Audi heeft meer details bekendgemaakt over de ontslagvergoeding die het bedrijf biedt aan haar werknemers van de autofabriek nabij Brussel die eind februari de deuren sluit.
De vakbonden en de directie zijn er niet in geslaagd om een akkoord te bereiken over een sociaal plan. Daarom gaat het management van de Audi fabriek nabij Brussel de werknemers nu rechtstreeks benaderen. Audi biedt de wettelijke ontslagvergoeding aan, en daarbovenop een premie, afhankelijk van functie en salaris. “Een medewerker met 17 jaar anciënniteit ontvangt gemiddeld tussen 125.000 en 190.000 euro bruto in totaal, afhankelijk van zijn functie en salaris”, aldus een woordvoerder van de directie. Het om 200.000 à 400.000 euro bruto voor personeel met 30 jaar anciënniteit.
De vakbonden bevestigen de hoogte van de vergoeding, maar benadrukken dat het om bruto bedragen gaat. “Daar gaat dus de helft nog van af”, aldus Jan Baetens van ACV Metea. “Het is bovendien minder dan wat andere autoproducenten en toeleveranciers bieden indien een fabriek wordt gesloten. En we spreken over een multinational die miljarden euro’s winst maakt. Alleen al de fabrieksgrond is 1 miljard euro waard”, zegt Baetens. “De aandeelhouders krijgen dus meer”.
In totaal gaat het om 3.000 banen werknemers die hun baan verliezen. Woensdag waren er volgens Audi nog gesprekken gaande met een potentiële investeerder voor de fabriek. Audi is al een tijdje van plan de productielocatie op te geven en was, zoals vereist door de Belgische wet, al maanden in onderhandeling met de ondernemingsraad en de vakbonden. Volgens productiedirecteur Gerd Walker biedt Audi nu naast de wettelijke opzegvergoeding op vrijwillige basis ook een eigen bonus aan. “Over het geheel genomen geeft Audi meer dan 2 keer zoveel geld uit aan ontslagvergoedingen als wettelijk vereist is”.
Audi bouwt momenteel de Q8 e-Tron in de Belgische fabriek, maar naar dat model is amper nog vraag sinds de lancering van de veel modernere Q6 e-Tron. De nieuwe editie van deze elektrische SUV, die waarschijnlijk 7 zitplaatsen krijgt, zal in Mexico geproduceerd gaan worden.
