclusieve recht om auto’s van Leapmotor buiten China te bouwen en te verkopen. Stellantis heeft aangekondigd de komende jaren fors in de aangenomen Chinese dochter te zullen investeren.

De fabriek in Polen is een van oorsprong van Fiat. Momenteel produceert de fabriek de inmiddels bijna 17 jaar oude 500, oftewel de versie met benzinemotor. Daarnaast lopen in Polen de Fiat 600 en de Jeep Avenger van de band. Ook de nieuwe Alfa Romeo Milano, die volgende maand wordt onthuld, zal aldaar (in Tychy) het levenslicht zien.

LeapmotorT03d

Het leek er aanvankelijk op dat Stellantis de productie van de Leapmotor T03 onder wilde brengen in de Mirafiori fabriek in Turijn (Italië). Daar rolt momenteel, naast enkele Maserati modellen, de elektrische Fiat 500e van de band. Er zijn plannen om dit type geschikt te maken voor montage van een benzinemotor. Die versie moet dan het stokje nemen van de oude 500. Door de productie van de kleine Fiat in één fabriek te concentreren, kan er geprofiteerd worden van schaalvoordelen en kan er aanzienlijk op de kosten worden bespaard.

De ‘leegte’ die de oude 500 in de Poolse fabriek achterlaat kan door de deal met Leapmotor mooi opgevuld worden door de T03. Waarschijnlijk is productie aldaar van de Chinese elektrische stadsauto aldaar bovendien goedkoper dan de ‘Mirafiori optie’ omdat de lonen in Polen aanzienlijk lager zijn. Mochten de Maserati modellen onveranderd beroerd blijven verkopen (en dat zit er dik in), dan zou in de fabriek in Turijn een tweede model van Leapmotor gebouwd kunnen worden. In dat geval gaat het om de C10: een forse SUV. Omdat dat model een veel hoger prijskaartje krijgt, zijn lage loonkosten minder een issue.

LeapmotorT03e

 

Reageren is niet mogelijk.