Donald Trump wil Mexico een invoerheffing van 25 procent opleggen. In een bericht op zijn platform Truth Social schrijft de aankomend president dat die wetswijziging “een van de eerste van de vele presidentiële decreten” zal zijn. Ook Canada wordt er door getroffen.
Trump wil het decreet meteen tekenen op de dag van zijn inauguratie, 20 januari aanstaande. Hij schrijft dat het hogere invoertarief van kracht blijft, totdat Mexico en Canada een oplossing vinden voor de grootschalige handel in de drug fentanyl en de asielstroom naar de Verenigde Staten. Vooral via de zuidgrens komen veel illegalen het land binnen. Voor zowel Canada als Mexico is de Verenigde Staten de belangrijkste handelspartner. Meer dan 83 procent van alle export uit Mexico ging vorig jaar naar de Verenigde Staten. En zo’n 75 procent van alle export uit Canada kwam in 2023 in het buurland terecht.
Opmerkelijk is dat Trump met het tarief zijn eigen handelsverdrag uit 2020, de USMCA, verbreekt. Dat was de opvolger van NAFTA. In dat handelsverdrag was vastgelegd dat de 3 landen zonder heffingen met elkaar mogen handelen. Op basis van dat bedrag heeft Audi besloten om de Q5 in Mexico te gaan produceren (foto). Ook zal de opvolger van de Q8 e-Tron aldaar gebouwd gaan worden. Maar de invoerheffing van 25 procent kan een dikke streep zetten door dat businessplan.
BMW en Mercedes hebben allebei een grote autofabriek in de Verenigde Staten, maar ook zij zullen de nieuwe invoerheffing gaan voelen. Deze merken halen veel onderdelen uit Mexico. Er zijn producten die wel 5 keer over de Amerikaans-Mexicaanse grens gaan voordat ze klaar zijn, zoals autostoelen. Met 25 procent extra heffing zou onwerkbaar worden. Dat geldt ook voor andere auto-onderdelen.
Elders in de wereld, waaronder China, dreigt Trump met heffingen van 10 tot 20 procent. Analisten melden dat het beleid van Trump de importtarieven doet stijgen naar het niveau van de jaren-30 van de vorige eeuw. Het kan de inflatie aanwakkeren, de handel tussen de Verenigde Staten en China doen instorten en drastische gevolgen hebben voor de toeleveringsketens van Amerikaanse bedrijven in talloze sectoren, aldus experts. Ook Europa zal er in economische zin door getroffen worden. Niet in de laatste plaats de auto-industrie. Daarbij zijn Europese automerken die relatief veel auto’s in de Verenigde Staten verkopen maar aldaar geen fabriek hebben, het kwetsbaarst. En in dat rijtje hoort Audi (samen met Porsche) thuis.
