Na de Seal en de Dolphin een BYD die écht kan zwemmen: Yangwang U8

0

Vind jij het ook niet vervelend als jij, al rijdend op weg naar kantoor, een verkeerde afslag neemt en in een kanaal belandt? Jouw kleren kunnen dan naar de stomerij, jouw auto is vermoedelijk total-loss en de mensen die op de betreffende plek het vissen waren, worden boos. Welnu, als dit soort zorgen jouw ’s nachts wakker houden, dan is de Yangwang U8 misschien wel wat voor jou. Deze auto kan namelijk 30 minuten blijven drijven en zelfs een beetje varen door zijn wielen te laten draaien.

Althans, dat zegt BYD, de fabrikant van het prestigemerk Yangwang. Hoewel er nog geen officiële plannen zijn om de U8 in Europa te gaan verkopen, overwegen de leidinggevenden van het Chinese bedrijf wel dit sterk. Het is in dit kader geen toeval dat BYD een select aantal journalisten op het oude continent uitnodigde om met dit amfibievoertuig van Yangwang kennis te maken.

YangwangU8test2

Ik kreeg geen demonstratie van een U8 die in een kanaal werd ondergedompeld, maar de mensen van Yangwang vonden het wel leuk om de terreinwagen pirouetten te laten uitvoeren. Vroeger werd de klassieke Volvo verweten ‘een tank’ te zijn, maar deze Chinese auto is er dus écht eentje. Terwijl de linker- en rechterwielen in tegengestelde richting draaien, maakt de U8 dansbewegingen-op-de-plaats. Weliswaar met de gratie van een circusolifant, want het ziet er mechanisch nogal wreed uit, maar blijkbaar kan de Yangwang dit kunstje langdurig doen zonder dat technisch gesloopt te worden.

YangwangU8test7

De merknaam ‘Yangwang’ dient overigens niet uitgesproken te worden zoals je zou verwachten. Het ‘ang’ gedeelte klinkt nogal bits, maar dat is niet de bedoeling van BYD. Het tweede gedeelte van de merknaam dient uitgesproken te worden als ‘aww’, oftewel als een  kreetje waarmee je ook een schattig katje zou kunnen toespreken. Maar we hebben het hier vooralsnog over een theoretisch probleem want als je vertegenwoordigers van BYD vraagt of zij ook daadwerkelijk deze merknaam zal hanteren bij een eventuele betreding van de Europese automarkten, dan varieert de reactie van “we denken erover na” tot “waarschijnlijk niet”. Hoe dan ook, ‘Yangwang’ betekent iets in de trant van “omhoog kijken naar een ster” (en daarmee worden niet de auto’s van Mercedes-Benz bedoeld). BYD lijkt evenwel niet bijzonder gehecht te zijn aan de naam, aangezien het merk pas een jaar geleden in China werd gelanceerd.

YangwangU8test5

De U8 is geen schattig, aaibaar katje, maar lijkt meer op een kruising tussen een Land Rover Defender en de kwaadaardige tweelingbroer van de Kia EV9. Het resultaat is een verzameling van alle gimmicks die je hartje maar kan wensen. Behalve dat de U8 semi-amfibisch is (de Yangwang wenst alleen in noodgevallen een bad te nemen en moet na elke duik door een werkplaats worden gecontroleerd), kan hij ook à la een tank om zijn eigen as draaien. Verder heeft hij actieve hydraulische vering en kan de temperatuur van het opberg vak tussen de voorstoelen worden ingesteld op maximaal 60 graden Celsius en minimal -5 graden.

YangwangU8test11

De feitelijke mechanische specificatie is behoorlijk indrukwekkend. Het is een off-roader met ladderchassis, een elektromotor van 300 pk voor elk wiel en de naderings-, vertrek- en overloophoeken liggen dicht bij die van een Ineos Grenadier. Het is geen volledig elektrische auto, maar een plug-in hybride met range-extender, want met zo’n vorm, zo’n gewicht (ongeveer 3.500 kg) en 4 motoren die stroom verbruiken, zou er een enorme batterij nodig zijn om enige bruikbare actieradius te hebben. In plaats daarvan heeft hij een batterij van 49 kWh (vergelijkbaar met wat je in een BYD Dolphin aantreft) en een 2,0 liter turbobenzinemotor die een generator aandrijft. Volgens de nogal optimistische Chinese meetcyclus heeft de U8 een elektrische actieradius van 180 kilometer en zou hij gemiddeld 9 liter benzine per 100 km verbruiken. Voor zo’n reus niet slecht natuurlijk, maar voor een plug-in hybride een ronduit beroerd cijfer.

YangwangU8test8

Als pleister op de wond biedt de Yangwang een interieur dat er een stuk hoogwaardiger uitziet dan de normale auto’s van BYD. Dit is het beste wat het bedrijf te bieden heeft. Dus in plaats van het gebruikelijke kunstleer heeft de U8 echt nappaleer en houtfineer. Het is duidelijk dat duurzame materialen niet aan Yangwang zijn besteed. Maar ondanks een dashboardontwerp dat sterk aan dat van een Bentley doet denken, haalt de U8 niet dat niveau: daarvoor zit er iets te veel plastic voor in de cabine van deze Chinese terreinwagen. En het gebruikte hout is een beetje van ‘Allegro Vanden Plas niveau’ (als jouw opa nog leeft: vraag hem dan wat hiermee bedoeld wordt).

YangwangU8test10

Toch is er absoluut sprake van een cabine van hoge kwaliteit. De stoelen zijn breed, verstelbaar en comfortabel, en er zijn hectares aan interieurruimte.

YangwangU8test9

En natuurlijk zijn er schermen, veel schermen. Geen van hen draait, maar de middelste is gebogen om zich aan te passen aan de vorm van het dashboard. Aangezien dit een auto op de Chinese markt was, had het testexemplaar waarmee ik kon rijden geen toegang tot de streamingdiensten en was de interface haastig naar het Engels vertaald. Die is duidelijk gerelateerd aan de interface in de volume modellen van BYD die in Nederland te koop zijn, maar met een paar upgrades. Er is nu een permanente balk onderaan het scherm met snelkoppelingen en klimaatregelaars, en dat maakt een groot verschil voor de bruikbaarheid. Het zou op een gegeven moment zijn weg naar bestaande de voor de gewone man bestemde modellen van BYD moeten kunnen vinden.

YangwangU8test3

Een ander gevolg van het feit dat dit (vooralsnog) een auto voor de Chinese markt is, is dat hij niet gehomologeerd is voor de Europese wegen. Dus moest ik het doen met een paar rondjes op een circuit. Het zal voor niemand een verrassing zijn, dat deze 3,5 ton wegende off-roader zich daar, als het tempo wordt opgevoerd, absoluut niet thuis voelt. De ophanging is een mysterieus actief systeem dat hydraulische actuatoren gebruikt om de rijhoogte en veerconstante te variëren; niet zo heel veel verschillend dan wat Porsche in de nieuwe Panamera Turbo monteert.

YangwangU8test4

De U8 heeft echter normale schroefveren en stabilisatorstangen, omdat de leidingen van de luchtvering zouden kunnen barsten als je de hem op en neer laat springen. Ja, dat kunstje verstaat de Yangwang ook. Niemand kon gedetailleerd uitleggen hoe het werkt, maar zo spectaculair als het Porsche-systeem is het zeker niet. De U8 gaf nooit het gevoel dat hij bijna omviel, maar ik had ook niet het idee dat hij veel deed om zijn gewicht te verbergen. Verder voelde de vering op gladde baanoppervlakken vreemd knobbelig aan.

YangwangU8test13

De Yangwang is behoorlijk snel, maar je verwacht natuurlijk niet anders als er 1.180 pk beschikbaar is. Tijdens de test nam het motor management systeem van de U8 soms in om het systeemvermogen te reduceren. Ik weet niet zeker of dat in opdracht van de tractie controle was die de boel ordentelijk wenst te houden, of omdat de accu niet in staat was al de benodigde elektriciteit continu te leveren. De benzinemotor is echter behoorlijk stil als hij aanslaat.

YangwangU8test12

In China kost de U8 het equivalent van afgerond 200.000 euro. Dat lijkt veel geld voor een auto die het van zijn gimmicks moet hebben in plaats van zaken die in de praktijk daadwerkelijk nuttig zijn. Maar het is interessant om te zien hoe de Chinese auto-industrie haar technologische kracht op deze manier inzet. Ik denk niet dat de U8 in zijn huidige vorm bij ons zou aanslaan, maar wie weet wel in volledig elektrische vorm met een minder uitsproken karakter van een kermisattractie.

YangwangU8test6

Reageren is niet mogelijk.