Ook al is hun betrouwbaarheid veel beter dan die van een Citroën, DS, Opel of Peugeot met 1.2 PureTech motor, de plug-in hybride auto’s van Stellantis zijn niet zonder problemen. Daardoor wordt er een nieuwe terugroepactie georganiseerd. Die voorziet in het vervangen van de batterijen van bepaalde exemplaren van de Citroën C5 Aircross, de DS 7 Crossback, de Opel Grandland X en de Peugeot modellen 3008 plus 508.
Het gaat dus om plug-in hybride modellen van de voormalige PSA Groep. In 2023 werd voor deze auto’s ook al een terugroepactie georganiseerd. Toen ging het om 100.000 auto’s, maar blijkbaar werd het probleem destijds niet adequaat opgelost. Nu moeten klanten met een PHEV versie van de Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback, Opel Grandland X en de tweede generatie Peugeot 3008 plus 508 zich opnieuw bij de dealer melden.
De hoogspanningstractiebatterij van bovengenoemde modellen kan een defect vertonen waardoor deze in bepaalde gevallen oververhit kan raken. Dit vergroot de kans op brand, vooral omdat het batterijmanagementsysteem (BMS) niet alle mogelijke storingen zou detecteren.
De geplande oplossing is voor Stellantis even ‘eenvoudig’ als duur. De dealernetwerken van de 4 automerken van deze fabrikant zullen de kostbare hoogspanningstractiebatterij vervangen. Daarmee is een bedrag van minstens 6.000 euro per exemplaar gemoeid. De arbeidstijd die nodig is om dit cruciale onderdeel te vervangen, is ook aanzienlijk. Die varieert van 5,30 uur tot 6,30 uur.
Maar geen paniek: klanten hoeven zich geen zorgen te maken over een torenhoge rekening. Omdat dit een officiële terugroepactie is, bedoeld om de veiligheid van eigenaren van de genoemde Citroën, DS, Opel of Peugeot te garanderen, worden alle kosten door Stellantis gedekt. De dealers van deze merken kunnen dus hun borst nat maken, want zij moeten ook tienduizenden Takata-airbags vervangen. Om nog maar te zwijgen over de problemen van 1.2 PureTech-bezitters…