Het in zwaar weer verkerende Volkswagen heeft in het derde kwartaal haar winst met 63,7 procent zien dalen. De marges krompen tot het laagste niveau sinds corona pandemie.
De noodlijdende autoproducent kondigde deze week de sluiting van meerdere fabrieken in Duitsland aan. Daarmee wordt de industrietak in het hart geraakt. Door felle Chinese prijsconcurrentie kwam het operationeel resultaat van Volkswagen in het derde kwartaal veel lager uit dan zelfs pessimistische analisten hadden gedacht: 2,86 miljard euro terwijl de prognose 3,89 miljard euro was. Het aantal bestellingen daalde met 7 procent ten opzichte hetzelfde kwartaal vorig jaar.
Komend jaar denkt de Volkswagen Groep naar eigen zeggen 9 miljoen auto’s te kunnen maken. Analisten hadden gerekend op 9,2 miljoen exemplaren. De netto-kasstroom zal volgens een woordvoerder van de Volkswagen Groep uitkomen op 2 miljard euro. Analisten hadden een derde meer verwacht, namelijk 3,05 miljard euro. De Volkswagen Groep kampt met zwaar tegenvallende verkopen in China. Niet alleen het hoofdmerk wordt daar door getroffen, maar ook de dochters Audi, Porsche en Skoda.
Het operationeel resultaat van de Volkswagen Groep kwam 42 procent lager uit op 2,86 miljard euro. De omzet bleef vergeleken met het derde kwartaal van vorig jaar evenwel relatief ongeschonden. Die daalde slechts met 0,5 procent naar 78,5 miljard euro. Dat is wel beter dan waarop analisten hadden gerekend. VW verhoogde zijn kasstroom in het derde kwartaal met 19 procent tot 9,52 miljard euro.
De personenautotak van het merk Volkswagen behaalde over de eerste 9 maanden slechts een operationele marge van 2 procent. Schrale troost is dat ook dochter Audi haar winst enorm heeft zien dalen in het derde kwartaal. De financieel directeur van Volkswagen, Arno Antlitz, zegt dat er vanwege de sterk geslonken marge “een significante kostenbeperking” nodig is. Die ingreep komt bovenop de eerder aangekondigde besparingen.
Het financiële nieuws komt terwijl de Volkswagen Groep opnieuw onderhandelt met vakbonden over een ingrijpende reorganisatie. Het moederbedrijf vraagt van 140.000 werknemers een loonoffer van 10 procent om concurrerend te blijven. De vakbonden steunen dit verzoek echter niet, noch de ondernemingsraad van Volkswagen.