Prijs vergelijking Maserati GranCabrio Folgore

0

Na eerst de uitvoering met de Nettuno V6 benzinemotor te hebben onthuld, presenteert Maserati nu de volledig elektrische Folgore versie van de GranCabrio.

Technisch is de GranCabrio Folgore identiek aan de soortgelijke uitvoering van het coupémodel GranTurismo. Maserati is er trots op dat het extra gewicht van de cabrioletvariant (door het ontbreken van een vast dak zijn elders in de carrosserie verstevigingen nodig) slechts 80 kilo bedraagt. Desondanks weegt de GranTurismo Folgore een forse 2.340 kilo. Autofabrikanten krijgen regelmatig kritiek omdat hun modellen aan obesitas zouden lijden en is het geval van deze Maserati is dat wel terecht.

MaseratiGranCabrioFolgore2

De GranCabrio Folgore is uitgerust met dezelfde 3 elektromotoren (waarvan 2 stuks op de achteras zitten) als de coupéversie. Dit betekent een systeemvermogen van 760 pk (830 pk met geactiveerde boost functie) en 1.350 Nm aan koppel. Met deze specificaties kan de GranCabrio Folgore in 2,8 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u sprinten. Zijn topsnelheid bedraagt 290 km/u. De T-vormige batterij heeft een capaciteit van 92,5 kWh bruto, waarvan echter slechts 83 kWh benut kan worden. Dat levert een actieradius van maximaal 419 (vlot tempo) à 447 km (rustige rijstijl) op; voor een prestigieuze auto nogal een teleurstellende waarde. Gelukkig kan er dankzij een 800 Volt architectuur wel supersnel opgeladen worden. Dat kan met een vermogen van 270 kW. Op deze manier neemt het stroom tappen voor 100 km rij bereik slechts 5 minuten in beslag. De batterij bijladen van 20 procent tot 80 procent van de maximale capaciteit duurt 18 minuten.

MaseratiGranCabrioFolgore3

Maserati heeft de GranCabrio Folgore uitgerust met een geluidsgenerator die het timbre van een V8 motor imiteert. Wanneer deze Italiaanse schoonheid leverbaar wordt, is nog niet bekend, maar het is al wel duidelijk wat hij gaat kosten: 208.250 euro. Is dat veel geld? Ach, de 3,0 liter benzineversie van de GranCabrio heeft een prijskaartje van 292.166 euro. Sowieso hebben we hier te maken met een auto zonder directe concurrenten. Er zijn überhaupt nog niet veel elektrische cabriolet modellen te koop. Mini komt met een open variant van haar Cooper, MG brengt binnenkort de Cyberster en Polestar werkt aan een elektrisch Targa model waarvan de dakpanelen verwijderd kunnen worden.

MaseratiGranCabrioFolgore5

Voor de genoemde 225.000 à 230.000 euro krijgt de klant overigens ook luchtvering voor extra comfort, Torque Vectoring voor een sportief bochtgedrag en Brembo-remmen met 6 (vóór) of 4 (achter) zuigers.

MaseratiGranCabrioFolgore4

 

Dit nieuwsbericht is een prijs update van het artikel van 9 april 2024, 12.11 uur. 

Reageren is niet mogelijk.