Nieuwstelex

0

+++ Langzaam maar zeker komt het pensioen van de huidige generatie AUDI A1 in zicht.

Uiterlijk over 2 jaar zal de nieuwe editie worden voorgesteld. De kleine Audi neemt op een knallende manier afscheid, want op de autosalon van Genève zal in maart de RS1 worden voorgesteld: bestemd voor diegenen die de S1 niet heet genoeg vinden. En bedoeld om de Mini Cooper JCW qua prestaties knock-out te slaan. Hoge investeringen zijn niet noodzakelijk, want Audi hoeft alleen de 231 pk editie van de 2.0 TFSI motor te vervangen door de 300 pk variant. Een aangepaste bodykit werd eerder al voor de gelimiteerde A1 Quattro (met 256 pk) ontwikkeld. Overigens krijgt ook de RS1 een beperkte oplage. Dat moet de begerenswaardigheid nog verder vergroten. +++

+++ De Duitse AUTOMATEN fabrikant ZF is een terugroepactie gestart voor haar 9HP48 en 948TE transmissies; in de autovolksmond beter bekend als de 9-traps exemplaren van het merk. Die kunnen door een fout in de neutraal stand springen zonder waarschuwing. De terugroepactie is zeker 500.000 stuks groot en het is niet uitgesloten dat er meer exemplaren aangepast moeten worden. De 9-traps automaat wordt gebruikt in onder andere producten van Land Rover, Jeep, Fiat Chrysler en Honda. Na extensieve tests bleek dat er te weinig zogeheten krimpkousen aanwezig zijn in de kabelboom voor de koppelingsensor; het gedeelte dat het schakelpatroon van de automaat controleert. Specifiek gaat het om de transmissies van de modellen Range Rover Evoque, Jeep Renegade, Fiat 500X en Honda CR-V met een bouwdatum tussen 1 mei 2013 en 15 juli 2014. ZF gaat contact opnemen met alle klanten om op die manier terugroepacties te organiseren. +++ In navolging van Porsche en Maserati gaat nu ook BENTLEY overstag: binnenkort zullen dieselmodellen aan het verkooppallet worden toegevoegd. De Bentayga bijt de spits af. Een SUV met dieselmotor heeft in Europa een hoog afzetpotentieel en is ook noodzakelijk om de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma omlaag te brengen. Ook niet onbelangrijk: een extra royale actieradius vergroot het decadente gevoel waar de cliëntèle van Bentley naar op zoek is (de modellen met W12 benzinemotor verbruiken nogal veel waardoor je om de haverklap tussen het plebs aan de pomp staat). Bentley vindt het dieselwiel niet zelf uit, maar gaat de V8 TDI uit de recente Audi SQ7 in de Bentayga monteren. Dat blok is goed voor 435 pk en 900 Nm. +++

+++ PSA, fabrikant van de merken Citroën, DS en Peugeot, houdt er rekening mee dat zij de prijzen van haar modellen in het Verenigd Koninkrijk moet verhogen. Daarmee wordt waar veel Britten (te laat) voor vreesden realiteit. Door de Brexit heeft de pond rake klappen gehad, waardoor export naar het Verenigd Koninkrijk duurder is geworden; ook voor PSA. Daardoor zullen de modellen van Peugeot, Citroën en DS gemiddeld 2 procent duurder worden. Dat is overigens nog maar het begin van de financiële ellende. Ford denkt door de Brexit op kwartaal basis 60 miljoen dollar duurder uit te zijn. En Jaguar Land Rover, dat te maken gaat krijgen met extra belasting op haar in Europa te verkopen modellen, schat het verlies in op 1,4 miljard dollar. +++

+++ RENAULT heeft dankzij de Captur en Kadjar de verkoopwind in de rug. De cross-overs hebben ervoor gezorgd dat het merk met het wybertjeslogo de blauwe ovaal heeft ingehaald. Daardoor is Renault nu het tweede merk van Europa, na Volkswagen, ondanks dat conventionele modellen als de Mégane en (Grand) Scénic het slechter deden dan in de eerste helft van 2015. Van deze modellen werden in de periode januari t/m juni 69.642 resp. 48.194 exemplaren verkocht. Vorig jaar eindigde de teller aan het eind van het eerste semester op 72.628 resp. 62.550 eenheden. Maar de Captur zit in de lift: Daarvan steeg de afzet van 107.180 stuks vorig jaar naar 117.989 exemplaren in de eerste helft van het jaar. De verkopen van de nieuwe Kadjar schoten omhoog van 7.090 eenheden naar 70.857. Het verkoopsaldo van Renault kwam daarmee in het eerste semester uit op 594.968 auto’s. Volkswagen gaat zoals gezegd onbedreigd aan kop met 905.006 registraties. Ford bezet de derde plaats met 569.299 verkopen, gevolgd door Opel (499.043) en Peugeot (480.207). Op modelniveau was de Volkswagen Golf in het eerste semester de populairste auto met 269.430 registraties. In de Europese verkoop top10 staan 2 cross-overs: de Nissan Qashqai (126.113 klanten) en de Renault Captur (117.989). +++

+++ De prijs van een nieuwe auto moet duidelijker worden, vindt de Autoriteit Consument en Markt. Bij de autodealer betaalt de consument bijna altijd meer dan de prijs die in de advertentie staat vanwege de ‘RIJKLAAR kosten’. Dat bedrag kan oplopen van 600 tot wel 1.500 euro per auto en worden extra berekend vanwege het transport, verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en een recyclingbijdrage. Het is tegen de wet om deze kosten bovenop de adviesprijs te heffen, aangezien deze gemaakt moeten worden om daadwerkelijk in een nieuwe auto te kunnen rijden. En dat mag niet, want alle onvermijdbare kosten van een product moeten opgenomen zijn in de adviesprijs. De ACM is klaar met deze gang van zaken en waarschuwt de importeurs van auto’s. Zij, en niet de dealers, zijn vaak verantwoordelijk voor de advertenties en reclames. Ze moeten oppassen, want na 1 november kunnen zij een flinke boete krijgen als deze ‘rijklaarkosten’ niet in de geadverteerde adviesprijs zitten. De waakhond noemt de gang van zaken “misleidend”. Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: “Voor de prijs die in de advertentie staat, moet je met die auto de showroom uit kunnen rijden. De autobranche moet daar duidelijk over zijn”. Het is overigens wel zo dat dealers zich altijd aan de adviesprijs moeten houden, daar mogen ze van afwijken. Consumenten mogen daarentegen ook onderhandelen over de uiteindelijke prijs waarvoor de auto wordt gekocht. Al jaren strijden de ANWB en de Consumentenbond tegen de vervelende verrassing van de rijklaar kosten, maar de autobranche luisterde niet naar die publieke druk. De Bovag (Bond van Autohandelaren en Garagehouders) is het niet eens met de maatregel. “Wij zijn ook voor transparantie, maar vinden dit geen elegante oplossing van het probleem. Liever hadden we in advertenties de rijklaar kosten apart vermeld. Dat is ook duidelijker omdat je voor de bijtelling en verzekering met een lage catalogusprijs zonder bijkomende kosten wilt rekenen. De ACM vindt dat helaas geen goede manier”. +++

+++ TESLA heeft definitief zonnepanelenmaker SolarCity ingelijfd. Met de deal is een bedrag gemoeid van 2,6 miljard dollar, waarmee het de grootste overeenkomst is in de historie van de zonnepanelenindustrie. Opvallend detail is dat Tesla topman Elon Musk ook aan het hoofd staat van SolarCity. De overname komt niet geheel als een verrassing aangezien Musk het plan eerder al toelichtte. Gecombineerd met de batterijtechnologie van Tesla moeten consumenten hun eigen stroomvoorziening kunnen regelen. Nu is de opslag van zelf opgewekte energie nog lastig voor bezitters van zonnepanelen. Kenners vragen zich echter hardop af of Musk over voldoende kennis beschikt om de bedrijven van elkaar te laten profiteren. Lyndon en Peter Rive, 2 neven van Musk, richtten SolarCity in 2006 op. In 10 jaar tijd is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grootste aanbieders van systemen voor zonne-energie van de Verenigde Staten. Het bedrijf werkt momenteel aan de bouw van de grootste zonnepanelenfabriek in de VS, die panelen gaat maken die 22 procent efficiënter zijn dan bestaande panelen. Tesla deed in juni al een bod op het bedrijf. +++

+++ De TOYOTA Corolla blijft de best verkopende auto ter wereld, vóór de Volkswagen Golf. Op de derde plaats komt de F series pick-up van Ford. De mondiale automarkt is in het eerste kwartaal van dit jaar met 3 procent gegroeid naar 45,8 miljoen exemplaren. De Toyota Corolla voert dus de ranglijst aan, ondanks een vraagterugval van 1,5 procent ten opzichte van hetzelfde tijdvak van 2015. Ook de Volkswagen Golf boert achteruit, namelijk met 1,8 procent. De Ford F series pakt brons, met een sprong voorwaarts van liefst 12,6 procent. De Ford Focus volgt op de vierde plaats, maar ook deze middenklasser zag de belangstelling dalen, namelijk met liefst 16,4 procent. Daarna volgen de Hyundai Elantra, de Volkswagen Polo, de Toyota RAV4, de Toyota Camry, de Honda CR-V en de Chevrolet Silverado (net als de Ford F series een pick-up). +++

Reageren is niet mogelijk.