+++ Met het verkeerslichtinformatiesysteem introduceert de Amerikaanse divisie van AUDI in samenwerking met Traffic Technology Services (TTS) de eerste V2I-technologie. Komende herfst wordt het systeem in de VS leverbaar op diverse A4, A4 Allroad en Q7 uitvoeringen.
Verkeerslichtinformatie, een Audi Connect feature, stelt de auto in staat in bepaalde steden in de VS te communiceren met de infrastructuur. De auto krijgt daarbij realtime informatie over het verkeerslichtsignaal via het geavanceerd verkeersmanagement systeem dat verkeerslichten aanstuurt. De informatie tussen auto en infrastructuur verloopt via een LTE dataverbinding in de auto en servers van Traffic Technology Services. Wachtend voor een verbonden verkeerslicht geeft het bestuurderinformatiesysteem in het instrumentarium (en indien aanwezig het head-up display) de resterende tijd aan totdat het verkeerslicht op groen springt. “Deze feature markeert Audi’s eerste stap in vehicle-to-infrastructure integratie”, licht Pom Malhotra, algemeen manager Connected Vehicles van Audi of America, toe. “In de toekomst zou deze technologie ook geïntegreerd kunnen worden met het navigatiesysteem en de start/stop functie, en zou het zelfs nuttig kunnen zijn om de verkeersdoorstroming in steden te verbeteren. Dit leidt weer tot een betere efficiency en kortere woon/werk reistijden”. Verkeerslichtinformatie is de nieuwste technologie in een reeks zogeheten connected car innovaties van Audi. In 2010 was het merk de eerste fabrikant die een auto met breedband internet introduceerde. Sindsdien is het aanbod diensten van Audi Connect in rap tempo verder uitgebreid. In 2014 bracht Audi als eerste autofabrikant 4G/LTE breedband internetverbinding. Strategische samenwerkingsverbanden en een gepatenteerde, schaalbare infotainment architectuur hebben Audi naar eigen zeggen in staat gesteld om klanten telkens het allernieuwste op het gebied van mobiele connectiviteit mogelijkheden te kunnen bieden. +++
+++ BOSCH in de Verenigde Staten steeds meer in het middelpunt van het Volkswagen uitstootschandaal te staan. Advocaten van getroffen VW klanten en dealers hebben er opnieuw beschuldigingen tegen de Duitse toeleverancier geuit. Zij verwijten Bosch een “belangrijke rol” in de software manipulatie gespeeld te hebben. Volgens de advocaten kan het niet anders dan dat het gebruik van de software voor illegale doeleinden een “publiek geheim” voor de toeleverancier was. In tegenstelling tot Volkswagen wil Bosch het gesjoemel niet toegeven en zijn ze evenmin bereid een schikking met de eisers te treffen. De autofabrikant daarentegen heeft in de VS al een overeenkomst met de aanklagers gesloten: 15,3 miljard dollar schadevergoeding zullen ze betalen aan de getroffen klanten en dealers. Als Bosch blijft weigeren om mee te werken, hangt het bedrijf in het ergste geval een proces boven het hoofd. +++
+++ Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën wil af van de BPM, de belasting op aanschaf van een auto. Dat zei hij in de Nationale Autoshow op BNR. Wiebes is geen voorstander van BPM, omdat het fraudegevoelig is bij import van auto’s. “Er zijn een heleboel methodes om BPM te ontwijken. Wij strijden daar op een geweldige manier tegen, maar we botsen op regelgeving”, zegt hij. Volgens Wiebes kan de BPM niet in één keer afgeschaft worden. “Dan keldert de waarde van wagenparken. Dan gaan alle leasemaatschappijen in het rood. Dat doen we niet”. Vanaf 2017 verlaagt Wiebes de BPM met 15 procent. Het is aan zijn opvolger om de belasting verder af te bouwen. “Ik zal niet nalaten om aan iedereen te vertellen dat hij verder naar beneden moet”, zegt de staatssecretaris. +++
+++ Niet alle autofabrikanten hebben autonoom rijden even hoog op hun agenda staan. HYUNDAI hoort hij het rijtje thuis dat andere prioriteiten stelt, maar wil de boot niet helemaal missen. Om zijn achterstand in te lopen, zoekt Hyundai toenadering tot Google. Het gaat hier om meer dan een gerucht. Jeong Jin Haeng, de grote baas van Hyundai, heeft recent toegegeven dat beide bedrijven gelijkaardige projecten hebben lopen die zouden kunnen leiden tot een serieuze samenwerking. Hoewel Jeong Jin Haeng niet uitweidde over de vorm die zo’n samenwerking zou kunnen aannemen, is het makkelijk om voor te stellen dat ze kan geënt worden op de bestaande akkoorden tussen Fiat Chrysler Automobiles en Google. Concreet zou de Zuid Koreaanse autofabrikant een vloot met verschillende van zijn voertuigen ter beschikking kunnen stellen van Google. De Amerikaanse internetgigant zou zo zijn technologie kunnen aanpassen aan bestaande seriemodellen en niet alleen op zijn intussen bekende Google Car moeten voortgaan. Bijkomend detail: John Krafcik is het huidige hoofd van Googles programma om autonoom rijdende auto’s te ontwikkelen. Daarvoor was hij het hoofd van … Hyundai USA. +++
+++ JAGUAR komt in 2018 met een nieuwe editie van de F Type, vijf jaar na de introductie van de eerste generatie. Dat is relatief snel, maar de ontwikkelingen gaan hard in het sportwagen segment, niet in de laatste plaats op motorisch gebied. Jaguar zal de introductie van de nieuwe F Type combineren met het debuut van een V8 turbobenzinemotor van BMW. Die is efficiënter en lichter dan de eigen 8 cilinder unit die een Ford achtergrond heeft. Qua design kiest Jaguar voor een evolutie van de huidige styling. Nieuw zijn lichtblokken die gebruik maken van diodetechnologie. Er wordt gestreefd naar een gewichtsverlaging van minimaal 80 kilo. Dat moet de F Type ook geschikt maken voor een 4 cilinder basismotor, als alternatief voor de Porsche 718 Boxster/Cayman. +++
+++ Bij het Europese bureau voor Intellectuele Eigendommen heeft SEAT de naam Arona vastgelegd. Daarmee weten we hoe haar tweede SUV model zal gaan heten, die onder de Ateca in het gamma komt. De Arona zal op de volgende generatie Ibiza worden gebaseerd en zal door Seat in eigen beheer worden geproduceerd. De Ateca loopt bij zustermerk Skoda van de band en dat zit de Spanjaarden niet lekker. De Arona (een dorpje op Tenerife) moet naast de Ibiza en Leon de derde pijler worden onder het gamma. +++
+++ De Belgische overheid heeft in navolging van Duitsland en Frankrijk besloten dat SUPER 95, bij onze zuiderburen de meest getankte benzinesoort, per 1 januari a.s. plaats moet maken voor E10 (super met toevoeging van 10 procent bio-ethanol). Voor benzinemotoren na 2010 levert de omschakeling geen probleem op, maar oudere modellen zouden wel eens nukkig kunnen doen en/of risico lopen op aantasting van het rubberen slangen plus pakkingen. Daarom wordt aangeraden om bij die auto’s Super 98 te tanken. De prijs van E10 wordt naar verwachting 1 à 3 eurocent per liter hoger. België is tot het besluit gekomen in het kader van haar doelstelling om bij de start van het nieuwe decennium 10 procent hernieuwbare energie aan te bieden in de transportsector. In Frankrijk is Euro 95 al jaren niet meer te krijgen en ook Duitsland is grotendeels overgestapt op E10. Wie wil weten of zijn auto geschikt is voor E10, kan dat controleren op e10check.nl. In Nederland is E10 beperkt verkrijgbaar onder de noemer ‘BlueOne95’ en dankzij lagere accijnzen iets goedkoper dan Euro 95. +++
+++ TOYOTA gaat na een pauze van 6 maanden weer auto’s produceren in haar Venezolaanse fabriek. De herstart is van groot belang voor het in Zuid-Amerikaanse land dat in een diepe recessie verkeert. Toyota sloot de fabriek begin dit jaar vanwege een tekort aan contant geld en onderdelen. Venezuela zucht al geruime tijd onder een zware crisis. Meerdere bedrijven, waaronder Kimberly Clark, Procter & Gamble en Ford legden hun activiteiten al stil. De autoproductie van Toyota liep in het eerste halfjaar van 2016 terug met 86 procent vanwege de tekorten. De meeste auto-onderdelen moeten geïmporteerd worden. Toyota bouwt in Venezuela de modellen Corolla, Hilux en Fortuner. Vanaf begin 2017 moet de export van de auto’s weer op gang komen. +++
+++ VOLKSWAGEN heeft vanwege zijn conflict met toeleveranciers de productie van zijn belangrijkste model, de Golf, stilgelegd. Voorbereidende werkzaamheden in het productieproces zijn zaterdag al opgeschort, maandag valt ook de montage van auto’s stil. De werkonderbreking kan Volkswagen zo’n 100 miljoen euro per week kosten. De productiestop is het gevolg van een betalingsconflict met Prevent Group, dat eigenaar is van 2 bedrijven die materiaal voor stoelen en onderdelen van versnellingsbakken leveren. Die dochterbedrijven staakten vorige week hun leveringen aan Volkswagen. Een rechter oordeelde vrijdag dat de leveringen aan de automaker moesten worden hervat, maar de leveranciers trekken zich daar niets van aan en wachten het hoger beroep af. Maandag worden de onderhandelingen tussen de strijdende partijen hervat. “We blijven werken aan een oplossing”, zo liet een woordvoerder van Volkswagen weten. Vanuit de ondernemingsraad en de regionale politiek klonken echter hardere woorden. Zo sprak de raad van “vuil spel”‘ van de leveranciers en waarschuwde de minister-president van deelstaat Nedersaksen, Stephan Weil, voor de enorme schade van het conflict. Als onderhandelingen niets opleveren moeten drukmiddelen worden gebruikt, aldus Weil. +++