Hoewel de Raad van State nog geen definitieve uitspraak heeft gedaan over het doortrekken van de snelweg A15 naar de A12 in de buurt van Arnhem, is het tracé besluit bijna in orde.
De minister van Infrastructuur en Waterstaat moet alleen nog wat meer informatie geven over het voornemen om de stikstofruimte van 6 boerderijen die gaan stoppen, in te zetten voor het bouwproject. Dat wordt extern salderen genoemd en dat mag, maar onder voorwaarden, zo heeft de Raad van State bepaald. De minister krijgt 6 maanden de tijd om het extern salderen nader te onderbouwen. Het is de derde keer dat de Raad van State een tussenuitspraak doet in deze zaak, die al sinds 2017 in behandeling heeft.
De A15 is de belangrijkste verkeersverbinding over de weg van Rotterdam naar Duitsland en verder. De snelweg houdt op bij Ressen in Gelderland. Het verkeer moet via Arnhem naar de A12 rijden. Dat zorgt dagelijkse voor lange files. Er is al 10-tallen jaren gesproken en geprocedeerd over de doortrekking van de A15 naar de A12, inclusief verbredingen van snelwegdelen. In 2017 belandden bezwaren tegen het tracé besluit bij de Raad van State. Een eerdere tussenuitspraak leverde onder meer op dat nu voor alle bouwprojecten in het land de stikstofuitstoot tot op 25 kilometer van de locatie berekend moet worden.
Het nieuwe stuk A15 voert door natuurgebieden. De Raad van State vindt het nog niet duidelijk of de stikstofneerslag in die gebieden omlaag moet om de natuur te herstellen. Als dat nodig is, moet per gebied worden aangegeven welke maatregelen daarvoor worden genomen. Pas als dat nader is onderbouwd, kan de Raad van State beoordelen of de stikstofwinst die in de gebieden wordt behaald door het (deels) opkopen van 6 boerderijen mag worden gebruikt voor de uitvoering van ‘ViA15’, zoals het wegenproject heet. Het is niet voldoende om alleen te verwijzen naar algemene maatregelen uit het Programma stikstofreductie en natuurverbetering.
De Vereniging Natuur en Milieufederatie Gelderland heeft als enige bezwaren ingediend tegen het extern salderen. Daarmee is deze vereniging de enige bezwaarmaker die overblijft in de zaak. Voor onder meer Mobilisation for the Environment (MOB) is de zaak afgelopen, omdat de hoogste bestuursrechter de bezwaren tegen het uitgevoerde stikstofonderzoek ongegrond heeft verklaard.
