Prijs vergelijking MG 3 Hybrid+

0

MG wordt in Europa in het zogeheten B segment (compacte auto’s) actief met de 3 Hybrid+. Het Chinese automerk denkt een voet tussen de deur te krijgen met een scherpe prijsstelling, een complete standaarduitrusting, een ruim interieur en een efficiënte hybride aandrijflijn. De MG 3 Hybrid+ wordt leverbaar als Standard, Comfort en Luxury. Een instapprijs is 22.769 euro.

Onder Chinees bewind heeft het ’terug van weggeweest’ automerk MG zich vooral geprofileerd met volledig elektrische modellen, maar in het marktsegment van de ‘3’ worden de verkoopkansen het grootst geacht met hybride aandrijftechnologie. Het systeem laadt zichzelf op. Dat is simpeler, goedkoper en lichter dan plug-in technologie. Als basisunit fungeert een 1,5 liter 4 cilinder benzinemotor met Atkinson cyclus. Deze krachtbron is goed voor 102 pk en 128 Nm. Een elektromotor van 136 pk en 250 Nm zorgt voor assistentie. Het systeemvermogen bedraagt 192 pk. Dat is voor een B-segment hybride model ongekend veel. Met een sprinttijd (0-100 km/u) van 8,0 seconden is de MG 3 Hybrid+ dan ook de snelst accelererende auto in zijn klasse.

MG3Hybrid+2

De 3 Hybrid+ heeft een automatische transmissie met 3 versnellingen die speciaal voor hybride modellen is ontwikkeld. MG geeft een gemiddeld brandstofverbruik van 4,4 liter per 100 km op en een CO2-uitstoot van 100 gram/km. Ter vergelijking: de Toyota Yaris met 130 pk sterke hybride aandrijflijn heeft een emissiewaarde van 96 à 98 gram. Qua vermogen : uitstoot verhouding scoort de MG dus prima. De hoge efficiency van de 3 Hybrid+ wordt mede mogelijk gemaakt door een batterij van 1,83 kWh. Hoeveel kilometer de MG daarmee emissievrij kan afleggen, wordt echter niet gemeld. Wel zou de topsnelheid in de elektrische modus 80 km/u bedragen. Dit betekent dat de 3 Hybrid+  in combinatie met de grote hybride-accu veel ritten emissievrij kan afleggen.

De MG 3 Hybrid+ kiest automatisch uit de volgende rij modi: EV (volledig elektrisch rijden zolang de accu is geladen), Series (de benzinemotor is verbonden met de generator die de elektromotor aandrijft), Series and Charge (de Series-modus waarbij de accu wordt bijgeladen bij lage belasting), Drive and Charge (de benzinemotor drijft de wielen aan en laadt via de generator ook de accu op) en Parallel (zowel de benzinemotor als de elektromotor drijven de wielen aan). Aanvullend kan de bestuurder zelf naar wens het reactievermogen van de MG aanpassen met een keuze uit3 rijstanden: Eco, Standard en Sport. De Eco-stand is gekalibreerd voor een optimaal brandstofverbruik en zorgt voor een gedoseerde gasrespons, terwijl de Standard-stand een mix biedt tussen zuinigheid en prestaties. De Sport-stand heeft een responsievere setup, die het beste uit het gecombineerde vermogen haalt en de MG tot de best presterende hybride auto in het B-segment maakt.

MG…………… Hyundai…….. Kia………………..
3 i10 Picanto 5-zitter
Hybrid+ 1.0i AT 1.0 DPi AMT
Standard Comfort Dynamic+
22.769 euro 22.895 euro 22.995 euro

Zoals gezegd wordt de MG 3 Hybrid+ in Nederland leverbaar in 3 uitvoeringen: Standard, Comfort en Luxury. Een dashboard met 2 schermen is steevast standaard: de 7 inch display dat dienst doet als digitaal instrumentarium en een centraal geplaatst touchscreen van 10,25 inch voor het infotainment systeem. Een reeks pianotoetsschakelaars optimaliseert het bedieningsgemak tijdens het rijden en draagt daarmee bij aan de veiligheid. Satelliet navigatie en smartphone-integratie via Apple CarPlay/Android Auto is eveneens standaard op alle uitvoeringen. Andere highlights in de standaarduitrusting van de MG3 Hybrid+ zijn onder meer automatische airconditioning, een audiosysteem met DAB+, Bluetooth, een 4-tal USB-poorten, een multifunctioneel stuurwiel, led dag verlichting, parkeersensoren achter, een parkeercamera, elektrische ramen voor & achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, een alarm, airbags en zijairbags voor zowel de bestuurder als de voorpassagier plus gordijnairbags.

MG3Hybrid+3

Wat rijassistentiesystemen betreft is de 3 Hybrid+ in dit segment volgens MG ‘ next level’. Standaard zijn namelijk: automatische noodrem (AEB), waarschuwing voor frontale botsing (FCW), Lane Keep Assist (LKA), adaptieve cruise control (ACC), intelligente cruise assistentie (ICA), intelligente grootlichtregeling (IHC), een snelheidsassistentiesysteem (SAS), dodehoekdetectie (BSD, standaard op de MG 3 Hybrid+ Luxury), achteruitrijdwaarschuwing (RCTA; idem), waarschuwing bij rijstrookwissel (LCW; idem) en waarschuwing voor onstabiel rijden (UDW).

MG3Hybrid+4

In vergelijking met de Standard uitvoering heeft de MG3 Hybrid+ Comfort tevens verwarmde en automatisch inklapbare spiegels, ventilatie achterin, 6 speakers voor het audiosysteem, een startknop en 16 inch lichtmetalen velgen. Het topmodel Luxury beschikt  aanvullend over onder meer keyless entry, verwarmde voorstoelen met PVC/stoffen bekleding, stuurwielverwarming, een 360 graden camera, led koplampen, een regensensor, privacy glass achter en een speciale premium afwerking van de portieren.

MG…………… Dacia………………. Mitsubishi……
3 Sandero Stepway Space Star
Hybrid+ TCe 90 DCT 1.2 CVT
Luxury Extreme Instyle
25.769 euro 25.750 euro 25.490 euro
Renault…….. Suzuki……………………. Toyota………
Clio Swift Yaris
Hybrid 145 1.2 Smart Hybrid CVT 1.5 Hybrid 115
Evolution Select Comfort
26.290 euro 26.145 euro 26.050 euro

De 3 Hybrid+ is nu te rijden en leverbaar bij de MG brandstores. De prijzen beginnen zoals gezegd bij 22.769 euro voor de Standard uitvoering. Als Comfort is hij er vanaf 24.269 euro,, terwijl de 3 Hybrid+ Luxury leverbaar is vanaf 25.769 euro. De MG biedt keuze uit 7 carrosseriekleuren: Dover White (standaard), Pebble Black, Cosmic Silver, Pastel Yellow, Diamond Red, Hampstead Grey en Como Blue. De meerprijs voor de kleuren die niet standaard zijn, bedraagt 650 euro. Elke 3 Hybrid+ wordt geleverd met een garantie van 7 jaar of 150.000 km.

Reageren is niet mogelijk.