Sceptische reacties op Chinees reorganisatieplan Volkswagen

0

De Volkswagen Groep staat voor een grote uitdaging: zij moet namelijk zien investeerders ervan te overtuigen dat het haar activiteiten in China op succesvolle wijze kan reorganiseren.

Na te zijn ingehaald door BYD als de grootste autofabrikant van China, is er alle hens aan dek in Wolfsburg. Er is een plan ontwikkeld om het tij te keren, maar Volkswagen zegt dat het tot 2026 zal duren voordat het marktaandeel weer een opgaande lijn zal vertonen. Die prognose werpt een schaduw over de op 24 april te houden Capital Markets Day in Peking waar veel beleggingsexperts aanwezig zullen zijn. Aan het eind van de maand gaat bovendien de autotentoonstelling van Bejing van start. Daar wil Volkswagen zich ook van haar beste kant laten zien. Maar marktanalisten zijn dus sceptisch. 

“Wij betwijfelen of Volkswagen de markt ervan kan overtuigen dat de negatieve trend kan worden gestopt of gekeerd”, zegt UBS analist Patrick Hummel. De autofabrikant uit Wolfsburg is er namelijk niet in geslaagd het negatieve beleggerssentiment van zich af te schudden nadat vertragingen bij de introductie van nieuwe modellen en softwareproblemen het bedrijf ertoe brachten de toenmalige CEO, Herbert Diess, in 2022 te vervangen door Porsche topman Oliver Blume.

Onder leiding van Blume heeft de autofabrikant nieuwe samenwerkingsverbanden opgezet in China, waarbij er samengewerkt zal worden met de lokale autoproducent XPeng voor diverse nieuwe elektrische modellen. De krachtenbundeling vindt plaats in het kader van een grondige herziening van de koers van het bedrijf. Doel is het rendement van het in moeilijkheden verkerende hoofdmerk van de Volkswagen Groep te verhogen. Op de beurs is de waarde van het aandeel Volkswagen met ongeveer 13 procent gedaald sinds Blume het stuur overnam, terwijl de koers van concurrent Stellantis, dat sneller goedkopere elektrische modellen heeft geïntroduceerd, in dezelfde periode bijna is verdubbeld.

VolkswagenBeurswaarde

Volkswagen is niet de enige fabrikant die worstelt met de opkomst van de Chinese auto-industrie. De Duitse collega’s BMW en Mercedes hebben hun marktaandeel zien dalen, vooral in het segment van de elektrische modellen, omdat bedrijven als BYD en Nio hun voorsprong opvoerden met concurrerende prijzen en modellen vol met de nieuwste technische snufjes. Maar Volkswagen heeft het extra zwaar. De winstgevendheid van de joint ventures in China is sinds 2015 gedaald en bedraagt nu grofweg de helft van wat het toen was, zo blijkt uit een analyse. Na in 2023 afgerond 2,6 miljard euro aan bedrijfswinst te hebben gerapporteerd, verwacht Volkswagen dit jaar slechts 1,5 miljard euro aan de joint ventures te zullen verdienen.

“De tijd begint te dringen voor Volkswagen”, zegt Paul Skirta, analist bij B Metzler Seel Sohn & Co. “Het gebrek aan betaalbare elektrische auto’s in vergelijking met Chinese fabrikanten, maar ook ten opzichte van sommige andere Europese volumemerken, zou zwaar kunnen wegen op de waardering van de Volkswagen Groep in de komende kwartalen”. Horst Schneider van de Bank of America ziet potentieel voor de autobouwer om haar verwachtingen voor het tweede kwartaal te verhogen, maar waarschuwt dat de vooruitzichten nog steeds onzeker zijn. “Wij, de aandeelhouders, zijn het die het geld verliezen zodra Volkswagen opnieuw met teleurstellende resultaten komy”, aldus Scheider.

 

Reageren is niet mogelijk.