Ingetogen perfectie: test Volkswagen Passat 1.5 eTSI

0

Volkswagen staat niet bekend als een ‘eigenwijs’ automerk, maar zwemt met de nieuwe Passat toch tegen de stroom in: met dit model (enkel nog leverbaar als Variant) investeert zij namelijk in een marktsegment dat door vrijwel alle volumemerken verlaten is: grote middenklassers. Alleen premium merken lijken in het D segment nog bestaansrecht te hebben. En het feit dat de nieuwe Passat niet leverbaar is in een volledig elektrische uitvoering, getuigt evenmin van een vooruitziende blik.

Maar de Passat is jarenlang marktleider geweest in het D segment en dat schept zo zijn verplichtingen. Vindt Volkswagen. Met name op de thuismarkt was de vorige generatie Passat in Variant vorm een erg populair model. Volkswagen heeft ook gemerkt dat in de autoklasse lager (C segment) niet iedere consument enthousiast was om vanuit de Golf over te stappen in de volledig elektrische ID.3. In Wolfsburg vond men het voor wat betreft het vervangen van de tot eind vorig jaar leverbare editie van de Passat niet verstandig om alle eieren in één mandje te leggen. En tja, als je het kan permitteren om in het D segment op 2 paarden te gaan wedden (Volkswagen is tenslotte ’s werelds op één na grootste autofabrikant en met afstand marktleider in Europa), waarom zou je dat dan niet doen. Nu de verkopen van elektrische auto’s minder snel toenemen dan menig autofabrikant had verwacht, zou je zelfs kunnen spreken van een meesterzet door in de hogere middenklasse ook een kraakvers model in de aanbieding te hebben met een verbrandingsmotor.

VolkswagenPassatTest2

Een en ander zorgt er wel voor dat de negende generatie Passat meer dan ooit een auto is geworden voor de behoudende consument. Bijvoorbeeld voor de leaserijder die nog niet toe is aan een volledig elektrische auto. Iemand die een SUV maar niks vindt, maar wel een ruime en praktische auto wenst. Liefst ook een model zonder premium pretenties. In dat geval kan de nieuwe Volkswagen Passat zeggen: “I am your man”. Maar die ‘man’ is niet echt sexy meer. Wel betrouwbaar en praktisch ingesteld. Een man die, als hij thuis is, rust wel zo prettig vindt en dan graag zijn geliefde pantoffels draagt.

VolkswagenPassatTest10

Dit beeld rechtvaardigt de vraag hoeveel status de nieuwe Passat nog heeft. En op hoeveel aanzien de eigenaar kan rekenen. Voor de buitenwereld rijdt die immers in een auto met aandrijftechniek ‘van gisteren’ en met een carrosserievorm die menigeen (waaronder veel collega-autofabrikanten) als ‘passé’ beschouwt. Of is de Passat koper gewoon een slimme vent? Die (bij keuze voor de 1.5 eTSI uitvoering) zichzelf niet afhankelijk maakt van laadinfrastructuur. Of die een stationwagen met zijn relatief lage zwaartepunt veel prettiger vindt rijden dan een hoge SUV die ook nog eens meer brandstof verbruikt. Misschien is de Passat koper wel iemand die zich realiseert dat hij nu nog de kans heeft om het benzine in zijn bloed te laten stromen. Straks kan het niet meer. En dus de Volkswagen met zijn hart kiest, en niet met zijn verstand.

VolkswagenPassatTest11

Vanuit Volkswagen perspectief is het begrijpelijk dat zij niet het voorbeeld van de Ford Mondeo en Opel Insignia volgt (die beiden inmiddels uit productie zijn), maar gewoon nog een ronde investeert in een nieuwe aflevering van de Passat. Het gaat immers om een modeltype waarvan sinds 1973 bijna 34 miljoen (!) exemplaren zijn verkocht. Ja, de ID.7 is zeker als Tourer een meer op de toekomst gerichte auto, maar wie zegt dat dit model, anders dan de tegenvallend verkopende, ID.3 t/m ID.5 wél een verkoophit wordt? In China in ieder geval niet. Daar lijkt de ID.7 nu al geflopt te zijn. Jammer, maar gelukkig heeft Volkswagen (in Europa) de Passat nog. Door hem alle techniek en de assemblagelijn te laten delen met de eveneens nieuwe Skoda Superb, kunnen de Duitsers de kosten binnen de perken houden.

VolkswagenPassatTest9

Ondanks het behoudende karakter van de nieuwe Passat, kan je Volkswagen niet verwijten zich er bij de ontwikkeling met een jantje van leiden afgemaakt te hebben. Zo is het MQB platform ingeruild voor de Evo versie van deze architectuur. Daarmee werd de Passat geschikt gemaakt voor mild hybride techniek. Verder krijgt de klant meer centimeters voor zijn geld. De nieuwe generatie is namelijk 15 centimeter langer (4,94 meter) waarbij de wielbasis met 5 centimeter naar 2,84 meter groeide. De carrosseriebreedte (1,85 meter) en de hoogte (1,50 meter) veranderden amper. Het koetswerk van de nieuwe Passat werd bovendien gladder en ronder, met als resultaat dat de Cx stroomlijn coëfficiënt nog maar 0,25 bedraagt tegenover 0,31 voor het oude model.

VolkswagenPassatTest6

De neuspartij van de nieuwe Passat wordt gedomineerd door een grote grille die in het onderste deel van de voorbumper zit verwerkt. De grens met de motorkap wordt afgebakend door een led strip die de koplampen met elkaar verbindt; een designtrucje dat we al op diverse Volkswagen modellen hebben gezien, waaronder de ID.7. De flanken worden gekenmerkt door een plooi die van de voorste wielkast helemaal doorloopt naar de achterlichten; een knipoog naar zijn voorganger. Aan de achterzijde zien we ook een led streep. Dat is tegenwoordig gebruikelijk in autoland.

VolkswagenPassatTest3

Het dashboard van de nieuwe Passat lijkt op het exemplaar van de jongste Tiguan en kenmerkt zich door horizontale lijnen en de vandaag de dag onvermijdelijke schermen. Naast een display van 10,25 inch dat dienst doet als digitaal instrumentarium is er een centraal geplaatst touchscreen van 12,9 inch of optioneel zelfs 15 inch. De bediening van dit scherm werd geheel herzien, waardoor de nieuwe Passat nu over handige shortcuts naar de belangrijkste menu’s beschikt. e transmissiebediening bevindt zich op de stuur kolom. Helaas er is anders dan in de jongste Tiguan geen handige, multifunctionele draai-en-druk knop op de middentunnel. Jammer, want daarmee kan men makkelijk het audiovolume aanpassen of een ander rijprogramma selecteren.

VolkswagenPassatTest7

Daar staat tegenover dat de kwaliteit van de interieur materialen in de nieuwe Passat van aanzienlijk hoger niveau zijn dan in de Tiguan. De sfeer in dit interieur is beslist meer premium. Waardoor de nieuwe Passat in staat is om te concurreren met de BMW 3-serie Touring en Mercedes C-klasse Estate. Wie zijn voorganger goed kent, zal direct zien dat Volkswagen qua bouwkwaliteit een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. Op het dashboard en de deurpanelen is (nep)leer te vinden met contrasterende stiksels. Verder zit rond de middenconsole overal zacht plastic en zelfs de panelen van de achterportieren voelen niet meer hard aan. Was elke recente Volkswagen maar zo goed afgewerkt! De nieuwe Passat is van Economy Class naar Business Class gegaan.

VolkswagenPassatTest5

Beide concurrenten verslaat de nieuwe Passat makkelijk op het onderdeel ‘beenruimte achterin’. Daar merk je goed dat hij een langere wielbasis (+5 centimeter) heeft gekregen. Dat geldt ook voor het volume van de kofferbak. Dat nam met 50 liter toe tot 690 liter. Als de achterbank leuning wordt neergeklapt, dan past er zelfs voor 1.920 liter aan bagage in de nieuwe Passat, die dus standaard wordt geleverd als Variant. Voor diegenen die wachten op de 1.5 eHybrid plug-in versie is het belangrijk om te weten dat diens batterij wat kofferruimte inneemt, maar je houdt nog altijd 510 liter over.

VolkswagenPassatTest4

Bij ons in Nederland staat vooralsnog alleen de mild hybride 1.5 eTSI uitvoering met 150 pk in de prijslijst. Later komt daar nog een plug-in versie bij. Die heeft een systeemvermogen van 204 of 272 pk. Het maximum koppel bedraagt 350 respectievelijk 400 Nm. Dankzij een grotere batterij (19,7 kWh netto) kan daar in theorie maximaal 100 kilometer elektrisch mee worden gereden. Ook nieuw is dat de eHybrid versies (die nog gehomologeerd moeten worden, waardoor de CO2 uitstoot nog niet bekend is) voortaan kunnen worden opgeladen met gelijkstroom (tot 50 kW). ‘Gewoon’ opladen kan met 11 kW.

VolkswagenPassatTest8

Voor de eerste kennismaking met de nieuwe Passat kon ik achter het stuur kruipen van bovengenoemde 1.5 eTSI uitvoering met 150 pk. De Volkswagen wordt alleen nog maar geleverd met een DSG automaat met dubbele koppeling en, in dit geval, 7 versnellingen. De eHybrid uitvoering heeft een verzet minder omdat er in de transmissiebehuizing plek moest worden gecreëerd voor de (115 pk sterke) elektromotor. De Passat 1.5 eTSI heeft een 48 volt systeem voor de mild hybride techniek. Die zorgt er voor dat de instapmotor prima past bij deze bijna 5 meter lange Volkswagen. Meer vermogen heb je niet nodig. De 1.5 eTSI schittert met zijn stille werking, zijn souplesse en zijn bescheiden dorst. Tijdens de test verbruikte ik per 100 kilometer slechts 5,7 liter benzine.

VolkswagenPassatTest12

Al rijdend valt vooral het hoogstaande veercomfort niveau op, al moet opgemerkt worden dat de testauto was uitgerust met de nieuwe DCC Pro actieve 2-kleps schokdemping. Die filtert oneffenheden in het wegdek op briljante wijze weg. Hoe de Passat zonder deze optie rijdt, is dus niet bekend, maar het lijkt een zinvolle extra investering te zijn. Verder valt op dat ook de geluidsisolatie van hoog niveau is. Geen enkel geluid lijkt door te dringen tot de cabine. Niet alleen is de 4 cilinder motor prettig stil, ook windgeruis of rol geluiden verstoren het comfort niet. De nieuwe Passat heeft geen sportieve pretenties (vanuit stilstand accelereren naar 100 km/u neemt 9,2 seconden in beslag), maar op bochtige wegen voelt hij zich prima thuis dankzij een neutraal weggedrag dat karakteristiek is voor een Volkswagen.

VolkswagenPassatTest13

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

De nieuwe Passat biedt een bijzonder hoogwaardig comfortniveau en een zeer royale binnenruimte. De vooralsnog enige motoroptie voor Nederland, de 1.5 eTSI, is aangenaam in de omgang. Maar toch is het jammer dat de nieuwe Passat vanaf de verkoopstart nog niet beschikbaar is in eHybrid stekkeruitvoering. Verder is hij niet vrij van ergonomische missers en als jij het design van deze Volkswagen nogal slaapverwekkend vindt, dan ben je vast niet de enige.

Voor mensen die er nog niet aan toe zijn om een elektrische auto in hun leven toe te laten en op zoek zijn naar een praktische, goed afgewerkte en grote stationwagen, is de nieuwe Passat een prima keuze. Tenslotte is hij een ze Volkswagen ten voeten uit. Inclusief de stevige prijzen en de ellenlange optielijst die daarbij horen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (22)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.