De politie in Hongarije onderzoekt meldingen dat BYD vervuilde grond van de bouwplaats in de stad Szeged zou hebben afgevoerd naar een andere locatie. De Chinese autofabrikant verwerpt de beschuldigingen. Feit is echter dat dit de zoveelste keer is dat BYD in opspraak komt.
Eerder werd BYD ook al beschuldigd van an arbeidsrechtenschendingen in Hongarije. Daarnaast waren er verhalen over grove misstanden in Brazilië.
De milieu-affaire wijst erop dat de nieuwe regering van premier Péter Magyar dit soort kwesties serieuzer neemt dan onder zijn voorganger Viktor Orbán. Hongarije is vanwege de lage lonen een autonatie in opkomst. Maar de nieuwe premier is niet blind voor de schaduwzijde van de bouw vn nieuwe fabrieken. Ook batterijproducenten zoals Contemporary Amperex Technology en Samsung SDI liggen onder het vergrootglas.
