+++ Voor het eerst dit jaar is in Nederland een gestolen AUDI A5 teruggevonden. Lange tijd genoot het model de twijfelachtige eer als enige definitief van de radar te verdwijnen na diefstal.
Dat blijkt uit gegevens van de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), waarover Aftersales Magazine bericht. Diefstal van exemplaren van de Audi A5 was voor verzekeraars en leasemaatschappijen als het ware een plaag. Niet zozeer in aantallen, in de eerste helft van 2016 werden er ‘slechts’ 81 gestolen, maar veel meer vanwege de 0 procent terugvindscore. Dankzij een recente politieactie op een afgesloten overslagterrein in Rotterdam komt het diefstalrisico voor de A5 nu op 1,4 procent (op jaarbasis). LoJack Benelux, leverancier van een zogeheten na diefstalsysteem, ontving afgelopen zondag de eerste diefstalmelding van dit jaar voor een Audi A5. Op haar website beschrijft AVc de toedracht. Na terugkomst van 3 weken vakantie kwam een lessee er achter dat haar voertuig ontvreemd was. Na ontvangst van het bericht legde de LoJack meldkamer contact met het voertuig en een team van recovery experts. Na enige tijd werd duidelijk dat het voertuig zich in een afgesloten stalen container moest bevinden. In samenwerking met het beveiligingsbedrijf van het terrein, de douane en politie werd de exacte, voor transport gereed staande container gelokaliseerd. Een in het holst van de nacht opgetrommelde kraanmachinist zette de container op de grond, waarna deze werd opengebroken. Naast de onbeschadigde Audi A5 werd ook een in het buitenland gestolen Mercedes-Benz aangetroffen. Het politieonderzoek naar de diefstal en de container loopt nog. LoJack wordt onzichtbaar in het voertuig aangebracht. Het radiosignaal wordt niet weerhouden door stalen wanden zoals een container, dankzij een eigen radionetwerk en frequentie. Het grote voordeel hiervan is dat het netwerk niet gevoelig is voor GSM/GPS-jammers. Overigens blijkt uit de AVc statistieken over de eerste helft van 2016 dat na de Audi A5 de Fiat 500 procentueel het minst wordt teruggevonden, gevolgd door de Citroën C1. Daarentegen keert de Opel Astra het vaakst terug bij de eigenaar. +++
+++ De nieuwe BMW 5 serie, die in oktober zijn publieksdebuut beleeft op de autosalon van Parijs, is overal op afstand in de gaten te houden. Optioneel is hij namelijk uitgerust met RemoteView 3D, dat de eigenaar in staat stelt om de auto heen te kijken via zijn smartphone. Voor de techniek wordt gebruik gemaakt van alle camera’s in de auto. Die beelden kunnen dan vervolgens in de smartphone-app ConnectedDrive bekeken worden. De BMW rijders hoeft zich op die manier nooit meer af te vragen of er iets aan de hand is met zijn of haar auto: via de camera’s kan men dat direct zien. De nieuwe 5 serie zal worde gebaseerd op het zogeheten OKL platform, dat vorig jaar onder de 7 serie debuteerde. Dit betekent dat veel techniek van de topsedan beschikbaar zal komen voor zijn kleinere broer. Er kan gerekend worden op een geavanceerder infotainment systeem en verbeterde veiligheid & assistentie uitrusting. De nieuwe 5 serie wordt leverbaar met 4, 6 en 8 cilinder motoren en slankt circa 80 kilo af. Het topmodel M5 wordt 600 pk sterk. Daarnaast kunnen we rekenen op een 530e stekkerhybride uitvoering. +++
+++ De MAZDA RX-7 Club Nederland bestaat 20 jaar en dat wordt op grootse wijze gevierd. Op 3 en 4 september a.s. zal Classic Park in Boxtel geheel in het teken staan van dit 4e lustrum van een club die het gedachtegoed van de rotatiemotor in Nederland levendig houdt. Alle generaties van de legendarische RX-7 zullen te bewonderen zijn, als ook een indrukkwekkende serie van andere Mazda’s met rotatiemotor. +++
+++MERCEDES is gestart met de productie van onderdelen voor de klassieke vooroorlogse S, SS, SSK en SSKL (W 06) modellen. De onderdelen voldoen volgens het merk aan dezelfde kwaliteitseisen als componenten voor nieuwe auto’s en kunnen bij Mercedes-Benz Classic besteld worden. De Mercedes-Benz S series high performance sportwagens domineerden in hun hoogtijdagen tussen 1926 en 1932 vele internationale autoraces. In 1931 won Rudolf Caracciola als eerste met een niet-Italiaanse auto de uitdagende wegrace Mille Miglia. De S series werden door die successen wereldwijd bij velen enorm populair als exclusieve personenwagens en belangrijkste pronkstukken van musea en verzamelaars. Mercedes zegt nauw samen te werken met onderdelenfabrikanten om de huidige kwaliteitseisen te garanderen. Eigenaren van een klassieke ‘Benz’ kunnen om te beginnen verdeelkappen, startmotoren, aandrijftandwielen voor de brandstof opvoerpomp en nokkenasaandrijving bestellen. +++
+++ Hij is er weer! The Big Event van OPEL; volgens de importeur met heel veel voordeel. Want op werkelijk alles wat rolt of rijdt krijgt de klant tijdelijk 2.000 euro extra inruilwaarde. The Big Event is volgens de importeur hét moment om de huidige auto in te ruilen voor een nieuwe Opel. Naast de genoemde 2.000 euro extra inruilwaarde ontvangt de klant ook een tankpas met 500 euro gratis brandstof én 250 euro aan gratis accessoires. Om te kunnen profiteren van deze aanbiedingen dient u tussen 12 en 17 september naar de Opel dealer te komen. +++
+++ Via de Franse occasion website REEZOCAR kunnen sinds kort ook Nederlandse consumenten in heel Europa shoppen voor een tweedehands auto. Volgens CEO Laurent Potel hebben al verschillende Nederlanders via Reezocar.be een occasion in Europa gekocht. Al enkele jaren kunnen consumenten in Frankrijk via verschillende websites een tweedehands auto kopen. Reezocar, opgericht in 2014, is niet de eerste website die een dergelijke service in Frankrijk aanbiedt, maar gaat er wel het verste in. Andere sites als Kyump, Carizi of Winicar zijn enkel gericht op particuliere transacties onderling. Bovendien werken de meeste van die sites slechts in een deel van Frankrijk. Reezocar rekent heel Europa tot zijn werkgebied. Afgelopen juli is naast de Franse website ook een Nederlandstalige website in België opgezet, waar de Nederlandse consument op kan shoppen. Kopers kunnen op de site van Reezocar kiezen uit het occasionaanbod uit heel Europa, dat zijn in totaal meer dan 7 miljoen auto’s. Heeft de consument de auto van zijn keuze gevonden, dan doet Reezocar de rest. Dat wil zeggen dat Reezocar een lokale expert stuurt die de auto controleert. Die expert onderhandelt eventueel ook over de prijs. Als de koop wordt gesloten, zorgt Reezocar voor het transport van de auto en als het nodig is ook voor de import. De auto wordt met kenteken en al bij de consument thuisbezorgd. De kosten die Reezocar daarbij rekent, liggen tussen 500 en 750 euro. Dat is niet veel hoger dan wat een gemiddeld autobedrijf aan afleveringskosten rekent. +++
+++ UBER verloor ruim 1 miljard euro in de eerste helft van 2016. Waar is de Amerikaanse taxibesteldienst mee bezig? Uber zegt de taxiwereld op zijn kop te willen zetten, maar tot nu toe staat vooral de eigen boekhouding op zijn kop. In de eerste helft van 2016 leed het bedrijf namelijk minstens 1,26 miljard dollar verlies. Uber is niet beursgenoteerd, dus dat verlies zien we niet terug in de aandelenkoers van het bedrijf. Maar intern worden de cijfers per kwartaal wel op een rij gezet en ditmaal waren ze gelekt naar financieel persbureau Bloomberg. Uber gaat als gevolg van het verlies nu niet extra bezuinigen. Het bedrijf is uit op marktaandeel, om daarna geld te verdienen. Dit was ook de strategie van veel internet en ICT bedrijven, met wisselend resultaat … +++