+++ Afgelopen maand werden in BELGIE 38.655 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is zo maar eventjes 23,7 procent meer dan in augustus 2015.
De Belgische automarkt presteert het hele jaar al sterk. Na 8 maanden staat de verkoopteller op 7,5 procent meer exemplaren dan in dezelfde periode van 2015. Renault was afgelopen maand marktleider met 3.882 registraties. Op korte afstand (80 auto’s minder) volgt Volkswagen. De rest van de top5 is Duits: BMW trok 3.305 klanten, Opel wist 2.726 bestellingen te noteren en Mercedes was goed voor een afzet van 2.706 exemplaren. Op de zesde plek staat trouwens nóg een Duits merk: Audi (2.594). Pas op de zevende plaats staat weer een merk met een andere nationaliteit: Peugeot (2.339). +++
+++ FERRARI verhoogt de productielimiet van de LaFerrari met één exemplaar om zo geld in het laatje te brengen voor de slachtoffers van de aardbeving in Italië op 24 augustus. De exoot wordt dus geveild voor het goede doel. De opperbaas van bijna alles met vier wielen uit Italië, Sergio Marchionne, heeft zelf deze beslissing genomen. Het is trouwens niet de eerste keer dat Ferrari de productie van een supersportwagen opkrikt. Zo kreeg destijds paus Johannes Paulus II nummertje 400 van de Enzo. Die veilde hij niet veel later en dat geld ging eveneens naar een goed doel. +++ De Vereniging van Nederlandse auto leasemaatschappijen is voor het invoeren van een KILOMETERHEFFING. Dat zegt directeur Renate Hemerik tegen BNR. Leasemaatschappijen vinden een kilometerheffing eerlijker dan de huidige autobelastingen. “Veel rijders gaan meer betalen, maar als we beter gebruik kunnen maken van de weg, met minder files, dan is dat een voordeel voor de zakelijke automobilist”, zegt Hemerik. De discussie over het invoeren van een kilometerheffing laaide deze week op. De Europese Commissie wil dat alle lidstaten een kilometerheffing invoeren. Volgens Hemerik ligt het plan gevoelig in Den Haag. “Er zal eerst een kabinet moeten zijn dat in enige mate interesse heeft om daar naar te gaan kijken”, zegt ze. +++
+++ MERCEDES AMG komt met een supersportieveling. De auto profiteert rechtstreeks van de technologieën die in de Formule 1 gebruikt worden. De Mercedes-AMG wordt daarmee een rechtstreekse concurrent voor de Aston Martin AM-RB 001. De hybride aandrijflijn wordt overgenomen van de W07 F1 bolide. De zelfdragende carrosserie wordt van koolstof vervaardigd. Mercedes zou overigens aan Lotus gevraagd hebben om zich te ontfermen over de afstelling van het onderstel. +++
+++ Is rijden in een PREMIUM auto duur? Nee, integendeel. Je bent goedkoper uit dan wanneer je een model van een volumemerk aanschaf. Dat is althans de conclusie van een onderzoek van het Franse Auto Plus. De verklaring is de hogere restwaarde. In Frankrijk kan je via private lease voor 275 euro per maand in een BMW 114d rijden. Voor de Peugeot 308 BlueHDi 100 ben je volgens het weekblad 11 euro meer kwijt. De oorzaak is zoals gezegd de hogere afschrijving op de Franse auto: die is na 3 jaar nog maar 9.890 waard, terwijl je voor de BMW 16.362 euro zou moeten kunnen vangen. Bij de 316d versus de Peugeot 508 BlueHDi 120 pk bedraagt het verschil in restwaarde 7.594 euro. Het zijn overigens niet alleen Duitse auto’s die onderaan de streep goedkoper zijn. Zo wint de Volvo V40 het qua kostenplaatje van een vergelijkbare Renault Mégane en is de Mini Countryman goedkoper dan een Renault Captur. Bij de MPV modellen zien we dat rijden in de BMW 2-serie Active Tourer 14d afgerond 8 mille goedkoper is dan in de simpelste Citroën C4 Picasso. Private lease wordt ook in Frankrijk snel populairder. +++
+++ In de VERENIGDE STATEN zagen General Motors en Ford, de twee grootste Amerikaanse autofabrikanten, afgelopen maand hun verkopen teruglopen. Dat blijkt uit cijfers die de 2 ondernemingen donderdag zelf naar buiten hebben gebracht. General Motors leverde in augustus 256.429 auto’s af aan klanten in de Verenigde Staten, hetgeen 5,2 procent minder was dan in dezelfde maand van 2015. Bij Ford bleef de teller steken op 213.411 voertuigen, wat neerkomt op een daling met 8,8 procent. Analisten hadden van beide autofabrikanten betere verkoopcijfers verwacht. Fiat Chrysler, de Amerikaanse nummer drie, bracht 196.756 auto’s aan de man. Dat is 3,1 procent meer dan een jaar eerder, maar ook hier hadden analisten op meer gerekend. Dat Fiat Chrysler als enige Amerikaanse autoproducent wel wist te plussen, is te danken aan Jeep (+ 12 procent), dat immuun lijkt voor de negatieve marktontwikkeling. Hoofdmerk Chrysler kreeg een stevige verkooptik van – 22 procent. Concerngenoot Fiat deed het amper beter: dit merk leverde 21 procent in. En dochter Maserati zelfs 23 procent. Bij Ford, General Motors en Nissan wisten de luxelabels (resp. Lincoln, Cadillac en Infiniti) te plussen maar daarmee kon het verlies elders in de merkportfolio niet worden gecompenseerd. Over premium gesproken: augustus was de officiële verkoopstart van Genesis, het verzelfstandigde luxelabel van Hyundai. Er werden 1.497 exemplaren van de G80 sedan verkocht. Daarmee is het Koreaanse premiummerk nog absoluut geen bedreiging voor de segment top3, die bestaat uit Lexus (30.938 registraties), Mercedes-Benz (28.404) en BMW (25.531). Bij de importmerken zien we dat Subaru (+ 14,7 procent) gestaag blijft groeien. Een flinke plus werd ook gerealiseerd door Volvo (+ 30,9 procent). Komeetachtig is de verkoopstijging van Jaguar: + 189 procent. Alfa Romeo kan met de Giulia met een schone lei beginnen, want in augustus trok dit merk slechts 37 Amerikaanse klanten, oftewel 62 procent minder dan vorig jaar. Smart ging ook fors onderuit: – 42,8 procent. Op modelniveau waren in augustus de Mercedes-Benz GLC (+ 117,5 procent) en de Audi Q3 (+ 88,2 procent) de grootste groeiers. Uit de Amerikaanse gratie zijn echter de Mercedes-Benz GLA (- 51,2 procent) en de Volkswagen Touareg (- 46,8 procent). +++
+++ Het VOLKSWAGEN concern heeft in de eerste 7 maanden van dit jaar 5.904.100 auto’s verkocht, oftewel 1,3 procent meer dan vorig jaar. Daarmee pakken de Duitsers het mondiale marktleiderschap, want bij Toyota bleef de teller steken op 5.856.176 exemplaren (- 0,4 procent). General Motors volgt met 5.553.333 verkopen op de derde plaats. Volkswagen heeft het weliswaar zwaar in de Verenigde Staten, maar deze markt is voor de Duitsers niet van groot belang. Europa en China doen er veel meer toe en daar kon met 2,6 resp. 8,0 procent worden geplust. Toyota heeft anders dan Volkswagen geen imagoschade opgelopen, maar wordt wel geplaagd door de hoge koers van de yen. Daardoor is de productie van minder winstgevende auto’s wat teruggedraaid. Of Volkswagen ook in augustus mondiaal de grootste zal zijn, is afwachten. Het Duitse autoconcern heeft door het hoog opgelopen conflict met toeleveranciers van de Prevent Groep 22.000 exemplaren van de Golf en Passat minder kunnen produceren. Dat betekent een schade van meer dan 100 miljoen euro. Vorige maand moest Volkswagen de productie in 7 Duitse fabrieken stilleggen wegens een tekort aan stoelzittingen en onderdelen voor versnellingsbakken. +++